پنجشنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۷۶ - May 4, 2006
رئيس جمهور در آيين گشايش نوزدهمين نمايشگاه بين المللي كتاب تهران:
تعليم كتاب كار پيامبران است
* ۶۰ در صد يارانه ها به كتابهاي خارجي نمايشگاه اختصاص يافت
عكس: جواد گلزار
000765.jpg
000531.jpg
گروه علمي فرهنگي- علي اصغر محمدي: نوزدهمين نمايشگاه بين المللي كتاب تهران، صبح ديروز با حضور رئيس جمهور، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، رئيس شوراي اسلامي شهر تهران، جمعي از مسئولان و شخصيت هاي علمي و فرهنگي، نويسندگان و ناشران داخلي و خارجي و سفراي كشورهاي خارجي در محل دايمي نمايشگاه هاي بين المللي تهران گشايش يافت.
به گزارش همشهري، دكتر محمود احمدي نژاد پس از افتتاح نوزدهمين نمايشگاه بين المللي تهران و بازديد از چند سالن اين نمايشگاه، در جمع ناشران و نويسندگان و شركت كنندگان در اين نمايشگاه در سخناني با اشاره به اين كه امسال بيش از ۶۰ درصد يارانه هاي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي به كتاب هاي خارجي شركت كننده در اين نمايشگاه اختصاص داده شده است، تصريح كرد: بايد طوري برنامه ريزي كرد كه بخش قابل توجهي از اين يارانه، ناشران و كتاب هاي داخلي را شامل شود.
رئيس جمهوري سخن گفتن از كتاب در ميان آفرينندگان آن را زيره به كرمان بردن توصيف كرد و گفت: كتاب رسانه اي است كه از يك سو فكر و تحقيق و از سوي ديگر عاطفه و جلوه اي انساني را منتقل مي كند و محصول عقل و روح و احساس بشر و ادامه حيات فرهنگي و روحي بشر است.وي با ابراز خوشحالي از حضور در جمع بهترين خدمتگزاران به فرهنگ و علم و ادب اظهار داشت: سال ،۸۵ سال پيامبر اعظم(ص) و سال عبادت توحيد، يعني سال مجاهدت و كار و تلاش بيشتر است.
وي از كتاب به عنوان شناسنامه جوهر، حقيقت، روح و عاطفه انسان ها نام برد كه هيچ گاه مهر باطل بر آن زده نمي شود و گفت:  بوعلي، حافظ، شهيد مطهري، سعدي، علامه طباطبايي و عالماني نظير آنان به خاطر آثارشان زنده اند.
دكتر احمدي نژاد در ادامه با اشاره به توطئه ابزارهاي اطلاع رساني در سال هاي اخير اظهار كرد: به رغم آنكه رسانه هاي گوناگون وارد اين عرصه شده اند و ابزارهاي اطلاع رساني توسعه يافته است، اما كتاب همچنان از اهميت ويژه اي برخوردار است.وي كتاب را ضمانتي براي حفظ ميراث هاي واقعي بشر عنوان كرد و تصريح كرد: تعليم كتاب كار پيامبران است و مي دانيم كه بزرگترين نازله آسماني در قالب كتاب عرضه شده است، چرا كه كتاب لسان خداست و چنين عطيه مقدسي را بايد محترم شمرد.
رئيس جمهور افزود: چنان چه كتاب چكيده جان آدمي، مخاطب آن نيز روح و روان انسان است، پس بي وضو دست به قلم نبريد و بي طهارت چيزي بر صفحه روح و روان مخاطبان ننگاريد، زيرا اين صفحه كاغذ نيست، بلكه روح مخاطبان است و مواظب باشيد كه ادامه وجودتان نور و نشر حقيقت باشد.
احمدي نژاد حمايت از گويش هاي جديد در نوجوانان و جوانان را يادآور شد و گفت: وزارت ارشاد و ديگر سازمان هاي فرهنگي بايد حمايت از رويش هاي جديد در نوجوانان و جوانان را جزو اولويت كارهاي خود قرار دهند.
وي با اشاره به وجود تشنگي در جهان براي آگاهي از حقيقت ايران زمين افزود: پاسخگويي به اين تشنگي از وظايف امروز مسئولان است و نگاه مسئولان بايد جهاني باشد.
رئيس شوراي عالي انقلاب فرهنگي تصريح كرد: ما از حضور ناشران خارجي استقبال و حمايت مي كنيم و آن را كاري مثبت در تعامل با ديگر ملت ها مي دانيم اما بايد توجه داشت كه كتاب هاي خارجي موجود، ۶۰ درصد از وزارت ارشاد يارانه مي گيرند و بايد طوري برنامه ريزي شود كه اين يارانه ها نصيب ناشران و كتاب هاي داخلي هم بشود، چرا كه دولت نهم، عدالت محور است و عدالت بايد براي همه وجود داشته باشد.
به گزارش همشهري، دكتر محمود احمدي نژاد در بدو ورود به نمايشگاه بين المللي كتاب تهران از برخي غرفه ها در سالن هاي ۲۶ و ۹ و ۸ بازديد كرد و ضمن گفت و گو با دست اندركاران و ناشران كتاب از نزديك در جريان فعاليت هاي انجام شده در اين حوزه قرار گرفت.
رئيس جمهوري پس از بازديد از برخي غرفه ها در جمع خبرنگاران گفت: حمايت از كتاب و كتابخواني، سياست عمومي دولت است و همه بايد كمك كنيم تا فرهنگ كتابخواني و انتشار كتاب هاي مفيد در جامعه گسترش يافته و نهادينه شود.
وي افزود: در عصر حاضر، تحولات به سرعت اتفاق مي افتد و ما بايد تلاش كنيم با رشد دانش و آگاهي خويش، همگام با اين تحولات به پيش برويم.
رئيس جمهور، تمدن ايراني و اسلامي را قابل عرضه به بشريت عنوان كرد و گفت: بهترين كالاي قابل عرضه در اين زمينه كتاب است و اين ظرفيت و قابليت در دانشمندان ايراني وجود دارد.
وي افزود: در اين ارتباط بايد برخي شيوه ها را تغيير دهيم و نمايشگاه دايمي داشته باشيم، البته برپايي هر ساله نمايشگاه رويداد بزرگي است، اما آن يك بار بايد نقطه اوج كار باشد.
احمدي نژاد با تأكيد بر اتخاذ راهكاري براي قرار گرفتن كتاب در دسترس مردم اظهار داشت: اطلاع رساني دقيق و نقد كتاب در اين امر يعني ترويج كتابخواني و اين بسيار مؤثر است.
وي تصريح كرد: بايد نشست هايي برگزار شود تا در آن نويسندگان و دانشمندان نظريات خود را راجع به كتاب هاي منتشر شده ارائه دهند و درباره آن بحث كنند.
احمدي نژاد در پاسخ به سؤالي درباره آخرين كتابي كه مطالعه كرده است گفت: من هر روز كتاب مي خوانم و آخرين كتابي كه خواندم، «خاطرات مأمور يك بانك جهاني» است كه در آن نحوه فعاليت خود را در بانك جهاني شرح داده بود.
وي ابراز اميدواري كرد كه از سال آينده نمايشگاه بين المللي كتاب در مكان مناسبي برگزار شود كه مردم و ناشران بتوانند به آساني از آن استفاده كنند.
به گزارش همشهري، در نوزدهمين نمايشگاه بين المللي كتاب تهران، دو هزار و ۷۵۴ ناشر داخلي و خارجي بيش از ۲۸۳ هزار عنوان از جديد ترين كتاب هاي خود را در حوزه هاي دين، ادبيات، تاريخ، جغرافيا، علوم پايه، فلسفه، هنر، نظري و عملي رشته هاي مهندسي را به نمايش گذاشته اند. كتاب هاي عرضه شده در نمايشگاه امسال در بخش كتاب هاي دانشگاهي ۱۰درصد و در بخش كتاب هاي عمومي ۵درصد رشد داشته است.
از مجموع عناوين كتاب هاي خارجي عرضه شده در نمايشگاه امسال
۵/۶۷درصد چاپ نخست هستند كه حدود ۹۰درصد آنها در حوزه علوم انساني محسوب مي شوند.
همچنين همزمان با نوزدهمين نمايشگاه بين المللي كتاب تهران، ۱۶۰ ناشر الكترونيك در فضايي بالغ بر يكهزار و يكصد و شصت متر مربع، ۴ هزار عنوان از محصولات جديد خود را در بخش اطلاع رساني عرضه مي  كنند.
در بخش جنبي نمايشگاه نيز با توجه به نامگذاري سال ۸۵ به سال پيامبر اعظم(ص)، فعاليت هاي فرهنگي ويژه اي در اين زمينه انجام مي شود.
همچنين ۲۵ نشست با حضور انديشمندان و با محوريت پيامبر اعظم(ص) و نهضت كتابخواني در بخش سراي اهل قلم برپا خواهد شد.
نوزدهمين نمايشگاه بين المللي كتاب تهران تا ۲۳ ارديبهشت ماه داير است.

مراكز كارآفريني در همه دانشگاه ها ايجاد مي شود
گروه علمي فرهنگي: وزارت علوم در تلاش است با حمايت نهادهاي ذيربط تا پايان سال ۸۶ تمامي دانشگاه هاي كشور را از مراكز كارآفريني بهره مند كند. در اين زمينه تمامي دانشگاه هاي داراي مجوز از سوي شوراي گسترش وزارت علوم بايد به ايجاد مركز كارآفريني اهتمام ورزند.
دكتر حسين رحيمي افزود: مسئله كارآفريني در حدود ۵سال است كه در آموزش عالي مطرح شده و اكنون در حال اجرايي شدن است. مسئولان نيز متوجه اهميت آن شده اند و اعتبارات خوبي در بودجه سال ۱۳۸۵براي آن پيش بيني شده است.
وي اظهار داشت: هدف اصلي وزارت علوم از مقوله كارآفريني اين است كه دانشجو را در خلال تحصيل با بازار كار آشنا كند و شيوه هاي كسب و كار و قوائد حاكم بر بازار كار را به وي آموزش دهد.
مشاور وزير در امور كارآفريني با بيان اينكه هسته اصلي كارآفريني نوآوري است، گفت: بايد در دانشجويان خصيصه خلاقيت و نوآوري را كه يكي از ويژگي هاي كارآفريني است، ايجاد و يا تقويت كرد.
وي تصريح كرد: كارآفريني به معناي تحول نوآورانه در شغل موجود است، البته مي تواند منجر به ايجاد شغل جديد نيز شود. در صورتي كه خصلت كارآفريني بالا رود، بهره وري در كار نيز افزايش مي يابد.
رئيس سازمان پژوهش هاي علمي و صنعتي اظهار داشت: تا كنون بيش از ۳۰ مركز كارآفريني به صورت فعال و نيمه فعال در دانشگاه هاي كشور وجود دارد. وظيفه اصلي وزارت علوم در ابتدا تقويت اين مراكز و به موازات آن ايجاد مراكز جديد در ديگر دانشگاه ها است.
وي تصريح كرد: ايجاد مراكز كارآفريني در هيچ دانشگاهي محدوديت ندارد و هر دانشگاهي كه مجوز شوراي گسترش آموزش عالي را دارد ملزم به ايجاد مراكز كار آفريني است. بدين معنا كه تمام دانشگاه هاي دولتي، غير دولتي و غير انتفاعي، پيام نور، علمي-كاربردي مي توانند مراكز كارآفريني را ايجاد كنند. اما اولويت بيشتر وزارت علوم ايجاد اين مراكز در دانشگاه هاي دولتي است.

سبد رايگان غذا در بين محرومان تهران توزيع مي شود
000537.jpg
فارس: معاون اجتماعي شهرداري تهران گفت: تا پايان سال جاري شهرداري تهران بين محرومان اين شهر سبد غذاي رايگان توزيع خواهد كرد.احمد نوريان با اشاره به اينكه طرح توزيع سبد غذاي رايگان بصورت پايلوت از منطقه ۱۹ در اسفندماه سال گذشته آغاز شده است، افزود: در هنگام توزيع سبد غذايي رايگان، شهرداري تهران قطعا به گونه اي برخورد خواهد كرد كه كرامت محرومان به بهترين شكل حفظ شود.
وي ادامه داد: شناسايي محرومان و مستمندان تهراني توسط كميته امداد، بهزيستي، خيريه ها و شوراياري محلات انجام مي شود.
نوريان با اشاره به اينكه در سال گذشته سبد غذاي رايگان در بين محرومان تهراني فقط يك بار توزيع شده است، بيان كرد: امسال سبد غذايي رايگان در ۳ نوبت بين محرومان توزيع خواهد شد.
معاون اجتماعي شهرداري تهران با بيان اين مطلب كه شهرداري تهران نمي تواند براي هميشه به نيازمندان پول و يا امكانات دهد گفت: بعد از شناسايي افراد مستمند، شهرداري تهران در چند نوبت به آنها كمك نقدي و غير نقدي خواهد كرد و در مرحله بعد اين افراد را به مراكز كار آفريني هدايت مي كند تا بتوانند از اين طريق امرار معاش كنند.
به گفته معاون اجتماعي شهرداري تهران تا پايان سال جاري شهرداري تهران به ۲۰ هزار خانواده بي سرپرست كمك خواهد كرد.

لغو پروانه طبابت پزشكان در صورت تكرار
تجويز داروهاي غير مجاز
ايسنا: طبق قانون برنامه چهارم و آيين نامه انتظامي سازمان نظام پزشكي، پزشكان حق تجويز داروهاي غير مجاز و خارج از فهرست كشور را ندارند در صورت تخلف به هيات نظام پزشكي و مراجع قضايي معرفي مي شوند و با تكرار اين عمل نسبت به لغو پروانه طبابت آنها اقدام مي شود. به گزارش روابط عمومي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي بر اساس بخشنامه اي كه از سوي وزير بهداشت به دانشگاه هاي علوم پزشكي سراسر كشور ابلاغ شد، تجويز و توصيه پزشكان ساير حرف جامعه پزشكي به مصرف مكمل هاي غذايي و تقويتي و فرآورده هاي آرايشي و بهداشتي و جنسي غيرمجاز و فاقد مجوزهاي قانوني از اين وزارت، تخلف محسوب شده و برخورد جدي با آنها به عمل آمده و به مراجع قانوني معرفي مي شوند.

نظام نوين اداره بيمارستانها و ايجاد
پرونده الكترونيكي براي بيمار
ايسنا: دولت قصد دارد با پيشنهاد برقراري ماليات سلامت بر عوامل آسيب رسان به  سلامت از جمله مصرف دخانيات، روغن جامد، اتومبيل و... برنامه جديدي را در بخش بهداشت و سلامت جامعه طي سال جاري دنبال كند.
دولت همچنين امسال ضمن اقدام در خصوص تدوين آيين نامه متعادل كردن سهم مردم در تامين منابع بهداشت و درمان، در برنامه سالانه خود براي بهداشت و سلامت، آيين نامه ديگري مبني بر چگونگي وصول و تخصيص منابع حاصل از ۱۰ درصد حق بيمه شخص ثالث، سرنشين و مازاد براي درمان مصدومان حوادث رانندگي را تدوين مي كند.
دولت در اين بخش همچنين در نظر دارد به اصلاح طرح نظام نوين اداره بيمارستان ها و تدوين و اجراي برنامه پرونده الكترونيك بيماران بستري مبادرت ورزد.

توقف پذيرش دانشجوي نيمه حضوري فراگير
گروه علمي فرهنگي: معاون آموزشي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري از توقف پذيرش دانشجوي نيمه حضوري به شيوه فراگير در دانشگاه هاي كشور به جز دانشگاه پيام نور خبر داد.
دكتر حسن خالقي اظهار كرد: با توجه به اينكه ماموريت دانشگاه هاي كشور به ويژه دانشگاه هاي بزرگ توليد علم، توسعه مرزهاي دانش و پذيرش دانشجو و تربيت نيروي انساني متخصص در قالب دوره هاي روزانه و شبانه است، پذيرش دانشجوي نيمه حضوري به شيوه فراگير در اين دانشگاه ها متوقف شد.
وي گفت: عمده مخاطبان دوره فراگير و نيمه حضوري قشر عامه جامعه هستند كه با هدف ارتقاي سطح دانش در اين دوره ها تحصيل مي كنند كه پاسخگويي به اين دسته از متقاضيان از ماموريت هاي مهم دانشگاه پيام نور است.
دكتر خالقي تصريح كرد: در صورتي كه ساير دانشگاه هاي كشور متقاضي پذيرش دانشجو به صورت نيمه حضوري و مجازي به شيوه فراگير هستند، مي توانند با كسب مجوز از شوراي گسترش آموزش عالي و تنها از طريق آزمون سراسري نسبت به پذيرش دانشجو در اين دوره ها اقدام كنند.
لغو پذيرش دانشجوي مشترك كارشناسي با دانشگاه هاي خارج
معاون آموزشي وزارت علوم در بخش ديگري از گفت وگوي خود با ايسنا از توقف پذيرش دانشجو به صورت مشترك با دانشگاه هاي خارج در مقطع كارشناسي خبر داد.
وي گفت: از اين پس پذيرش دانشجو در دوره هاي بين المللي به صورت مشترك در مقطع كارشناسي كليه دانشگاه ها متوقف مي شود و هيچ يك از دانشگاه ها نمي توانند در اين دوره ها دانشجوي جديد بپذيرند.
وي اظهار كرد: سياست وزارت علوم در توسعه دوره هاي بين المللي، برگزاري اين دوره ها در مقاطع كارشناسي ارشد و دكتري در رشته هاي مورد نياز و خاص است.
دكتر خالقي خاطرنشان كرد: از اين پس پذيرش دانشجو به صورت مشترك در مقطع كارشناسي تنها در مناطق آزاد و با كمك دانشگاه هاي بزرگ داخلي انجام مي شود.

از سوي سازمان ملي جوانان:
نرم افزار راه مطهر توليد شد
گروه اجتماعي: سازمان ملي جوانان به مناسبت بيست و هفتمين سالگرد شهادت استاد مطهري نرم افزار راه مطهر را به جهت استفاده جوانان جوياي معرفت از انديشه متعالي شهيد مطهري توليد كرد.
نرم افزار راه مطهر اطلاعاتي پيرامون زندگي شهيد مطهري، بررسي ضرورت مطالعه آثار استاد و كتاب شناسي آثار شهيد مطهري را ارائه مي كند.
اين نرم افزار امكانات ويژه اي اعم از متن كليه كتب استاد، فيلم و گالري تصاوير را شامل مي شود و علاوه بر اين در نرم افزار راه مطهر روش تشكيل گروه مطالعاتي آثار استاد به طريق مولتي مديا نيز آموزش داده مي شود.
نرم افزار راه مطهر به صورت رايگان در اختيار علاقه مندان قرار مي گيرد و تكثير آن با هدف ترويج افكار متعالي شهيد مطهري مجاز است.براي كسب اطلاعات بيشتر مي توانيد با شماره تلفن روابط عمومي سازمان ملي جوانان ۲۲۶۶۲۳۲۰ تماس گرفته و يا به سايت اينترنتي اين سازمان به آدرس www.nyoit.org مراجعه كنيد.
راه اندازي پايگاه اينترنتي نسيم مطهر
همچنين به مناسبت سالگرد شهادت استاد مطهري، سازمان ملي جوانان با همكاري جامعه الزهرا پايگاه اينترنتي نسيم مطهر را راه اندازي كرد.
نسيم مطهر با هدف ترويج افكار و آثار شهيد مطهري در ميان جوانان راه اندازي شد.در اين پايگاه علاوه بر امكان دسترسي به كليه آثار شهيد مطهري، سيستم طرح مطالعاتي آثار استاد با امكانات متنوع شامل امكان خريد كتاب با تخفيف ويژه، شركت در آزمون مربوط به كتب، دريافت امتياز آزمونها و برخورداري از جوايز ارزنده پيش بيني شده است.علاقه مندان مي توانند به آدرس اينترنتي www.nasimemotahar.com مراجعه كنند.

جامعه ايثارگري نيازمند ۵۰ هزار شغل
گروه اجتماعي: معاون رئيس جمهوري و رئيس بنياد شهيد و امور ايثارگران گفت: جامعه ايثارگري تا ۵سال آينده، هر سال به ۵۰هزار شغل نياز دارد.
حسين دهقان افزود: نياز به اشتغال جامعه ايثارگري هر روز بيشتر مي شود و با توجه به اينكه ممكن است ميزان شغلي كه ما ايجاد مي كنيم با افراد نيازمند به شغل تناسب نداشته باشد، عقب ماندگي در تأمين شغل به وجود مي آيد. وي اضافه كرد: سال گذشته و امسال فعاليت هاي قانوني و بستر سازي خوبي شد به طوري كه توان ايجاد اشتغال بنياد شهيد و امور ايثارگران بيش از ۳۰درصد افزايش يافت ولي اين ميزان هم كافي نيست.
دهقان ادامه داد: اميدواريم در فضايي كه دولت جديد ايجاد كرده است و برنامه هاي ويژه مانند بنگاه هاي كارآفريني، توسعه اشتغال و غيره در حال اجرا است، مشكل اشتغال فرزندان ايثارگران نيز حل شود. وي تعداد فرزندان فاقد شغل شاهد را ۱۳ هزار نفر در سال گذشته ذكر كرد و گفت: اين ميزان در خصوص فرزندان شاهد است و در حال حاضر جامعه ايثارگري به ۵۰ هزار شغل نياز دارد.

بر اساس مصوبه دولت:
كمك هاي غيرنقدي امسال شاغلان، بازنشستگان
و مستمري بگيران ۸۰هزار تومان اعلام شد
گروه اجتماعي: دولت ضمن تصويب ضوابط اجرايي بودجه سال جاري كل كشور، ميزان «كمك هاي غيرنقدي» كاركنان شاغل و بازنشسته، وظيفه بگيران و مستمري بگيران دستگاه هاي اجرايي را معادل ۸۰۰ هزار ريال اعلام كرد.
بر اساس ابلاغيه ضوابط اجرايي بودجه سال جاري كه در راستاي تحقق اهداف چهارگانه عدالت گستري، مهرورزي، خدمت رساني و تعالي و پيشرفت مادي و معنوي جامعه، به تصويب رسيده است، دستگاههاي اجرايي موظفند به منظور جلوگيري از اسراف و تبذير در سرمايه گذاري، توليد، توزيع و خدمات و رعايت صرفه جويي در هزينه ها، در خريد و مصرف بويژه مواد مصرفي اداري، سوخت، آب، برق، تلفن، تعميرات خودرو، نوسازي و تعميرات ساختمان و تجهيزات، از اسراف و تبذير پرهيز كرده و صرفه جويي كنند و در استفاده از خانه هاي سازماني و ديگر امكانات و خودروها، ضمن رعايت ضوابط و مقررات، مراقبت لازم را به عمل آورند.
بر همين اساس مديران دستگاه هاي اجرايي كه با حفظ كيفيت اجرايي برنامه ها، صرفه جويي كنند، به صورت بارز و در مقايسه با دستگاه هاي ديگر تشويق خواهند شد و اعتبار مورد نياز براي اعمال تشويق موضوع اين بند تا سقف ۳۰ درصد اعتبار صرفه جويي شده به سقف اعتبار مصوب مندرج در برنامه «خدمات رفاهي كاركنان دولت» اضافه و توسط دستگاه  اجرايي ذيربط قابل پرداخت خواهد بود. به گزارش ايسنا، هيأت وزيران همچنين تأكيد كرده است: گردهمايي ها، هم انديشي ها، همايش ها و نظاير آن بايد به دور از هر گونه تجمل برگزار و محل برگزاري بايد متناسب با موضوع و با رعايت اصل صرفه جويي انتخاب شود.
به موجب اين تصويبنامه، دستگاه هاي اجرايي مجاز خواهند بود هزينه هاي مربوط به انجام نماز و امور ديني، كمك به پايگاه هاي بسيج اداره ها و برگزاري مناسبت هاي ملي و مذهبي را در قالب اعتبار مصوب پرداخت كنند.
دولت هزينه كردن آن بخش از اعتبارهايي را كه با عنوان «اعتبارهاي توسعه استان ها» به سرجمع اعتبارهاي تملك دارايي هاي استان اضافه شده است، از آيين نامه اجرايي ماده ۷۹ قانون برنامه چهارم توسعه مستثني كرده است.
در بندي ديگر از اين تصويب نامه مقرر شده است دستگاه هاي اجرايي براي تكريم، تعظيم و ترويج «فرهنگ ايثار و شهادت» ، اعتبار لازم را در موافقتنامه اعتبارهاي هزينه اي پيش بيني كنند.
هيأت وزيران همچنين گسترش تشكيلات اداري و ايجاد پست سازماني جديد را به استثناي موارد مقرر در تصويبنامه پيشين خود ممنوع و در موارد ضروري آن را با پيشنهاد سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور و تصويب هيأت وزيران امكانپذير اعلام كرده است.
براساس بندي ديگر از ضوابط اجرايي بودجه سال ۸۵ كل كشور، دستگاه هاي اجرايي موظف هستند براي كاهش حجم تصدي هاي دولت و افزايش مشاركت مردم در اداره امور كشور و در اجراي مفاد قانون برنامه چهارم توسعه، موارد و ميزان واگذاري تصدي هاي اجتماعي، فرهنگي، توليدي، خدماتي و نظاير آن را براي «كاهش ۳۰ درصد از تصدي هاي دولت» بر حسب برنامه و فعاليت در موافقتنامه اعتبارهاي هزينه اي مورد مبادله منظور كنند. به موجب اين تصويبنامه، دستگاه هاي اجرايي مكلف هستند فقط پس از تأمين صددرصد حقوق و مزاياي اجتناب ناپذير پرسنلي و ساير هزينه هاي اجتناب ناپذير، نسبت به پيش بيني ديگر هزينه ها اقدام كنند، به گونه اي كه در پايان سال هيچ گونه كسري اعتباري بابت «پرداخت هاي پرسنلي اجتناب ناپذير» نداشته باشند.
هيأت وزيران هرگونه هزينه قبل از پيش بيني موارد مندرج در اين بند را در حكم «تصرف غيرقانوني در اموال دولت» اعلام كرده است.

۱۸ميليارد تومان تسهيلات خاص براي كاركنان
بازنشسته كشوري و لشگري
ايسنا: هيات وزيران با اختصاص ۱۸ ميليارد تومان تسهيلات خاص به كاركنان بازنشسته كشوري و لشگري موافقت كرد.
بر اساس مصوبه دولت، مبلغ ۱۸۰ ميليارد ريال تسهيلات در اجراي جزء ۱۲ تبصره ۲ قانون بودجه سال ۱۳۸۵ كل كشور، به منظور رفع حوايج ضروري كاركنان بازنشسته كشوري و لشگري به نسبت ۳ و ۲ اختصاص مي يابد.
۵۰ درصد از مبلغ ياد شده توسط سازمان هاي بازنشستگي كشوري و تامين اجتماعي نيروهاي مسلح و ۵۰ درصد بقيه با استفاده از تسهيلات بانكي تامين مي شود. دستورالعمل اجرايي نحوه اعطاي تسهيلات موضوع اين تصويب نامه به صورت مشترك توسط بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران و سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور و وزارت دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح ظرف يك ماه پس از ابلاغ اين تصويب نامه تهيه و ابلاغ خواهد شد.

ملاقات با مديران قضائي از طريق ويدئو كنفرانس
مهر: مديران قضائي استان ها به منظور ارتباط به روز و مستمر، از هفته آينده از طريق ويدئوكنفرانس با رئيس قوه قضائيه ديدار خواهند كرد.
بر اساس اين گزارش، با توجه به تشكيلات قضائي در هر استان و وجود سازمان هاي مختلف، ارتباط از طريق ويدئوكنفرانس، هزينه تردد مديران تشكيلات را تا حد بسياري كاهش خواهد داد.
ديدار مديران قضائي استان ها از طريق ويدئوكنفرانس به صورت مستمر و به روز خواهد بود و در هر هفته، اختصاص به يك استان خواهد داشت.

نمايشگاه معرفي تخت جمشيد، چغازنبيل، ارگ بم و ماسوله
000534.jpg
گروه علمي فرهنگي: نمايشگاه هايي از دستاوردها و فعاليت هاي ۱۰ پايگاه بزرگ كشور در تهران برگزار مي شوند.
مدير دفتر هماهنگي پايگاه هاي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري با اعلام اين مطلب و با اشاره به اينكه اين نمايشگاه ها در هفته ميراث فرهنگي برپا خواهند شد، توضيح داد: در اين نمايشگاه ها، مطالعات باستان شناسي، مردم شناسي، زبان و گويش، مرمت و حفاظت در قالب پوستر و ماكت به بازديدكنندگان معرفي مي شوند.
محمدحسن خادم زاده با بيان اينكه پايگاه هاي تخت جمشيد (پارسه، پرسپوليس)، چغازنبيل، ارگ بم، ماسوله و بافت تاريخي يزد از جمله  پايگاه هاي شركت كننده در نمايشگاه ها خواهند بود، گفت: براي نخستين بار در كشور ۲۰ سمينار تخصصي در حوزه هاي معماري، شهرسازي، باستان شناسي، مرمت، معدنكاري كهن و زمينه هاي ديگر برگزار مي شوند. اين سمينارها در سال ۱۳۸۲ برنامه ريزي و آخرين اطلاعات مربوط به آنها جمع آوري شده اند.
وي همچنين اظهار داشت:  با تامين بودجه هاي پيشنهاد شده در حوزه هاي مختلف ميراث فرهنگي شامل مرمت، حفاظت، تملك و پژوهش فعاليت پايگاه ها گسترده تر مي شود و مركزهايي نيز براي حضور افراد مطلع، علاقه مند و پژوهشگر در حوزه هاي ميراث فرهنگي و گردشگري ايجاد خواهند شد. خادم زاده به ايسنا گفت: طرح هاي جامع ساماندهي ۱۵ پايگاه در قالب يك پلان مديريتي تهيه خواهند شد كه با اجراي اين طرح ها ميراث فرهنگي از حالت انفعال خارج مي شود. همچنين چگونگي فعاليت دستگاه هاي دولتي، بخش هاي خصوصي و نهادهاي مدني در محوطه پايگاه ها و محدوده هاي ميراث فرهنگي روشن مي شود.

بازتاب
به بهانه روز جهاني «ماما»
خارج از گردونه درمان
مريم غفاري
حدود ۴۰هزار نفر فارغ التحصيل در رشته مامايي وجود دارد كه نيمي از آنها در حال حاضر بيكارند و خارج از گردونه فضاي درماني كشور هستند.متأسفانه در كشورمان فرهنگ سلامتي در بخش زايمان از روند طبيعي خود خارج شده و آمارهاي زايمان سزارين چند برابر استاندارد واقعي جهاني است. نمودارهاي نصب شده در دفاتر مديريت بيمارستان هاي خصوصي و دولتي نشان مي دهد كه در برخي از آنها آمار سزارين  به ۹۰ درصد هم مي رسد. اين در حالي است كه سازمان  جهاني بهداشت، آمار سزارين را ۱۰ تا ۱۵درصد اعلام نموده است كه با فرض آمار ۳۵درصدي اعلام شده از سوي وزارت بهداشت، فاصله زيادي دارد. اصلاح اين روند نيز مستلزم يك كار فرهنگي در زمينه بهداشت باروري است.
دفاع از بهداشت باروري زنان و ارتقاي كيفيت سلامت مادران و كودكان، يكي از فاكتورهاي مهم در رسيدن به توسعه پايدار است ولي به دليل اينكه مسئله زايمان در كشور ما تعرفه بسيار پاييني دارد اكثر بيمارستان ها براي كسب درآمد بيشتر، رغبت بيشتري به انجام سزارين دارند.
طبق استانداردهاي دنيا، به ازاي هر هزار تولد زنده بايد ۲۰ تا ۵۰ هزار ماما در سيستم خدمات درماني و بهداشتي هر كشوري وجود داشته باشد، در حالي كه در ايران، در ازاي هر هزار تولد زنده تنها ۱۲ ماما در سيستم وجود دارد.
ناهيد خداكرمي- عضو هيأت مديره سازمان نظام پزشكي- نبودن متولي و مجري حوزه مامايي در سطح وزارت بهداشت و درمان را مورد انتقاد قرار مي دهد و مي گويد: حذف و ادغام اداره مامايي در وزارت بهداشت، ضربات جبران ناپذيري را وارد مي كند و بي توجهي به عوارض خدمات بي كيفيت و همچنين افزايش هزينه ها از پيامدهاي منفي اين امر است. از سوي ديگر، در بحث پزشك خانواده و بيمه روستاييان كه مبحثي نوپاست بعضاً تعداد افراد تحت پوشش بيمه بسيار بالاست و تعداد نفراتي كه ارائه خدمات مي كنند، بسيار پايين است. گاهي يك ماما مجبور است كه به تنهايي ۶۰ خدمت مامايي تيم پزشك خانواده را ارائه كند كه اين حجم بالاي كار موجب افت كيفيت خدمات مي شود و پايين بودن حقوق شاغلين در اين بخش نيز موجب بي انگيزگي و مضاعف شدن مشكلات مي گردد.
سخن كوتاه اينكه، فرهنگ سلامتي ما در بخش زايمان و بارداري تحت تهاجم قرار گرفته است. راهي كه اكنون مي رويم راهي است كه ۲۰ سال پيش آمريكا و اروپا رفته اند و حتي زايمان هاي بدون درد و دارويي را نيز منسوخ دانسته اند ولي متأسفانه در كشور ما اين روند رو به افزايش است. در كشور سوئد، آمار سزارين ۴درصد است و اين كشور رتبه نخست سلامت را در دنيا دارد. اگر سزارين روش مناسبي در ارتقاي كيفيت سلامت باشد قطعاً آمار اين كشور بايد رقمي بالاتر را نشان  دهد.لذا بازنگري سازمان هاي بيمه گر در زمينه عقد قرارداد اين گروه پزشكي و امتناع از برخورد سليقه اي موجب كاهش هزينه هاي درماني و افزايش كيفيت خدمات مطابق با استانداردهاي جهاني و ايجاد اشتغال براي ۲۰هزار فارغ التحصيل رشته مامايي مي شود.لذا تشكيل مجدد اداره مامايي در ساختار وزارت بهداشت، در نظر داشتن رديف بودجه مستقل براي اين گروه درماني، گامي مهم در ارتقاي كيفيت سلامت و بهداشت جامعه ضرورتي اجتناب ناپذير است.

خطر انتقال بيماري قلبي از مادر به فرزند
ايسنا: كودكاني كه از مادران مبتلا به بيماري قلبي متولد مي شوند، بايد بلافاصله پس از تولد از لحاظ وجود و يا فقدان ناهنجاري قلبي مورد بررسي قرار گيرند.
براساس پژوهش هاي محققان سوئدي، احتمال انتقال اختلال قلب و عروق از مادر به فرزند بسيار قويتر از انتقال پدر به فرزند است.
بررسي محققان روي ۱۱ هزار بيمار مبتلا به ناراحتي قلب و عروق نشان مي دهد تقريبا ۴۱ درصد مبتلايان داراي سابقه خانوادگي بيماري قلبي از سوي يكي از والدين، خصوصا مادر هستند.
پژوهشگران با تاكيد بر اهميت شناخت سابقه خانوادگي بيماري قلبي در مبتلايان تصريح مي كنند: از ميان عوامل خطر بيماري قلبي مانند چاقي، كلسترول بالا و فشارخون، نقش وراثت از بقيه عوامل بسيار مهمتر است و نياز به بذل توجه بيشتري دارد.

اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
سخنگاه
سياسي
داخلي
شهرستان ها
شهري
علمي فرهنگي
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   سخنگاه   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |