پنجشنبه ۱۴ آبان ۱۳۸۸ - ۱۸:۰۳
۰ نفر

آیدا ابوترابی: دنیای ما آن قدر جاهای دیدنی دارد که هیچ‌کس نمی‌تواند از نزدیک همه آنها را ببیند

بعضی از این مکان ها از بقیه معروف ترند و افراد بیشتری برای دیدنشان از جاهای دور و نزدیک سفر می کنند. در یک نظر سنجی جهانی، هفت منطقه طبیعی دنیا که بیشترین محبوبیت و گردشگر را دارند و از ویژگی های خاص جانوری، گیاهی و زمین شناسی برخوردار هستند، این‌طور معرفی شده‌اند: آبشار ویکتوریا، دره گراند کانیون، شفق قطبی، قله اورست، آتش‌فشان پاریکوتین، بندر ریودوژانیرو و تپه بزرگ دریایی.

قله اورست

کمتر کسی است که نام قله اورست را نشنیده باشد و نداند که بلندترین نقطه دنیا- از سطح دریا-  محسوب می شود. پس جای تعجب نیست که نام آن میان عجایب هفتگانه طبیعت دیده شود.

قله اورست در رشته کوه‌های هیمالیا قرار گرفته است، رشته کوهی که  مرتفع‌ترین کوهستان جهان شناخته شده و در قاره آسیا در نزدیکی فلات تبت و مرز نپال قرار گرفته است. طبیعت زیبا و تماشایی این منطقه زیستگاه گونه‌های وسیعی از گیاهان و جانوران و همچنین گروه‌هایی قومی با فرهنگ های دیرین است.

مردم نپال قله اورست را به نام «پیشانی آسمان» می شناسند و تبتی‌ها به آن «الهه مادر جهان» می گویند. بلندترین نقطه کوهستان هیمالیا 8848 متر ارتفاع دارد و همین موضوع باعث می شود که هرساله تعداد زیادی از کوه‌نوردان برای فتح آن به این منطقه بیایند. جالب است بدانید که در اثر فرآیندهای زمین شناسی هرساله بین سه تا شش میلی‌متر به ارتفاع این رشته کوه افزوده می شود.

 آبشار ویکتوریا

آبشار ویکتوریا در افریقای جنوبی در نزدیکی رودخانه «زامبزی»، مرز بین «زیمبابوه» و «زامبیا» قرار گرفته است. پهنای این آبشار که یکی از تماشایی‌ترین شگفتی‌های طبیعت محسوب می‌شود. 1700 متر و ارتفاع آن 108 متر است. این آبشار در هر ثانیه 100 هزار متر مکعب آب را در تنگه  زامبزی فرو می‌ریزد و علاوه بر ایجاد صدایی مهیب، رنگین کمانی همیشگی در کنار خود به وجود می‌آورد که حتی زیر نور ماه هم دیده می شود.

حجم زیاد آب این آبشار در حین پایین آمدن در فضا افشان و به اطراف پاشیده می‌شود، به همین دلیل می‌توان آن را از فاصله  32 کیلومتری مشاهده کرد. همین مسئله باعث شده است تا بومیان افریقایی نام «دودی که می غرد» را برای آن انتخاب کنند.

دره گراند کانیون

دره «گراند کانیون» در شمال «آریزونا» در امریکا واقع شده است. رنگ ها، نسبت ها و حتی شکل ساختمانی این تنگه آن‌قدر عجیب است که انسان تصور می کند بر روی سیاره دیگری قرار گرفته است. این تنگه به طول 450 کیلومتر و پهنای 6 تا 29 کیلومتر و ارتفاع 1500 متر از یک رشته پرتگاه و قله تشکیل شده است که حتی ماهرترین نقاشان را هم در شگفتی فرو می برد. ته این پرتگاه، رودخانه «کلرادو» جریان دارد و گفته می شود که این منطقه شش میلیون سال پیش، از جوشش و خروش آب های همین رودخانه شکل گرفته است. البته تحقیقاتی که به تازگی دراین‌‌باره صورت گرفته است نشان می‌دهد که زمان به وجود آمدن این پستی و بلندی ها، پیش از شش میلیون سال قبل است.

هر ساله بیشتر از چهار میلیون نفر از این منطقه شگفت آور که مکانی برای تحقیقات زمین‌شناسی است، دیدن می کنند.

آتش فشان پاریکوتین

این آتش فشان مخروطی شکل در مکزیک قرار گرفته و ارتفاعی برابر 3170 متر دارد. بلندی دهانه آن 474 متر است که در اثر فوران در سال های 1943 و 1952 میلادی به آن افزوده شده است. موادی که در اثر فعال شدن آتش فشان در نزدیکی این کوه قرار گرفته‌اند منظره بسیار زیبایی را به وجود آورده اند. یکی از عامل‌هایی که باعث شهرت این آتش فشان شده، وجود فیلمی است که از فوران آن در سال 1943 تهیه شده است.

بعد از فعال شدن آن در سال 1943 نزدیک به هشت سال گدازه هایی از دهانه آن بیرون می‌آمدند که باعث شدند زمین‌های اطراف تا مسافت 22 کیلومتری از بین برود. با فوران بعدی در سال 1952 این آتش فشان برای همیشه خاموش  و به یکی از منطقه های مهم گردشگری در دنیا تبدیل شد.  

بندر ریودوژانیرو

بندر «ریودو ژانیرو» به معنی «رودخانه ژانویه» از شهرهای مهم کشور برزیل، یکی دیگر از شگفتی های هفتگانه است که به دلیل طبیعت منحصر به فرد ، جشن ها ، موسیقی و رسم های موجود در آن منطقه شناخته شده است.

مجسمه حضرت عیسی که در بالای معروف ترین کوه آنجا به نام «کورکوادو» قرار گرفته، نماد این شهر به شمار می رود. وجود دو جنگل بسیار بزرگ که از بزرگ‌ترین جنگل های دنیا هستند، باعث شده شهر ریودوژانیرو به یکی از مکان های دیدنی دنیا از نظر پوشش‌های گیاهی تبدیل شود. این شهر آب و هوای گرمسیری دارد و حدود 12 میلیون نفر در آن زندگی می کنند.المپیک سال 6102 میلادی قرار است در آنجا برگزار شود.

شفق قطبی

در قطب‌های شمال و جنوب  زمین، آسمان هنگام شب به شدت درخشان و روشن می‌شود، آن‌قدر که می توان زیر آن کتاب خواند  . این پدیده نجومی بسیار زیبا که به آن« شفق قطبی» گفته می شود، آسمان شب را به پرده‌ای متحرک از نورهای رنگین سبز و زرد و قرمز تبدیل می کند.

وجود شفق قطبی چندین قرن است که بررسی می شود. اوایل تصور می‌شد که این پدیده ناشی از بازتاب نور خورشید توسط یخ های قطبی است. اما امروزه ذره های باردار شتاب‌دار عامل به وجود آمدن این نورهای رنگی معرفی شده‌اند که در ارتفاع 80 تا 100 کیلومتری بالای زمین ظاهر می‌شوند. 

تپه بزرگ دریایی

بزرگ‌ترین ساحل مرجانی دنیا که به «گریت بریر ریف»معروف است، یکی دیگر از هفت شگفتی دنیا به شمارمی‌آید. این تپه مرجانی در شمال شرقی استرالیا قرار دارد و شامل2900 تپه مرجانی، 900 جزیره و 1500 گونه ماهی است. مساحت کل این منطقه حدود 344 هزار کیلومتر مربع است و به همین دلیل بزرگ‌ترین ساختار زنده روی زمین محسوب می‌شود که به دلیل عظمت و بزرگی آن از فضای خارج از جَو قابل رؤیت است.

بسیاری از  مرجان‌های موجود در این منطقه که تعداد گونه های آن به 400 می‌رسد، سبز رنگ هستند، به همین دلیل در نگاه اول با گیاهان اشتباه گرفته می شوند. اما در واقع آنها جانداران بسیار ریز و رنگینی هستند که در کنار میلیون‌ها جاندار دیگر بر روی یک تپه قرار گرفته اند و بدن آنها در اسکلت های سختی از جنس آهک قرار دارد. در کنار این تپه‌ها، بزرگ‌ترین پارک دریایی جهان به مساحت 2000 کیلومتر ساخته شده است که وظیفه حفظ و نگهداری از مرجان ها و آبزیان را به عهده دارد.

کد خبر 94256

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز