پنجشنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۷۶ - May 4, 2006
با هدف جلوگيري از تشديد آسيب هاي اجتماعي
اعتبار ساماندهي كودكان خياباني و زنان پناهجو تعيين شد
000720.jpg
گروه اجتماعي:دولت، وزارت رفاه و تأمين اجتماعي را موظف كرد مطالعات تفصيلي و ايجاد پايگاه هاي اطلاعاتي لازم را درخصوص شناسايي اقشار آسيب پذير از محل اعتبارات مصوب آن وزارتخانه انجام دهد و پيشنهادهاي لازم درخصوص يارانه سال آينده را بر اين اساس به شوراي اقتصاد ارايه كند.
سازمان تأمين اجتماعي نيز بر اساس بند «د» تبصره ۱۵ قانون بودجه اجازه دارد، مبلغ ۵۰۰ ميليارد ريال از محل درآمد و ذخاير خود به كارگران و مستمري بگيران و شركت هاي تعاوني مسكن كارگران مشمول و متقاضيان ايجاد مراكز توانبخشي، مهدكودك و شبانه روزي بخش كارگري، بيمارستان هاي آموزشي و مراكز بهداشتي _ درماني وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي و بيمارستان آموزشي دانشگاه هاي غيردولتي پرداخت كند.
اين مبلغ براي ارايه تسهيلات ارزان قيمت ساخت و خريد مسكن، وديعه مسكن، ازدواج دانشجويي و جوانان و هزينه مربوط به خدمات مشاوره اي در زمينه بهداشت رواني، فردي و اجتماعي در نظر گرفته شده است كه بايد به تصويب شوراي عالي سازمان تأمين اجتماعي نيز برسد.
همچنين به منظور كمك به پيشگيري از بروز و تشديد آسيب هاي اجتماعي و ساماندهي آسيب ديدگان اجتماعي به ويژه كودكاني خياباني و بي سرپرست، دختران و زنان پناه جو ۶۰ ميليارد ريال در نظر گرفته شده است كه با نظارت وزارت كشور در اختيار سازمان بهزيستي قرار مي گيرد.
مبلغ ۴۰۰ ميليارد ريال نيز در راستاي سياست توانمند سازي و كاهش فقر افراد نيازمند به تناسب جمعيت مستمري بگير در اختيار كميته امداد امام خميني(ره) و سازمان بهزيستي كشور قرار مي گيرد كه اين مبلغ بايد پس از پيشنهاد وزارت رفاه و تأمين اجتماعي به تصويب شوراي اقتصاد برسد.
همچنين به منظور پايداري و گسترش فرصت هاي شغلي ايجادشده، دولت مكلف شده است مددجويان تحت پوشش اشتغال و خودكفايي كميته امداد امام خميني(ره) را تحت پوشش كامل بيمه تأمين اجتماعي قرار دهد. بر اين اساس مبلغ ۱۳۵ ميليارد و ۳۰۰ ميليون ريال نيز به عنوان سهم كارفرما و بيمه شده براي پوشش ۴۱ هزار نفر به كميته امداد امام خميني(ره) اختصاص مي يابد.

درخواست محروم كردن ايران از جام جهاني
«مايك مك گاويك» نامزد جمهوريخواه سناي آمريكا از ايالت واشنگتن در انتخابات آتي، خواهان محروميت ايران از شركت در جام جهاني فوتبال شد و تصريح كرد كه جام جهاني فوتبال فرصتي استثنايي براي فشار بر ايران در اختيار جامعه جهاني قرار مي دهد. مك گاويك كه اميدوار است بتواند كمك هاي لابي يهودي ذي نفوذ آمريكا را در آستانه انتخابات پيش رو جذب كند، گفت: چگونه بايد به مردم ايران فهماند كه آنها با اين اعمال در حال منزوي ساختن خود از جامعه جهاني هستند؟ جواب آن عبارت است: «از طريق محروم كردن آنها از فوتبال.»

نقش وهابي ها در ناآرامي هاي خوزستان
به تازگي يك شيخ وهابي به نام شيخ «ح.د» ، كه از عوامل خط دهنده ناآرامي ها و بمب گذاري هاي خوزستان بوده دستگير شده است. بنا بر گزارش بازتاب، شيوخ وهابي از عوامل اغفال كننده برخي جوانان در خوزستان به شمار مي آيند كه با اشاره به عقايد وهابيت، آنان را به انجام عمليات هاي خرابكارانه عليه مردم مسلمان اين استان تحريك مي كردند و تاكنون ده ها نفر از مردم اين خطه را كشته و مجروح كرده اند. گفته مي شود، اين شيخ وهابي در اروندكنار، يكي از شهرهاي مرزي استان خوزستان، به چنگ نيروهاي امنيتي افتاده و دستگير شده است.

همايش روز جهاني ماما امروز برگزار مي شود
مهر: همزمان با روز جهاني ماما و با هدف تجليل از خدمات ارزشمند ماماهاي كشور ، همايش بزرگداشت روز ماما امروز در تالار اجتماعات مركز قلب تهران برگزار مي شود.
سازمان نظام پزشكي جمهوري اسلامي ايران اعلام كرد: در اين همايش از خدمات شبانه روزي ماماها قدرداني و اعضاي پيشكسوت مامايي كشور معرفي و مورد تجليل قرار خواهند گرفت.
در اين مراسم كه با حضور مسئولين بخش بهداشت و درمان كشور، مسئولين سازمان نظام پزشكي و ماماهاي شهرستانهاي مختلف برگزار مي گردد، مشكلات و مسائل مختلف امور حرفه اي جامعه مامايي كشور نيز مورد بحث و بررسي قرار خواهد گرفت.
مشكلات قرارداد ماماها با سازمان هاي بيمه گر، مشكلات اشتغال فارغ التحصيلان مامايي، مسائل ارائه خدمت و حل مشكلات جامعه مامايي كشور و برنامه هاي جديد نظام پزشكي براي ماماها از ديگر مواردي است كه در اين همايش مورد بحث و بررسي قرار خواهد گرفت.

اقدام عجيب
قوه قضائيه در اقدامي عجيب هزينه شركت در آزمون كارآموزان قضايي را نسبت به سال گذشته، ۱۰۰ درصد افزايش داد. مبلغ لازم براي شركت در اين آزمون در سال گذشته ۱۰ هزار تومان بوده ولي امسال به بيست هزار تومان افزايش يافته است. اين افزايش تعجب برانگيز موجب شد كه بسياري از دانشجويان حقوق در اين آزمون شركت نكنند.

درخواست براي بازگشت
انجمن نجات كه از اعضاي جداشده گروهك منافقين در ايران تشكيل شده، طي نامه اي به رئيس جمهور عراق از دولت اين كشور خواست سران گروهك منافقين را همزمان با دادگاه صدام محاكمه كند. در اين نامه با اشاره به اين كه دولت عراق با همكاري مردم مي تواند پاي بيگانگان و تروريست ها را از كشورش قطع نمايد، آمده است: عراق مظلوم صدمات بسياري از گروه هاي تروريستي ازجمله سازمان مجاهدين (گروهك منافقين) ديده است كه ازجمله آن مي توان به قتل عام شيعيان و كردهاي عراق در سال ۱۹۹۱ اشاره نمود.

اخراج در صدرا
شركت صدرا (شركت صنعتي دريايي ايران) دست به اخراج تعداد زيادي از كارگران خود در بهشهر زد. اين كارگران كه مدت ۲ سال بود مشغول ساخت اولين سكوي حفاري نفتي بودند و توانسته بودند موفقيت چشمگيري را در ساخت اين سكو به دست آورند از آغاز سال جديد، از ادامه فعاليت در اين مركز بازماندند. اين سكو هنوز آماده تحويل نيست و بخشي از اين پروژه هنوز تكميل نشده است. فاز ۸ پارس جنوبي نيز به دليل تأخير در اجراي خط لوله دريا كه به صدرا واگذار شده با مشكلات كارگري روبه رو شده است.

بازداشت دو تن از مديران سابق
۲ تن از مديران سابق وزارت نفت به اتهام ارتشاء و دريافت رشوه دستگير و بازداشت شدند. در جريان بازرسي از «شركت ملي گاز ايران» ، تعدادي از مديران سابق شركت مذكور، وجوه غيرقانوني قابل توجهي را به صورت غيرمستقيم و با گردش متعدد در سيستم بانكي كشور از سوي برخي پيمانكاران دريافت نموده اند. هم اكنون با دستگيري و بازداشت ۲ تن از مديران سابق به اتهام ارتشاء، پرونده مربوطه در مجتمع قضايي ويژه امور اقتصادي تحت رسيدگي قرار دارد.

تجمع بيماران كليوي در اعتراض به تعطيلي
بخش دياليز بيمارستان تهران كلينيك
گروه اجتماعي- صدف كوه كن: سي نفر از بيماران كليوي، صبح ديروز در مقابل بيمارستان تهران كلينيك به دليل اعتراض به بسته شدن بخش دياليز بيمارستان، تجمع كردند.
اين تجمع در پي اعلام نظر مسئولين بيمارستان مبني بر بسته شدن بخش دياليز كه توسط نامه به بيماران ابلاغ شده، صورت گرفت.
در حال حاضر ۵۰ بيمار دياليزي، از بخش دياليز بيمارستان تهران كلينيك استفاده مي كنند كه به دليل بروز اختلافات مالي بين مركز دياليز ايران و بيمارستان تهران كلينيك، مسئولين بيمارستان تصميم به تعطيلي بخش دياليز در اول خردادماه سال جاري گرفته اند.
بيماران با ابراز نگراني از زمان كوتاه باقيمانده، گفتند به دليل تكميل ظرفيت بخش دياليز، ساير بيمارستانها از پذيرش اين بيماران امتناع كرده و در برخي موارد اقدام به نوشتن اسامي آنان در ليست رزرو كرده اند تا در صورت خالي شدن جا با اين افراد تماس گرفته شود.
اين گزارش حاكي است با توجه به نياز بيماران دياليزي به سه بار دياليز در هفته و زمان چهارساعته دياليز، بسياري از اين بيماران نگراني هايي را در رابطه با يافتن بيمارستان مناسبي كه از نظر مكاني و زماني قادر به حل مشكلات آنها باشد، ابراز كردند.
هيچ يك از مسئولين بيمارستان حاضر به پاسخگويي در اين رابطه نبوده و در تماس تلفني كه يكي از بيماران با بيمارستان حاصل كرده، نه تنها جوابي نشنيد بلكه با برخورد نامناسبي از سوي مسئولين مواجه گرديده است.
در پيگيري هاي خبرنگار همشهري يكي از مسئولين بيمارستان اظهار داشت: تعطيلي بخش دياليز، در پي فشارهاي موجود پس از تصويب قانون جديد كار صورت گرفته است، بنابراين مسئولين بيمارستان اقدام به بستن بخش هايي كه سود قابل ملاحظه اي را متوجه بيمارستان نمي كند، كرده اند.
بيماران كليوي به دليل عدم رسيدگي به درخواست هايشان، روز شنبه نيز در برابر انجمن بيماران دياليزي و خيابان وليعصر تجمع خواهند كرد.

پزشكان عمومي حلقه اصلي حافظان سلامت جامعه هستند
ايسنا: عضو شوراي عالي نظام پزشكي با بيان اينكه پزشكان در نظام سلامت محوري ترين نقش را ايفا مي كنند، گفت: پزشكان عمومي حلقه اصلي حافظان سلامت را تشكيل مي دهند.
دكتر نوروزي با بيان اينكه در تمامي جوامع، سلامت محوري، محور اصلي توسعه قلمداد مي شود، اظهار كرد: انسان هاي سالم، انسان هايي هستند كه از نظر جسمي، اقتصادي و اجتماعي در وضعيت مناسبي به سر مي برند.
وي با بيان اينكه عوامل مختلفي در سلامت انسان دخيل است، بيان كرد: بخشي از بحث سلامت به حوزه بهداشت و درمان مربوط مي شود، بنابراين حوزه بهداشت و درمان موظف است كه سلامت جسمي و رواني را براي همه افراد فراهم كند و از بروز عوامل زيان بار جلوگيري و در صورت بروز ،سريع آن را پيگيري و درمان كند.
عضو شوراي عالي نظام پزشكي با بيان اينكه همه افرادي كه در حوزه بهداشت و درمان فعاليت مي كنند در حفظ و ارتقاء سلامت دخيل هستند، گفت: ركن و اساس اين محور را پزشكان تشكيل مي دهند و از ميان گروه پزشكان، زنجيره اصلي گروه پزشكان عمومي هستند كه اتصال بين ساير گروه هاي بخش بهداشت و درمان را برقرار مي كنند. وي با تاكيد بر نقش محوري پزشكان عمومي در زنجيره سلامت خاطرنشان كرد: چنانچه كوچك ترين آسيبي به اين حلقه از زنجيره سلامت وارد شود، نظام سلامت جامعه دچار بحران خواهد شد.

مجوز افزايش سقف تدريس معلمان حق التدريس ابلاغ شد
ايسنا: معاون اول رئيس جمهوري مصوبه هيات وزيران درباره مجوز افزايش سقف تدريس معلمان حق التدريس را ابلاغ كرد.
براساس اين مصوبه در صورتي كه اجراي ماده ۳ آيين نامه اجرايي تبصره ۳ ماده واحده قانون به كارگيري معلمان حق التدريس ميسر نباشد، سقف ماهانه حق التدريس نيروهاي شاغل به همراه مشخصات افراد مربوط به تفكيك دوره تحصيلي، جنس، رشته تحصيلي و ساعات حق التدريس مورد نياز توسط سازمان آموزش و پرورش استان تهيه و پس از تصويب سازمان مديريت و برنامه ريزي استان، تعيين و اجرا خواهد شد.

سال ۸۴ در مقايسه با سال قبل؛
ازدواج ۸ و طلاق ۱۳ درصد افزايش يافت
گروه اجتماعي:در سال ،۱۳۸۴ تعداد ۷۳۸ هزار و ۷۴۸ فقره ازدواج در سراسر كشور به ثبت رسيد كه اين ميزان در مقايسه با تعداد ازدواج هاي سال ۱۳۸۳ كه ۶۸۴ هزار و ۹۹۴ فقره بود، هشت درصد رشد را نشان مي دهد.
به گزارش روابط عمومي سازمان ثبت احوال كشور، در سال ۱۳۸۴ همچنين ۸۱ هزار و ۸۴۴ فقره طلاق نيز به ثبت رسيد كه در مقايسه با سال ۱۳۸۳ كه تعداد طلاق هاي ثبت شده ۷۲ هزار و ۲۱۷ فقره بود حدود ۱۳درصد افزايش داشته است.
براساس اين گزارش در سال ۱۳۸۳ ، ۲۹۹ فقره از ازدواج هاي ثبت شده ازدواج منقطع بوده است كه اين تعداد در سال ۱۳۸۴ به ۵۲۵ فقره افزايش يافته است.

برداشت بعدي...!-علي درويش
* چرا اغلب گفتاري «جان نواز» و اعمالي «جان گداز» داريم!؟
* لازمه زيست اجتماعي «انعطاف در رفتار» و «انبساط در افكار» است.
* هدفي كه در ديدرس نباشد «خوب» نيست،«خواب» است؟
* مسئله اي كه در دهان «پنهان» مي شود، از چشمان «چشمك» مي زند.

دبيركل اتحاديه انجمن هاي اسلامي دانش آموزان:
اوقات فراغت جوانان ۴۰ متولي دارد
گروه علمي فرهنگي: دبيركل اتحاديه انجمن هاي اسلامي دانش آموزان گفت: در بحث اوقات فراغت دانش آموزان، بايد تنها يك نهاد متولي ساماندهي اوقات فراغت دانش آموزان باشد، اما در حال حاضر ۴۰ نهاد خود را متولي اوقات فراغت دانش آموزان و جوانان مي دانند.
محمدتقي فخريان ديروز در نشست خبري كه در ساختمان اتحاديه انجمن اسلامي دانش آموزان برگزار شد، اظهار داشت: هر سال ارديبهشت و خردادماه كه مي شود، هر نهادي براي ساماندهي اوقات فراغت جوانان برنامه ريزي مي كند كه اين روش غلطي است.
وي اضافه كرد: در حال حاضر نگاه به اوقات فراغت جوانان، پركردن زمان و ايجاد يك سرگرمي براي آنان است، ولي انصافا اوقات فراغت تنها سرگرمي نيست و بايد يك هويت بخشي براي جوانان باشد.
فخريان با بيان اينكه تاكنون روي اوقات فراغت جوانان سرمايه گذاري نشده است، گفت: براي ساماندهي اوقات فراغت جوانان بايد نگاه به اوقات فراغت را تقويت كرد و دولت از همكاري نهادهاي غيردولتي استفاده كند.
وي ادامه داد: برگزاري اردوهاي زيارتي، تفريحي و اردوهاي جهادي به اين معني كه دانش آموزان با حضور در مناطق محروم براي جنبش عدالتخواهي و محروميت زدايي تلاش مي كنند و تقويت روحيه فعاليت هاي جمعي بين  دانش آموزان از برنامه هاي تابستان اين اتحاديه است.
دبيركل اتحاديه انجمن هاي اسلامي دانش آموزان گفت: شعار ما انسجام تشكيلاتي، ارتقاي كيفي برنامه ها و تحقق شعار دانش آموز محوري است.
وي به جنبش دانش آموزي نيز اشاره كرد و اظهار داشت: جنبش نرم افزاري در مؤسسه علمي آينده سازان انجام مي شود و به بحث توليد علم مي پردازد اما جنبش دانش آموزي سياسي، جنبش اجتماعي دانش آموزي نيز فعاليت مي كنند كه جنبش سياسي حركتهايي مانند برگزاري همايش «جهان بدون صهيونيسم» در سال گذشته از نمونه فعاليت هايش است و جنبش اجتماعي نيز در جهت تحقق شعار عدالت خواهي فعاليت مي كند.

انتخابات مجلس خبرگان رهبري مستقل برگزار شود
قم- ايرنا: نماينده  مردم  خوزستان  در مجلس  خبرگان  رهبري  معتقد است  برگزاري  انتخابات مجلس  خبرگان  رهبري  و شوراهاي  اسلامي  شهر و روستا به  صورت  جداگانه  مطلوبتر مي باشد. آيت الله  محسن  حسيني اراكي  افزود: به دليل اينكه  در خبرگان  رهبري  مسايل  عمومي  و بنيادي  كشور مطرح  مي باشد تفكيك  اين دو انتخابات  مهم  است . وي  يادآورشد: دليل  اصلي  طرح  اين  مساله آن  است  كه  توجيه  مردم  در رابطه  با يك  موضوع  و اهميت  هر انتخاباتي  با هم  متفاوت  است . وي  با بيان  اينكه  به  خاطر كم كردن  هزينه  برگزاري  انتخابات  مي خواهند اين دو انتخابات  را با هم  برگزار كنند، گفت : برگزاري  انتخابات  كار ارزشمندي است  كه  بايد به  اندازه  ارزش  آن  نيز هزينه  كرد. وي  با بيان  اينكه  معيار و وظايف  اعضاي  مجلس  خبرگان  رهبري  و شوراهاي اسلامي  با يكديگر متفاوت  است ، اظهار داشت : سطح  انتخاب شوندگان  نيز در اين دو انتخابات  با هم  بسيار متفاوت  است .

ديدگاه موسوي لاري از رايزني احزاب جناحهاي مختلف
عضو شوراي مركزي مجمع روحانيون مبارز هم با اشاره به ديدار اخير برخي عقلاي جناح هاي سياسي غير همسو، دغدغه هاي مشترك را علت انجام اين ديدارها عنوان كرد.به گزارش ايسنا، موسوي لاري عضو شوراي مركزي مجمع روحانيون مبارز با بيان اين كه بيشتر از نبودن در قدرت به عنوان يك نقطه  مشترك كه البته آن را هم نمي شود نفي كرد، دغدغه هاي مشترك، در زمينه نزديكي برخي از گروهها را فراهم كرده است، ادامه داد: به اندازه  كافي زمينه براي عقلاي كشور فراهم شده كه هم نگران پيشرفت امور در عرصه  ديپلماسي خارجي باشند و هم مسائلي كه در داخل مي گذرد. موسوي لاري بحث فعاليت هاي اقتصادي، تورم، عدول از سند چشم انداز و برنامه  چهارم توسعه، رشد نقدينگي و از همه مهم تر عدم گرايش به سرمايه گذاري و خروج سرمايه ها را به عنوان عمده ترين دغدغه هاي دلسوزان نظام برشمرد و گفت: اين مسائل عقلاي قوم اعم از محافظه كار و اصلاح طلب را واداشته كه بيشتر به تعامل با هم توجه كنند.

شكست اصلاح طلبان در انتخابات
سخنگوي مجمع نيروهاي خط امام (ره) با اشاره به گروه بندي هاي جناح راست در يك سال گذشته تصريح كرد: اين جناح در ائتلاف درون جناحي با مشكل مواجه خواهد شد.حميد قزويني سخنگوي مجمع نيروهاي خط امام (ره) در گفتگو با ايسنا، با بيان اين مطلب افزود: معمولا حفظ پيروزي سخت تر از كسب آن است. جناح راست هم كه با مشكلات درون جناحي مواجه شده براي ائتلاف مشكلات زيادي در پيش رو خواهد داشت، زيرا طيف سنتي اين جناح تا حدودي با طيف جديد جناح خود احساس تفاوت مي كند، پس طبيعي است كه در انتخابات خبرگان و شوراها با مشكلات جديدتري مواجه شوند. وي گفت: با توجه به اين كه اصلاح طلبان هيچ يك از مراكز قدرت را در اختيار ندارند، اگر در انتخابات پيش رو شكست هم بخورند، چيزي را از دست نداده اند؛ زيرا چيزي در دست ندارند كه نگران از دست دادن آن باشند.

داخلي
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
سخنگاه
سياسي
شهرستان ها
شهري
علمي فرهنگي
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   سخنگاه   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |