پنجشنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۷۶ - May 4, 2006
پنجمين جشنواره ادبيات داستاني بسيج برگزار مي شود
آخرين مهلت ارسال اثر: ۱۵ تيرماه
000612.jpg
گروه ادب و هنر- الهام اناري: پنجمين دوره جشنواره ادبيات داستاني بسيج با هدف ترويج ادبيات داستاني در فضاي فكري و فرهنگي بسيج در سال جاري برگزار مي شود و علاقه مندان به شركت در اين جشنواره مي توانند داستان هاي كوتاه خود را تا ۱۵ تيرماه به دبيرخانه استاني اين جشنواره ارسال كنند.
اميرحسين فردي-  دبير جشنواره- در مورد اهداف برگزاري اين جشنواره مي گويد: بسيج، بزرگ ترين و منسجم ترين تشكيلات فرهنگي كشور است و در اين سازمان عظيم مردمي، ميليون ها نفر از اقشار مختلف مردم- مخصوصاً جوانان- عضويت دارند كه اكثراً از قشر دانشگاهي و فرهيخته جامعه هستند و مي توانند تعهد، توانمندي، سلامت فكري و آرمان گرايي خود را در ادبيات داستاني با بيان مضامين مورد نظر خود بروز دهند. مطالعه آثار بزرگ جهاني و آشنايي با افق هاي گسترده انساني و نيز امكان رشد استعداد و نويسندگي جوانان بسيجي، از اهداف اصلي اين جشنواره است.
مسئولان برگزاري جشنواره ادبيات داستاني بسيج، فراخوان خود را محدود به بسيجي هاي عضو نيروي مقاومت نكرده  و همه علاقه مندان و نويسندگان را كه خواستار رشد و اعتلاي هنر آرماني و اصيل فرهنگ ايراني هستند، مخاطب قرار داده اند.
موضوع اين جشنواره آزاد است. دبير جشنواره در پاسخ به اين سؤال كه چرا موضوع، آزاد اعلام شده مي گويد: براي اينكه افق ديد بسيج، شامل همه مضامين هستي و عرصه هاي زندگي است و مهم جهان بيني و ديدگاه نجيب و آرماني است كه بايد در نگاه جاري باشد نه حوزه هاي مضموني خاص، بنابراين در اين فضا، نويسنده آزاد است موضوع را به دلخواه انتخاب كند و بنويسد اما يكي از شروط آثار ارسالي به جشنواره اين است كه آثار نبايد پيش از اين در جشنواره ديگري جايزه گرفته باشند.
فردي در مورد اين شرط كه اتفاقاً در نوع خودش خاص است و در كمتر جشنواره اي به چشم مي خورد، مي گويد: هر جشنواره اي براي خود آئين نامه اي دارد. در جشنواره بسيج هم قرار بر اين شده كه از آثاري كه در جشنواره هاي ديگر مقام آورده اند، استفاده نشود و اين فرصت به ديگر نويسندگان داده شود تا آنها بتوانند رتبه اي كسب كنند. اين به معناي انكار جشنواره هاي ديگر نيست بلكه ايجاد فرصت براي ساير نويسندگان است.
و اما آثار ارسالي در دو مرحله كلي داوري مي شوند؛ استاني و كشوري. در مرحله استاني، آثار در استان ها به داوري گذاشته مي شوند و بهترين هاي هر استان به دبيرخانه مركزي ارسال مي شوند و در مرحله كشوري، داوري ها بين برترين هاي هر استان از سراسر كشور انجام مي شود. دو مرحله اي بودن به اين خاطر است كه استان ها نيز در فراخواني و شناخت نويسندگان بومي خود سهيم باشند. انجمن هاي ادبيات داستاني استان ها در حال شكل گيري است و جشنواره قصد دارد چهره هاي مستعد استان ها را نيز جذب كند. مشاركت در فرآيند جشنواره، بهترين فرصت براي آشنايي مسئولان ادبيات داستاني استان ها با جوانان نويسنده است.
در اين جشنواره به نفرات برگزيده اول و دوم و سوم به ترتيب ۵ ، ۳ و ۲ سكه بهار آزادي اهدا مي شود.
دبير جشنواره در جواب اين سؤال كه چرا با توجه به اينكه جشنواره در سطح كشوري برگزار مي شود جوايز، محدود است اظهار مي دارد: كم بودن جوايز چندان جاي تعجب ندارد، چرا كه شما با بسيج سروكار داريد كه از تمكن  مالي چنداني برخوردار نيست و جز اخلاص و تعهد به آرمان هاي شهيدان اين سرزمين، متاع قابل ملاحظه اي ندارد اما يك نكته قابل توجه ديگر اينكه داستان هاي ارسالي، تك داستان چاپ نشده هستند و نه كتاب هاي منتشرشده؛ پس از اين نظر، جوايز چندان هم ناقابل نيست. علاقه مندان مي توانند آثار خود را به پايگاه هاي مقاومت بسيج محل سكونت يا تحصيل و مراكز فرهنگي و پرورشي ناحيه مقاومت بسيج شهرستان محل سكونت يا مراكز فرهنگي و پرورشي منطقه مقاومت بسيج استان محل سكونت يا به آدرس دبيرخانه مركزي شوراي عالي ادبيات داستاني بسيج ارسال كنند.
در ضمن از آنجا كه جشنواره در دو سطح استاني و متعاقباً كشوري برگزار مي شود، شركت كنندگان بايد از ارسال مستقيم اثر به ستاد نيروي مقاومت خودداري كنند زيرا اين آثار داوري نمي شوند.
در اختتاميه جشنواره از صد نفر از كساني كه داستان  آنها به مرحله نيمه نهايي رسيده، براي حضور در اختتاميه جشنواره دعوت به عمل مي آيد.

فراخوان
دو كتاب بزرگ درباره خليج فارس
گروه ادب و هنر:سازمان اسناد و كتابخانه ملي جمهوري اسلامي و بنياد ايران شناسي با اجراي دو طرح تأليف «تاريخ و جغرافياي جامع و مستند خليج فارس از دورترين ايام تاكنون» و ترجمه كتاب چند جلدي لوريمر درباره خليج فارس كه جلد اول آن با ترجمه آيتي به زودي منتشر مي شود، درصدد هستند حقايق تاريخي و ملي مربوط به اين خطه تاريخي را در اختيار عموم قرار دهند.
اسناد و مدارك منتشر شده در نوشته هاي گوناگون در يك بانك رايانه اي ثبت شده و نيز اسناد منتشر نشده محتواي اين مجموعه اطلاعاتي را تشكيل مي دهد. سازمان اسناد و كتابخانه ملي از علاقه مندان دعوت كرده است اگر نقشه، سند و يا مدركي در اين زمينه در اختيار دارند و در صورتي كه مايل هستند نقشه ها و اسناد خود را به عنوان اهداء و يا فروش (مطابق مقررات) به سازمان اسناد و كتابخانه ملي جمهوري اسلامي ايران و يا بنياد ايران شناسي ارائه دهند ويا از طريق شماره تلفن هاي ۷۱ و ۸۸۶۴۴۰۷۰ (سازمان اسناد و كتابخانه ملي) و
۸-۸۸۰۶۶۱۴۶ (بنياد ايران شناسي) با يكي از اين دو سازمان تماس بگيرند.

فرهنگسرا
برگزاري همايش تجليل از معلم
فرهنگسراي جوان: همايش تجليل از مقام معلم با حضور نزديك به ۱۰۰۰ نفر از مربيان فرهنگي و هنري اين مراكز و خانواده هاي آنها روز پنج شنبه، ۱۴ ارديبهشت از ساعت ۹ الي ۱۱ صبح در سالن روباز اين فرهنگسرا برگزار مي شود.
فرهنگسراي دانشجو: مراسم تجليل از ماما با همكاري مركز بهداشت غرب تهران (منطقه ۲ و۶ ) ۱۶ ارديبهشت- از ساعت۱۱ الي ۱۳ در سالن آمفي تئاتر اين فرهنگسرا برگزار مي شود. علاقه مندان مي توانند براي حضور در اين مراسم به خيابان سيد جمال الدين اسد آبادي، خيابان،۲۱ پارك شفق مراجعه كنند.
فرهنگسراي نوجوان: كارگاههاي آموزشي دوره جديد مركز آفرينش هاي هنري نوجوانان وابسته به فرهنگسراي نوجوان آغاز شد. علاقه مندان مي توانند با ۶۶۲۰۷۰۶۸ تماس بگيرند.
فرهنگسراي تهران (شهر): جلسات مشاوره فردي در زمينه هاي ازدواج، خانواده، كودك و تحصيلي برگزار مي شود. خانم دكتر آقازاده و دكتر جعفري مشاورين منتخب هستند. علاقه  مندان مي توانند با تلفن ۴۴۱۴۱۱۴۴ تماس بگيرند.

رسانه هاي عمومي به كمك هنر بم بيايند
گروه ادب و هنر: رسانه هاي عمومي و نيز صدا و سيما كه رسانه اي ملي است بايد به ياري باغ هنر بم بشتابند و ابعاد مختلف اين طرح انساني را براي افكار عمومي تشريح كنند.مجيد مجيدي، كارگردان سينما كه چند ماه قبل وعده داده بود بخشي از درآمدهاي حاصل از فروش فيلم بيد مجنون را به باغ هنر بم اختصاص دهد، پنج شنبه گذشته در بازديد از شهر زلزله زده بم و پروژه باغ هنر ضمن اعلام اين مطلب گفت: دولتمردان و نهادها و مراكزي چون كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان، حوزه هنري، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران بايد در تكميل اين پروژه مشاركت جدي داشته باشند.

نمايشگاه نقاشي «يازده + دو» در اصفهان
نمايشگاه گروه ديوار سفيد با عنوان «يازده + دو» روز يكشنبه هفدهم ارديبهشت ماه در گالري نقش اصفهان افتتاح مي شود.
گروه ديوار سفيد گروهي متشكل از اعضاي هيأت علمي دانشگاه هنر هستند كه در كنار فعاليت تدريس خود به نقاشي نيز مي پردازند.
مهتا معيني، سارا جعفري، كيوان عسگري، رضوان صادق زاده ، محمدرضا قرباني، آنه محمد تاتاري، جواد نوبهاري، عبدالناصر گيو قصاب، حسين مركزي، احمد منتظري و رضا افسري از هنرمندان اين نمايشگاه گروهي هستند كه داراي مدرك كارشناسي ارشد در رشته نقاشي و جزو اعضاي هيأت علمي دانشگاه هستند. همچنين پروين ايريسيان و فرشيد شفيعي از مهماناني هستند كه در نمايشگاه گروهي «يازده + دو» در كنار گروه ديوار سفيد به ارائه آثار خود مي پردازند.
گروه ديوار سفيد در اين نمايشگاه شصت اثر به معرض نمايش عمومي خواهند گذاشت. اين آثار نحوه تخيل و برداشت از فضاي اطراف اين هنرمندان را به تصوير مي كشد. نگاه اين نقاشان، نگاهي مدرن اما با حفظ فرهنگ و هويت گذشتگان است.نمايشگاه گروهي «يازده + دو» كه حاصل فعاليت هاي گروه هنري ديوار سفيد است، روز يكشنبه هفدهم ارديبهشت ماه جاري در گالري نقش شهر اصفهان افتتاح مي شود و به مدت پانزده روز در اين مكان ادامه مي يابد.

كتابخانه
شاهين بيند پرواز شعر در يك كتاب جديد
گروه ادب و هنر- كامران محمدي: هيوا مسيح جوان تر از شهرتش است. تازه حالا كه وارد ۴۱ سالگي شده، ۱۰ سال پيش كه حدود ۳۰ سال داشت معروف شد. آن هم چه شهرتي. ناگهان با كتاب «من از دنياي بي كودك مي ترسم» نامش سر زبان ها افتاد و پس ازآن كتاب، پشت كتاب. شايد بيش از هر چيز علت شهرت و محبوبيت او را بايد در شيوه خاص نگارش و سرودنش دانست.
اما از همه اينها گذشته،احتمالاً نمي دانيد هيوا مسيح نام اصلي اين شاهين بلند پرواز نيست. بلكه او «محمد قاسمزاده» نام دارد و هيوا مسيح در واقع نام هنري اش است. شايد علت استفاده كامل از هيوا مسيح، هم نامي با محمد قاسمزاده داستان نويس باشد. شايد هم هنري تر شدن نام كه البته براي به خاطر ماندن، خيلي هم مهم است.به هر حال، حالا هيوا مسيح آن قدر معروف و مورد توجه شده است كه انتشارات «قصيده سرا» روي چهره و نامش به اندازه ۱۵۰۰ نسخه حساب كند. «زندگي در بي جايي» با تصوير هنرمندانه اي از هيوا مسيح بر جلد و نام «م. روان شيد» به عنوان تهيه كننده كتاب، حاصل گفت  وگوي اين دو شاعر تقريباً همسن و سال است. جالب آن كه «م. روان شيد» هم همان «مسعود اميني» است كه تنها يك سال از مسيح كوچكتر و هم نسل و همكار اوست. در اين كتاب ۱۷۰ صفحه اي، روان شيد شاعر كه كمي هم از نظر چاپ آثارش از مسيح پيش كسوت تر محسوب مي شود، در پنج بخش مختلف درباره زندگي، آرا و آثار مسيح پرسيده و مسيح، هر كدام را كه خواسته جواب داده و هر جا كه نخواسته، طفره رفته است. انتشارات قصيده سرا اين كتاب ۲۱۰۰ توماني را با همكاري انتشارات مهرا منتشر كرده است.
اما صداي احمدرضا احمدي
احمدرضا احمدي اشعار هيوا مسيح را در كاستي كه موسيقي اش را آراكليان ساخته است، خوانده و انتشارات قصيده سرا، همزمان با كتاب زندگي در بي جايي، اين كاست را با نام «زير چتر» به بازار فرستاده است.

بازي
Star wars : Episode III
سيستم :PS2
سبك : اكشن، ماجرايي
000672.jpg
يكي ديگر از ماجراهاي دنياي جنگ ستارگان اين بازي چندي پيش همزمان با اكران Episode III جنگ ستارگان وارد بازار شد و مثل فيلم ماجراي جواني دارت ويرر است و چگونگي تبديل شدن او به لرد سياهپوش را نشان مي دهد. آناكين اسكاي واكر پدر لوك اسكاي واكر، «جداي» جواني است كه در طول داستان جذب قسمت تاريك نيرو شده و در انتها به لرد ويرر تبديل مي شود.
بازي، سبكي اكشن با درگيريهاي فراوان دارد. انجام حركات آكروباتيك و اجراي فنون چند ضرب مختلف با تركيب دكمه ها و استفاده از قدرت هاي فوق بشري يك «جداي» در طول بازي، يك اكشن زيبا و جالب از اين بازي ساخته است. گرافيك بازي در حد متوسط قرار دارد و طراحي بدن ها و افراد چندان دقت بالايي ندارد.
در اكثر مراحل بازي از ديد آناكين و يا استادش دنبال مي شود و در هر قسمت با توانايي ها و فنون همان فرد بايد بازي را اجرا كنيد. پيشروي و درگيريها در بازي جالب بوده و با پيشرفت بازي افزايش ليست حركات و ضربه ها جذاب تر هم مي شود. Episode III مي تواند گزينه مناسبي براي علاقه مندان سبك اكشن باشد.

Keepsake
سيستم :PC
سبك: ماجرايي

000675.jpg


Keepsake يك بازي كسل كننده ماجرايي به سبك اشاره كليك است. دختري به نام ليديا قصد دارد تا به رفتن به دانشگاه در رشته اي نزد يك استاد پير به تعليم بپردازد اما در بدو ورود به آنجا متوجه مي شود كه استاد گم شده، قصه تمام داستان بازي به جستجو براي يافتن استاد پير در دانشگاه مي گذرد.
دانشگاه هم تقريباً جاي متروكه اي است و معلوم نيست به چه دليلي همه دانشجويان ناپديد شده اند. معماها چندان جذاب و سرگرم كننده نيستند و شما بيشتر وقتتان به رفتن از يك مسير به مسير ديگر و پيمودن دالانهاي طولاني دانشگاه و صحبت با آدمهايي كه صداگذاري خوبي هم ندارند مي گذرد.
حركت كند ليديا در بين صحنه ها هم مزيد بر علت مي شود تا هرگز نتوانيد طعم خوش يك بازي ماجرايي درگير كننده را از Keepsake بچشيد. گرافيك ضعيف و پرداخت ناقص پشت صحنه ها، پروژه را در اين بازي تكميل مي كنند و ديگر هيچ بهانه اي براي انجام اين بازي باقي نمي گذارند.

Tycoon City New York
سيستم :PC
سبك: استراتژي _ شهر سازي

000678.jpg


سبك شهر سازي از سبك هاي جالب و نوآورانه است كه سابقه نسبتاً طولاني هم دارد. بازي هاي SimCity و Tycoon از جمله بازي هاي اين گروه هستند. در Tycoon City New York شما به دو صورت مي توانيد بازي را به پيش ببريد. يا اينكه به طور مستقل براي خودتان كار كنيد و يا اينكه شهر نيويورك را بخواهيد خشت به خشت خودتان بسازيد.
نكات بسيار جالب و ظريفي در بازي وجود دارد كه توجه به آنها خالي از لطف نيست. در صورتي كه بخواهيد ساختمان يا محلي را در منطقه اي از شهر بسازيد فوراً نيازمنديهاي آن و ساختمان هاي اطراف كه احتمالاً مي توانند در برآورده ساختن اين نيازها كمك كنند به شما نشان داده مي شود.
گرافيك پر از جزئيات بازي تا مدتها شما را به خود سرگرم خواهد كرد. بازي روندي كند و بدون هيجان دارد و بنابراين اصلاً مناسب حال علاقمندان سبك اكشن و حتي ماجرايي نيست بلكه طرفداران خاص خود را خواهد داشت. از طرفي اين بازي باعث ايجاد فعاليت فكري شده و ديد شما را نسبت به مسايل بازتر و گسترده تر مي كند.
000681.jpg
راهنماي درجه بندي سني
* بازي هاي اين رده براي نوجوانان ۱۵ سال به بالا مناسب است. بازي هاي اين گروه نسبتاً مشكل است و غالباً نياز به زبان انگليسي در حد دبيرستان دارد. اين بازي ها داراي خشونت و هيجان بالاتري نسبت به گروه قبل است.
* براي افراد ۱۸ سال به بالا مناسب است. كاربر اين بازي ها اغلب نياز به مهارت بسيار بالايي در پيشبرد بازي دارد. بازي هاي داراي اين نشان از خشونت بالايي برخوردار است.

ويل اسميت دل شكسته در بروكلين
000624.jpg
گروه ادب و هنر: ويل اسميت كه سال قبل با فيلم پرفروش «هيچ» سينماي كمدي رومانتيك را تجربه كرد، در فيلم جديد خود نوع تازه اي از نقش و ژانر سينمايي را تجربه مي كند.
به نوشته خبرگزاري رويتر، اين بازيگر موفق سينما در فيلم «امشب، او مي آيد» در نقش يك ابر قهرمان خسته، دل شكسته و شكنجه ديده ظاهر مي شود. فيلم كه دومين همكاري اسميت با گابريل موچينو كارگردان در يك سال اخير است، درباره يك ابرقهرمان است كه از ابرقهرمان تنها اسم آن براي او باقي مانده است. او در شهر بروكلين فرود مي آيد تا خودش را با زندگي جديد وفق بدهد.
درام اكشن «امشب، او مي آيد» تا اواسط فصل پاييز جلوي دوربين مي رود. قرار است فيلم اوايل سال ۲۰۰۷ روي پرده سينما برود. تهيه كنندگان فيلم در كمپاني كلمبيا هم اكنون در جست وجوي بازيگري هستند كه بايد نقش مقابل اسميت را در فيلم بازي كند. همكاري مشترك قبلي اسميت و موچينو به نام «در جست و جوي خوشبختي» ۱۵دسامبر اكران عمومي خواهد شد. اسميت در طول سال هاي گذشته فيلم هاي موفق «روز استقلال» ، «پسرهاي بد۱ و ۲» و «من روبات» را روي پرده سينماها داشته است.

پارامونت هم ديجيتالي شد
000621.jpg
گروه ادب و هنر: كمپاني پارامونت هم به جمع كمپاني هايي پيوست كه فيلم هاي خود را به شكل ديجيتالي اكران عمومي مي كند. اين كمپاني تا هفته قبل در برابر نمايش ديجيتالي فيلم هايش مقاومت مي كرد.
به نوشته سايت فيلم استد، قسمت سوم اكشن ماجراجويانه «ماموريت غيرممكن» اولين محصول توليدي اين كمپاني قديمي است كه در كنار نمايش معمولي خود، نمايش ويژه ديجيتالي هم خواهد داشت. به جز ۳۷۰۰ سالن سينما كه فيلم را اين هفته به نمايش عمومي مي گذارند، تعداد ۱۳۵ سينماي ديجيتالي هم فيلم را به اين شيوه نوين و هيجان انگيز نمايشي به نمايش خواهند گذاشت.
تام  كروز بازيگر اصلي فيلم كه در عين حال يكي از تهيه كنندگان آن نيز هست، مدتي قبل در يك تماس خصوصي با مسئولان كمپاني پارامونت، از آنها خواست كه امكان نمايش ديجيتالي فيلم را فراهم كنند. پارامونت نشينان كه طي سه سال گذشته حاضر به بحث درباره اين شيوه كاري نبودند،  بالاخره رضايت خود را براي همراهي با صنعت سينما و ديگر كمپاني هاي فيلمسازي اعلام كردند.
«ماموريت غيرممكن ۳» را جي جي آدامز كارگرداني كرده و تام  كروز در آن در نقش رهبر يك گروه ضدجاسوسي ظاهر مي شود كه بايد يك دلال خطرناك اسلحه را پيدا و نابود كند. نقش اين دلال را فيليپ سيمور هافمن بازي مي كند كه در مراسم امسال اسكار جايزه بهترين بازيگر مرد را براي درام اجتماعي «كاپوتي» گرفت.

مشكل كاره را در مكزيك
000618.jpg
گروه ادب و هنر: «كارلوس كاره را» فيلمساز سرنشينان مكزيكي براي ساخت فيلم تازه اش در سرزمين مادري خود با مشكل روبه روست. اين اتفاق در شرايطي رخ مي دهد كه او خالق پرفروش ترين فيلم تاريخ سينماي مكزيك است.
به نوشته نشريه هاليوود ريپورتر، «جنايت پدر آمارو» ي اين فيلمساز كه سال ۲۰۰۲ اكران عمومي شد، با يك فروش ۱۷ ميليون دلاري، هنوز هم موفق ترين محصول سينمايي اين كشور آمريكاي لاتين است. اين فيلم حتي فروش بالاتر از آثاري مثل «آمورس پروس» (آلخاندرو گونزالس اينارتيو) و «همينطور مادرت» (آلفونسو كارون) داشته است.
اما به رغم چنين موفقيت عظيمي، كاره را هنوز نتوانسته فيلم بلند تازه اي را جلوي دوربين ببرد و براي ادامه حيات هنري خود مجبور است فيلم هاي كوتاه تبليغاتي بسازد. به گفته منتقدين سينمايي، واقعيت اين است كه تنها گروه كوچك و برگزيده اي از كارگردانان مكزيكي هستند كه مي توانند در جايي مثل هاليوود خود را به صورت يك هنرمند فعال درآورند.
كاره را در اين رابطه مي گويد: ما فيلمسازان بدون ساخت فيلم نمي توانيم به زندگي خود ادامه دهيم. بعضي ها مثل اينارتيو، كارون و گيلرمو دل تورو امكان كار در هاليوود را پيدا كرده اند. اما بعضي وقت ها آدم مجبور مي شود در اين نوع سيستم كاري، فيلم هايي را بسازد كه خودش علاقه اي به آنها ندارد.

نمونه متوسط جدول اعداد ۷۱
000669.jpg
«سودوكو» sudoku واژه اي ژاپني به معناي عددهاي بي تكرار است و به جدول اعدادي گفته مي شود كه امروز يكي از سرگرمي هاي رايج در كشورهاي مختلف جهان به شمار مي آيد. نخستين جدول سودوكو را يك رياضيدان اروپايي در قرن هجدهم طراحي كرد . در سالهاي اخير اين جدول كاربرد عمومي خود را براي سرگرمي پيدا كرده است.
سودوكو انواع گوناگون ساده، متوسط، دشوار و خيلي دشوار دارد. بسياري از سودوكوها هم براي كودكان طراحي مي شوند. كتابهاي گوناگون و متنوعي نيز براي آموزش طراحي و حل اين جدول منتشر شده است. اين جدول هم اكنون در بسياري از روزنامه هاي معتبر دنيا هر روزه به چاپ مي رسد و كتابهاي مجموعه اين جدول ها نيز توسط بخش انتشارات هر روزنامه منتشر مي شود.
اين بازي كه در نمايشگاه بين المللي بازي و سرگرمي آلمان به عنوان محبوب ترين و پرطرفدارترين بازي شناخته شده، قانون بسيار ساده و روشني دارد.
نوع متداول سودوكو در واقع نوعي جدول است كه از ۹ ستون عمودي و ۹ ستون افقي تشكيل شده و البته كل جدول هم به ۹ ستون كوچكتر تقسيم مي شود. شما بايد اعداد ۱ تا ۹ را در هر يك از جدول هاي كوچكتر بدون تكرار بنويسيد به صورتي كه در هر ستون بزرگ تر افقي يا عمودي هيچ عددي تكرار نشود. در واقع هم بايد از تمام اعداد ۱ تا ۹ در همه ستون هاي عمودي و افقي استفاده كنيد و هم بايد مراقب باشيد هيچ عددي تكرار نشود و در همه مربع هاي ۳ ستوني كوچكتر نيز به همين ترتيب همه اعداد ۱ تا ۹ بيايد و تكرار هم نشود. هميشه به عنوان راهنمايي چند عدد در جدول از قبل مشخص مي شود تا بقيه اعداد را شما پيدا كنيد.
حتماً شما هم تا حالا يكي از طرفداران پروپا قرص سودوكو شده ايد و اكنون پس از چند نمونه آسان و متوسط مي توانيد به راحتي نمونه هاي سخت را حل كنيد.
از اين پس به صورت منظم نمونه هاي دشوار سودوكو را تقديم به شما مي كنيم. مطمئناً با تمرين و آمادگي ،شما هم مي توانيد يك حل كننده حرفه اي جدول اعداد شويد.

تابلو
آموزش كاريكاتور
دوره جديد آموزش كاريكاتور در خانه كاريكاتور وابسته به سازمان فرهنگي- هنري شهرداري تهران آغاز شد. در اين دوره هنرجويان، هنر كاريكاتور طراحي، كاريكاتور چهره، تصويرسازي و كميك استريپ را فرا مي گيرند. علاقه مندان مي توانند تا ۱۴ارديبهشت ماه براي ثبت نام به خانه كاريكاتور مراجعه كنند.

برنامه
صحنه
دشمن مردم (كارگردان: اكبر زنجان پور) محل اجرا: سالن اصلي تئاتر شهر‎/ ساعت اجرا: ،۱۹ قيمت بليت: ۴۰۰۰۰ ريال
تيغ و ماه (كارگردان: آتيلا پسياني) محل اجرا: سالن چهارسو ‎/ ساعت اجرا:،۲۰ قيمت بليت: ۲۵۰۰۰ ريال
شب بخير جناب كنت و آهنگ هاي شكلاتي (كارگردان: ميكائيل شهرستاني)محل اجرا: سالن قشقايي‎/ ساعت اجرا: ۳۰:،۱۸ قيمت بليت: ۲۵۰۰۰ ريال
سكوت (كارگردان: محمد يزدي) محل اجرا: تالار سايه‎/ ساعت اجرا: ۳۰:،۱۹ قيمت بليت: ۲۰۰۰۰ ريال
وقتي فرشته خواب سگ مي بيند (كارگردان: علي نرگس نژاد)محل اجرا: سالن شماره ۲ تئاتر شهر‎/ ساعت اجرا: ،۱۸ قيمت بليت: ۲۰۰۰۰ ريال
آواز ستاره ها (كارگردان: مهرداد خرمن بيز) محل اجرا: تالار نو‎/ ساعت اجرا: ،۱۹ قيمت بليت: ۲۰۰۰۰ ريال
افعي طلايي (كارگردان: منصور نوبخت) محل اجرا: تئاتر پارس ‎/ ساعت اجرا: ۱۶و ۴۵:۱۲
رستم و داش ابرام (كارگردان: صبا ملكي) محل اجرا: تئاتر پارس‎/ ساعت اجرا: ۳۰:۱۷
مردي در تاريكي (كارگردان: مصطفي ميرقاسمي) محل اجرا: تئاتر پارس‎/ ساعت اجرا: ۴۵:۱۳
ديوار
نگارخانه بنفشه: نمايشگاه نقاشي محمود نيستاني و اميرمنصور حسين پور/ تا ۲۰ ارديبهشت/ ملاصدرا، نبش شيراز جنوبي، كوچه بهار، شماره ۵۰/ تلفن: ۸۸۰۳۴۲۴۷
نگارخانه هفت ثمر: نمايشگاه نقاشي مريم خزاعي/ تا ۲۰ ارديبهشت/ خيابان مطهري، كوه نور، كوي پنجم، شماره ۲۵/ تلفن: ۸۸۷۳۱۴۰۳
نگارخانه دريابيگي: نمايشگاه نقاشي جلال الدين مشمولي/ تا ۲۰ ارديبهشت/ شهرك قدس، فاز ،۳ خيابان دوم، شماره ۱۱۶۵/ تلفن: ۸۸۰۸۳۳۲۷
نگارخانه بهزاد: نمايشگاه عكس هاي محمدرضا لاهوتي/ بلوار كشاورز، نبش ۱۶ آذر، پلاك ۳۱۶/ تلفن: ۸۸۹۶۰۴۵۳
گالري گلستان: نمايشگاه نقاشي منوچهر صفرزاده(مش صفر)/ تا ۲۱ ارديبهشت/ دروس، كماسايي، شماره ۴۲/ تلفن: ۲۲۵۴۱۵۸۹
گالري كمال الملك: نمايشگاه نقاشي محسن فراهاني/ پاسداران، نبش گلستان سوم، شماره يك/ تلفن: ۲۲۵۶۵۴۳۴
پرده
آتش بس (كارگردان: تهمينه ميلاني)
آفريقا، ايران،۱ پارس ،۱ بهمن ،۲ آسيا، قيام، المپيا
مرباي شيرين (كارگردان: مرضيه برومند)
فرهنگ ،۲ ناهيد، شيرين، پيام، سپيده ،۲ فلسطين ،۲ سعدي، اروپا، شاهد، شهر تماشا، جي ،۲ كانون
يك تكه نان (كارگردان: كمال تبريزي)
فلسطين ،۲ سپيده ۱
ازدواج به سبك ايراني(كارگردان: حسن فتحي)
قدس، ايران ،۳ صحرا، شهر قشنگ، فلسطين
مركزي ،۲ جي،۱ فرهنگ ،۱ ناهيد، كارون، گلريز ،۲ حافظ، رودكي، تهران ،۱ پايتخت، ميلاد
هوو (كارگردان:  عليرضا داودنژاد)
عصر جديد ،۱ تهران ،۲ جوان ،۱ فردوسي، سروش، جي ،۳ ملت، مركزي ،۳ دهكده المپيك، شيدا، ماندانا، كانون قدس
زير درخت هلو (كارگردان: ايرج طهماسب)
استقلال، جوان ،۲ عصر جديد ،۳ گلريز ،۱ مركزي ،۱ بهمن ،۱ بلوار، آستارا، پيروزي، پيوند، ايران ،۲ جي ،۲ شقايق

فراخوان
قابل توجه ناشران و نويسندگان
از اين پس قصد داريم به طور منظم تري به معرفي كتاب بپردازيم. به شرطي كه كتاب هم به طور منظم تري به دستمان برسد، آن هم كتاب هايي در حوزه فرهنگ و هنر كه- بي تعارف- ارزش معرفي داشته باشند. بنابراين ناشران يا حتي نويسندگان و مترجمان گرامي اگر مايل به معرفي كتاب هايشان هستند، دو نسخه از اثر را به اين نشاني بفرستند: تهران، خيابان آفريقا، كوچه تنديس، پلاك ،۱۰ روزنامه همشهري، سرويس ادب و هنر صفحه راهنما.

نمايشگاه
آثار تاريخي همسايگان مسلمان در زاهدان
ايسنا:  نمايشگاه عكس آثار تاريخي كشورهاي مسلمان همسايه  ايران، در زاهدان گشايش يافت. اين نمايشگاه عكس هاي مسعود شيخ  ويسي از آثار تاريخي كشورهاي تركيه، لبنان، سوريه و ايران را دربرگرفته است. او در سفري با دوچرخه به تركيه رفته و پيام صلح و دوستي جهاني را از سوي ملت ايران براي مردم اين كشور برده است. نمايشگاه يادشده تا ۲۰ ارديبهشت ماه جاري در محل گالري حافظ مجتمع فرهنگي - هنري اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي زاهدان برپاست.

نگاره هاي هنري در مركز فرهنگي سوريه
گروه ادب و هنر: نمايشگاه انفرادي نگاره هاي معنوي «مريم زينتي» ، گرافيست و نقاش رشته نگارگري، تذهيب و مينياتور تا ۱۹ ارديبهشت در مركز فرهنگي عربي جمهوري سوريه در تهران برپاست.
اين نمايشگاه هر روز از ساعت ۳ تا ۸ بعدازظهر در بلوار آفريقا، خيابان مهيار آماده بازديد است. تا كنون نمايشگاه هاي بسياري از اين هنرمند ايراني در داخل و خارج از كشور به صورت تابلوهاي تذهيب و مينياتور و همچنين طراحي، ديوان اشعار و نسخه هاي خطي و كتب مقدس در معرض ديد علاقه مندان قرار گرفته است.

راهنما
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
سخنگاه
سياسي
داخلي
شهرستان ها
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   سخنگاه   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |