پنجشنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۷۶ - May 4, 2006
هوشياري طلافروش سارق را با اسلحه قلابي به دام انداخت
000630.jpg
گروه حوادث: مرد جواني كه به انگيزه سرقت با اسلحه قلابي وارد طلافروشي شده بود، با هوشياري صاحب طلافروشي و ماموران انتظامي به دام افتاد.
به گزارش همشهري، صبح ديروز ماموران گشت انتظامي در محدوده اميرآباد در حال گشت زني بودند كه صداي آژير يك مغازه طلافروشي توجه آنان را جلب كرد. از آن جايي كه ماموران مطمئن بودند، در آن محل طلافروشي زياد وجود دارد، سريع خود را به نزديكي صداي آژير رساندند. ماموران گشت در همان ابتدا دريافتند كه حادثه اي در طلافروشي حاجيان اتفاق افتاده است. آنها به سرعت خود را به طلافروشي رسانده و متوجه شدند مرد طلافروش با فرد غريبه اي كه لباس نيروي انتظامي به تن دارد، گلاويز شده است و مرد غريبه اي با اسلحه اي كه در دست داشت ضرباتي به مرد طلافروش وارد مي آورد.
با دستگيري مرد غريبه كه به نظر مي رسيد يك سارق مسلح باشد بازجويي از وي آغاز شد.
صاحب طلافروشي كه توانسته بود با هوشياري خود، سارق را به دام بيندازد در توضيح ماجرا به ماموران گفت: ساعت حدود ۱۱:۱۰ بود كه تازه در طلافروشي را باز كرده بودم كه اين مرد جوان در حالي كه لباس نيروي انتظامي به تن داشت وارد مغازه شد. وي در ابتداي خود را مامور معرفي كرد و پس از چند ثانيه با اسلحه اي كه در دست داشت مرا تهديد كرد هر چه پول و طلا مي توانم به او بدهم.
صاحب مغازه ادامه داد:  همان لحظه فهميدم كه او اگرچه لباس پليس به تن دارد، اما يك سارق مسلح است، وانمود كردم كه مي خواهم طبق گفته هاي او عمل كنم، اما در يك فرصت مناسب هنگامي كه سارق جوان در حال نگاه كردن بيرون مغازه بود آژير خطر را به صدا درآوردم. با شنيدن صداي آژير او با من گلاويز شد و در همان موقع بود كه متوجه شدم اسلحه اش قلابي است.
محمد تورنگ، رئيس مركز اطلاع رساني نيروي انتظامي تهران بزرگ ضمن هشدار به صاحبان طلافروشي ها گفت: خوشبختانه اين حادثه با توجه به اينكه طلافروشي مجهز به سيستم ايمني و آژير خطر بوده است، ماموران گشت توانسته اند، سريع خود را به محل حادثه برسانند و از وقوع هر گونه حادثه غيرقابل جبران جلوگيري كنند. پليس همچنان از تمامي صاحبان طلافروشي درخواست كرد هر چه سريع تر، مغازه هاي خود را به سيستم ايمني مجهز كنند تا در زمان وقوع حادثه بدون هيچ وحشتي از آن استفاده كنند.

دستگيري دو مرد در رابطه با مرگ مشكوك زن جوان
000645.jpg
گروه حوادث: در ادامه رسيدگي به پرونده مرگ مشكوك زني در تهرانپارس، همسر سابق و فعلي او به عنوان مظنون به قتل از سوي مأموران دستگير شدند.
به گزارش خبرنگار همشهري، ۱۶ بهمن ماه سال گذشته دو مرد ميانسال زن جواني را به بيمارستان تهرانپارس منتقل كردند كه با ضربه هاي متعدد چاقو مجروح شده بود،
بلافاصله زن ۲۷ ساله به نام ليلا به اتاق عمل منتقل شد ولي تلاش پزشكان براي نجات جان او مؤثر واقع نشد و او جان سپرد. با مرگ ليلا موضوع به پليس اطلاع داده شد كه مأموران با حضور در بيمارستان از دو مردي كه او را به بيمارستان رسانده بودند، بازجويي كردند.
در بررسي هاي اوليه مشخص شد، اين دو مرد حميد و اسدالله نام دارند كه همسر قبلي و فعلي اين زن هستند.
حميد در بازجويي ها گفت: مدتي بود ليلا ناپديد شده بود. روز گذشته با من تماس گرفت و خواست به خانه شان بروم و اختلاف او و اسدالله را حل كنم، اما وقتي به آنجا رسيدم ليلا به آشپزخانه رفت و تهديد كرد، خودش را مي كشد. به سمت او رفتم ولي قبل از اينكه به او برسم با چاقو ضربه اي به خودش زد.
اين اظهارات در حالي صورت مي گرفت كه پزشك جنايي با توجه به بريدگي ها احتمال خودزني را بسيار اندك دانسته است. با اعلام گزارش پزشكي قانوني، ولي الله حسيني بازپرس شعبه هفتم دادسراي جنايي تهران دستور بازداشت اسدالله و حميد را صادر كرد.
اسدالله پس از دستگيري در بازجويي ها گفت: زمان حادثه حميد و ليلا داخل يكي از اتاقها در حال صحبت با هم بودند. در يك لحظه ليلا شروع به داد و فرياد كرد. وقتي وارد اتاق شدم همسرم را غرق در خون روي زمين ديدم. حميد مدعي شد، ليلا خودزني كرده است.
هم اكنون تحقيقات از مظنونان در اداره دهم پليس آگاهي ادامه دارد.

سقوط مشكوك از ساختمان نيمه كاره
خبرگزاري فارس: با دستور بازپرس كشيك قتل تهران تحقيقات در مورد سقوط مشكوك مردي از يك ساختمان نيمه كاره در ونك آغاز شد.
روز گذشته مأموران كلانتري ۱۴۵ ونك در جريان سقوط مشكوك مردي از يك ساختمان نيمه كاره در خيابان آفتاب قرار گرفتند. مأموران پس از حضور در محل حادثه با جسد مرد ۵۵ ساله اي روبه رو شدند كه بر اثر سقوط از طبقه پنجم اين ساختمان جان سپرده بود.
در ادامه بررسيهاي پليسي مشخص شد، اين مرد جابر نام داشته و در آن ساختمان مشغول كار بوده است.
با اطلاع موضوع به بازپرس كشيك قتل تهران وي دستور انتقال جسد به پزشكي قانوني را صادر كرد و به گروهي از ماموران دستور داد تحقيقات خود را در اين رابطه آغاز كنند.

جزئيات گروگانگيري ۵۰۰ميليون توماني فرزند نمايشگاه دار اصفهاني
گروه حوادث: پسر صاحب يك نمايشگاه اتومبيل كه توسط شركايش گروگان گرفته شده بود، توسط ماموران قرارگاه مرصاد در سيستان و بلوچستان آزاد شد.
به گزارش همشهري، ماجراي اين گروگانگيري، زماني در دستور كار پليس آگاهي اصفهان قرارگرفت كه صبح روز ۲۲ فروردين امسال شخصي به نام حسن با مراجعه به معاونت آگاهي اصفهان مدعي شد كه فرزندش توسط يكي از شركاي كاري اش ربوده شده است.شاكي كه صاحب يك نمايشگاه اتومبيل در اصفهان است، در تشريح حادثه به ماموران گفت: حدود ۲سال است كه با فردي به نام شريف.پ بر سر خريد و فروش خودرو مشكلات مالي داريم. همين امر باعث ايجاد خصومت بين ما شده است تا اينكه چند روز قبل شريف با من تماس گرفت و از من خواست پسرم مجتبي را براي معاوضه خودرو ماكسيما به شهرستان خاش در سيستان و بلوچستان ببرد. من هم موافقت كردم. پس از چند روز از رفتن فرزندم، شريف با من تماس تلفني گرفت و عنوان كرد، وي مجتبي را گروگان گرفته و در قبال آزادي وي مبلغ ۱۵۰ميليون تومان وجه نقد از من درخواست كرد. با اعلام شكايت اين مرد، تيمي از كارآگاهان اداره آگاهي اصفهان تحقيقات خود را روي ادعاي مطرح شده آغاز كردند.
آنان در رديابي هاي اوليه متوجه شدند مجتبي با خودرو شخصي خود و به همراه شريف، اصفهان را ترك كرده است. بنابراين دستور توقيف خودرو صادر شد و همچنين نيابتي از سوي شعبه دوم دادگاه عمومي و انقلاب اصفهان به دادسراي تهران ارجاع گرديد تا در صورتي كه ردي از گروگان گيران در تهران پيدا شد، عمليات تجسسي پليسي توسط اداره آگاهي تهران صورت گيرد.
كارآگاهان اصفهان در حال بررسي روي اين پرونده بودند كه مرد نمايشگاه دار مجدداً به پليس مراجعه كرد و مدعي شد گروگان گيران طي تماس مجدد، مبلغ ۵۰۰ميليون تومان براي آزادي فرزندش درخواست كرده اند.
در حالي كه گروگانگيران مبلغ درخواستي را افزايش مي دادند با پيگيري ماموران، مخفيگاه گروگانگيران در سيستان و بلوچستان شناسايي شد. در مراحل اوليه در حالي كه مخفيگاه گروگانگيران شناسايي شده بود، ماموران پليس موفق شدند فرد ديگري به نام مهران را كه ۶ ماه قبل توسط اعضاي باند به گروگان گرفته شده بود، آزاد كنند. مهران به ماموران گفت: مجتبي را نيز در نزديكي محلي كه از وي نگهداري مي شد، محبوس كرده اند.
بنابراين با هماهنگي قضائي، ماموران قرارگاه مرصاد شهرستان ايرانشهر وارد عمليات شدند و پس از ۲۴ روز وي را در درگيري مسلحانه اي كه به كشته شدن ۳نفر از اشرار انجاميد، آزاد كردند. تلاش براي دستگيري بقيه اعضاي اين گروگانگيري ادامه دارد.

مرد مسلح اين بار فرصت شليك پيدا نكرد
گروه حوادث:پليس آگاهي تهران در حال بررسي درباره فردي است كه در هنگام بازرسي خودروش قصد شليك به مأموران پليس را داشت.
بنا به اين گزارش ،ساعت ۲ نيمه شب چهارشنبه، مأموران واحد گشت كلانتري ۱۲۶ «تهرانپارس» به يك دستگاه خودرو كه مقابل خانه اي در خيابان ۲۱۸ تهرانپارس توقف كرده بود، مشكوك شده و راننده آن را زير نظر گرفتند.
در همين حال زماني كه مأموران قصد نزديك شدن به خودرو براي گفت وگو با راننده آن را داشتند ناگهان فردي سراسيمه از خانه اي خارج و سوار خودرو شد.
اين موضوع شك مأموران را نسبت به اين موضوع برانگيخت، تا آنجا كه پس از به راه افتادن خودرو، واحد گشت با دادن اخطار ايست، راننده را متوقف كردند.
زماني كه مأموران پليس با درخواست ارايه مدارك خودرو از راننده اقدام به بازرسي از آن كردند، متوجه صداي مسلح كردن اسلحه توسط سرنشين عقب خودرو شدند، از اين رو بلافاصله يكي از مأموران در عقب خودرو را باز كرده و وي را قبل از انجام هر عملي خلع سلاح كرد.
اين در حالي بود كه متهم قبل از اين طي تماسي با تلفن همراه خود به شخصي كه هويت او تاكنون مشخص نشده اعلام كرد كه «جمع و جور كنيد» .
سرهنگ رودكي، رئيس كلانتري ۱۲۶ «تهرانپارس» با اشاره به اين كه در بازجويي از متهم يك قبضه اسلحه شاه كش و ۶ تير فشنگ ۸ ميليمتري كشف شد،گفت: احتمال ارتباط متهم با قاچاق مواد مخدر زياد است.

مشاوران پليس
دختر نااميد را از مرگ نجات دادند
گروه حوادث: مشاوران پليس بعد از حضور در صحنه اقدام به خودكشي يك دختر جوان، او را از اجراي نقشه اش منصرف كردند.
به گزارش همشهري، ساعت ۷ و ۴ دقيقه روز گذشته دختر جواني در حالي  كه يك ورقه كاغذ سفيد رنگ را بر روي قفسه سينه اش نصب كرده بود از پل عابر پياده ميدان گلها بالا رفت، به نظر مي رسيد كه وي قصد پرتاب خود از بالاي پل را دارد. دختر خود را آماده سقوط از بالاي پل كرده بود كه اهالي متوجه نيت وي شدند. شاهدان تلاش كردند تا دختر جوان را از تصميم خود منصرف كنند. يكي از عابران بلافاصله با مركز فوريتهاي پليس ۱۱۰تماس گرفت و چند دقيقه نگذشته بود كه اكيپي از مأموران كلانتري ۱۲۵ و مشاوران اين كلانتري در محل حادثه حضور يافتند.
دختر بر روي كاغذي كه بر روي لباسش نصب كرده بود اسم خود به نام پري و مشخصات ديگرش را به همراه يك شماره تلفن همراه نوشته بود.
اين دختر جوان با صدايي لرزان خطاب به حاضران گفت: «بعد از پايان زندگي ام در ابتدا با اين شماره تلفن همراه تماس بگيريد تا صاحب آن بر بالينم حاضر شود و سپس خانواده ام را در جريان ماجرا قرار دهيد.» مشاوران كلانتري ۱۲۵ وقتي با وضعيت روحي نامناسب اين دختر مواجه شدند، تلاش خود را براي آرام ساختن وي آغاز كردند. دختر در حالي  كه گريه مي كرد رو به مشاوران شروع به صحبت كرد اما وضعيت روحي وي آن قدر به هم ريخته بود كه ناگهان از هوش رفت و از بالاي پل بر روي زمين افتاد.
بلافاصله اورژانس در محل حاضر شده و دختر جوان را به نزديكترين بيمارستان انتقال دادند.بر پايه آخرين اخبار، در حال حاضر پليس تحقيقات خود بر روي تلفن همراهي كه شماره آن روي كاغذ نصب شده و بر روي لباس اين دختر وجود داشت آغاز شده است.

حوادث خارجي
حبس ابد، مجازات چشم پزشك حسود

كرايم لايبرري : قضات دادگاه عالي تاكسون بعد از هفته ها بررسي پرونده جنجالي پزشكي آمريكايي كه متهم است همكار خود را با اجيركردن يك قاتل حرفه اي به قتل رسانده، وي را به حبس ابد بدون درخواست عفو محكوم كردند.
بنا به اين گزارش، راز اين پرونده جنجالي پس از آن فاش شد كه شب ۵ اكتبر ۲۰۰۴ كارآگاهان پليس(تاكسون سيتي) جسد چشم پزشكي به نام( برايان استيدهام) را در پاركينگي بيرون شهر پيدا كردند. مقتول ۳۷ساله بر اثر واردآمدن ۱۵ ضربه چاقو به قتل رسيده بود. ساعاتي بعد خودرو مقتول در فاصله چند كيلومتري قتلگاه پيدا شد.
از  آنجا كه چيزي به سرقت نرفته بود، اين فرضيه مطرح شد كه ممكن است قاتل با انگيزه انتقام گيري دست به جنايت زده باشد.
در نخستين بررسي هاي پليسي، كارآگاهان به جمع آوري ليستي از كساني كه ممكن بود با دكتر استيدهام اختلاف داشته باشند و انگيزه اي براي ارتكاب جنايت داشته باشند پرداختند. يكي از مهمترين مظنونان پرونده، دكتر اسچوارتز بود كه شاهدان مي گفتند از مدتي قبل، اختلافات شديدي با مقتول داشته و چندين بار تهديد كرده كه بالاخره او را خواهد كشت.
كارآگاهان، دكتر اسچوارتز را به عنوان مظنون اصلي تحت بازجويي قرار دادند اما گفته هاي ضد و نقيض او كارآگاهان را بر آن داشت تا وي را تحت كنترل هاي نامحسوس پليسي قرار دهند و سرانجام تماس هاي او با يك مجرم حرفه اي به نام رونالد بروس بيگر و انتقال مبلغي به حساب او،  اين فرضيه را كه مرد چشم پزشك در قتل همكارش دخالت داشته باشد، قوت بخشيد.
به اين ترتيب او بار ديگر تحت بازجويي قرار گرفت كه در بازجويي ها به صدور دستور قتل دكتر استيدهام اعتراف كرد و گفت به رونالد بروس كه يك خلافكار حرفه اي بوده مبلغ هنگفتي پول پرداخته است تا دكتر استيدهام را به قتل برساند.

وقتي پزشك سقوط مي كند

000627.jpg
در جلسه دادگاه، دادستان شهر توكسون سيتي با بيان كيفرخواست خطاب به قضات دادگاه و هيات منصفه گفت: بررسي سوابق دكتر اسچوارتز نشان مي دهد كه وي متخصص مشهور چشم پزشكي است اما وي از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۴ گرفتار اعتياد سنگيني به مواد روانگردان شده و  اين اعتياد باعث شده او در  اين مدت نه تنها مشكلات مالي بسياري پيدا كند بلكه مركز بررسي تخلفات پزشكي آريزونا نيز وي را به دليل تجويز و مصرف غيرقانوني داروهاي مسكن، مدتي از طبابت محروم كند.
او طبق گفته نامزدش در سال ۲۰۰۴ اعتياد خود را ترك مي كند اما هرگز نمي تواند به آن دوره قبلي بازگردد، چرا كه در  اين مدت، بسياري از بيماران او به متخصص ديگري كه در نزديكي مطب او طبابت مي كرد (يعني دكتر برايان استيدهام) مراجعه كردند.
دكتر چشم پزشك هنگامي  كه با از دست دادن بيمارانش مواجه شد،  اين تصور برايش پيش آمد كه تمامي  مشكلات او به خاطر دكتر استيدهام كه مطبش در آن نزديكي است مي باشد. او معتقد بود كه  اين پزشك از ضعف او استفاده كرده و در مدتي كه وي با اعتياد دست و پنجه نرم مي كرده، با احداث كلينيك چشم پزشكي، بيماران او را به سمت خودش كشانده است.
نماينده دادستان در ادامه با توجه به شواهد موجود در پرونده گفت: متهم نسبت به پزشك مقتول احساس تنفر شديدي مي كرده و بارها تهديد كرده بوده كه وي را بالاخره خواهد كشت. او حتي به نامزد خود گفته بود كه تنها يك راه براي بازگشت به گذشته وجود دارد و آن از بين بردن دكتر استيدهام است و سرانجام با استخدام قاتلي اجاره اي،  اين جنايت را رقم زد.
قضات دادگاه توكسون سيتي، سرانجام هفته گذشته بعد از چند هفته برگزاري دادگاه، با توجه به اظهارات و اعترافات متهم و با توجه به شواهدي كه در پرونده وجود داشت، مرد چشم پزشك را به اتهام قتل از نوع درجه يك به حبس ابد محكوم كردند. بر مبناي  اين حكم، او تا ۲۵ سال نمي تواند درخواست عفو كند. بنا بر اين گزارش قرار است به زودي دادگاه قاتل اجاره اي نيز برگزار شود كه او نيز احتمالا به مجازات مشابهي محكوم خواهد شد.
مرگ ۱۱۳ نفر در سقوط هواپيماي ارمنستان

000636.jpg

000633.jpg

000642.jpg
گروه حوادث: سقوط هواپيماي مسافربري ارمنستان در درياي سياه به مرگ ۱۱۳ مسافر و خدمه آن منجر شد.
بنا به اين گزارش، يك فروند هواپيماي مسافربري ايرباس A-۳۲۰ خطوط هوايي ارمنستان با ۱۱۳ مسافر و خدمه در درياي سياه و در حوالي جنوب روسيه سقوط كرد. مقامات رسمي در روسيه اعلام كردند بقاياي اين هواپيما را پيدا كرده اند اما هيچ نشاني از زنده ماندن سرنشينان آن در دست نيست.
تاكنون اجساد ۱۱ تن از مسافران از آب بيرون كشيده شده و دماغه هواپيما نيز در عمق ۱۵۰۰ فوتي دريا پيدا شده است. در همين حال خبرگزاري اينترفكس روسيه نيز گزارش داد: اين هواپيما زماني سقوط كرد كه خلبان آن در صدد آن بود تلاش مجددي براي يك فرود اضطراري انجام دهد.
آژانس كنترل هوايي روسيه نيز اعلام كرد بر اساس شواهد موجود، خدمه اين هواپيما اعلام وضعيت اضطراري نكرده اند.
به گفته مقامات اين آژانس، شرايط نامساعد جوي علت اصلي وقوع اين حادثه بوده است.
در پي وقوع اين حادثه، رؤساي جمهوري روسيه و ارمنستان، روز پنجم مه را به عنوان روز سوگواري عمومي اعلام كردند.

تجليل دادستان تهران از قضات برگزيده دادسراي امور جنايي
گروه حوادث: روز گذشته دادستان تهران با حضور در دادسراي امور جنايي تهران از چند نفر از مسئولين قضايي و كارمندان اين مركز تجليل به عمل آورد.
به گزارش همشهري، روز گذشته با حضور دادستان تهران در دادسراي امور جنايي از هشت نفر از بازپرسان، دادياران و كارمندان اين مركز قضايي به خاطر عملكرد پيگيرانه و پرتلاششان در امور قضايي تجليل به عمل آورد.
فخرالدين جعفرزاده رئيس دادسراي امور جنايي تهران روز گذشته گفت: حسين اصغرزاده بازپرس شعبه دوم دادسرا، ولي الله حسيني بازپرس هفتم دادسرا، صفر خاكي داديار اظهارنظر، پيرفريي داديار شعبه ششم دادسرا در استان تهران نمونه شناخته شده و از سوي مسئولين عالي رتبه قضايي لوح تقدير و سپاس دريافت كردند.
جعفرزاده افزود: چند نفر از كارمندان دادسرا اعم از ارمغان رئيس دفتر شعبه سوم دادسرا، پيكاني كارمند اجراي احكام، قاسمي مسئول دفتر پنجم دادياري، صيفي رئيس دفتر سرپرست دادسرا از افرادي بودند كه به دليل كار پيگيرانه و مثمرثمر خود از سوي دادستان تهران مورد تجليل قرار گرفته اند.

پليس به دنبال عامل جنايت پارك يافت آباد
گروه حوادث: در پي مرگ مشكوك يك پسر جوان،  چند تن از دوستانش به عنوان مظنون دستگير شدند.
به گزارش همشهري، محمد تورنگ _ مسئول مركز اطلاع رساني فاتب _ با اعلام اين خبر گفت: عصر روز دوشنبه، مرگ مشكوك يك جوان به نام غلامحسين (۲۱ساله) به ماموران كلانتري ۱۵۱ يافت آباد اطلاع داده شد. با حضور ماموران در شهرك امام خميني و تحقيقات مقدماتي مشخص شد كه وي روز قبل از مرگش به همراه برادر و چند تن از دوستانش در پارك اركيده در حال تفريح بوده اند كه وي از ناحيه كتف و دست مورد اصابت چاقو قرار گرفته است. برادر غلامحسين، وي را براي مداوا به بيمارستان شهداي يافت آباد برده و پس از پانسمان، وي را به خانه آورده، اما وي در دم جان باخته است.
پس از انجام بررسي هاي اوليه، برادر و دوستان مقتول به نام هاي بهمن، مجبتي و كيوان شناسايي و با دستور مقام قضايي بازداشت شدند. تحقيقات در خصوص اين پرونده در حالي ادامه دارد كه پيكر بي جان غلامحسين براي بررسي علت اصلي مرگ به پزشكي قانوني انتقال يافته است.

آن سوي حادثه
جنايات پيش پا افتاده به خاطر مجازات هاي سبك
مهديه مصطفايي
در روزهاي اخير اخباري در صفحات روزنامه ها به چاپ  رسيد كه در آنها متهمان با انگيزه هاي بسيار پيش پاافتاده و ساده، جرايمي بسيار سنگين، از جمله قتل و آدم كشي و آدم ربايي را مرتكب شده بودند كه كمترين مجازات آنها سالها زندان و حبس است. اخباري ازجمله «پسر همسايه را به خاطر چكه ناودان كشتم»، «به خاطر زود بيدار كردن، برادرم را كشتم» و «آدم ربايان كودك همسايه را گروگان گرفتند» اين تصور را براي مخاطبان و رسانه ها از جمله مطبوعات ايجاد مي كند كه ارتكاب جرم در سطح جامعه بسيار ساده شده است. اما ارتكاب جرم و انتشار خبر از آن سوي رسانه ها يك قسمت ماجرا است ولي قسمت ديگر موضوع اين است كه مخاطبان روزنامه ها تا چه حد از مجازات هاي تعيين شده براي ارتكاب هر جنايتي اطلاع دارند كه اين مسئله يك فرهنگ سازي گسترده با مشاركت و همياري همگان را مي طلبد.
منصور ياورزاده- قاضي اسبق دادگاه كيفري استان تهران- كه به پرونده هاي مهم و جنجالي از جمله پرونده «بيجه» رسيدگي كرده است، در مورد اين كه چرا قتل ها با اين انگيزه هاي ساده صورت مي گيرد، عقيده دارد: متأسفانه در چند سال اخير جنايت هايي مثل قتل، آدم ربايي و سرقت مسلحانه در كشور به راحتي انجام مي گيرد و مجازاتي كه براي آن در نظر گرفته مي شود آنقدر اندك و ساده است كه هر جوان مستعدي را براي ارتكاب جرم تحريك مي كند.
وي مي افزايد: به نظر من نخستين دليل براي افزايش جرايم و خصوصاً قتل هاي با انگيزه هاي بسيار پيش پا افتاده، نقشي است كه رسانه ها ايفا مي كنند. يك كودك ايراني هر بار كه مقابل تلويزيون مي نشيند و يا اخبار رسانه ها را مطالعه مي كند چندين بار خبر مرگ و يا قتل را مي شنود. موضوعات مختلف از جمله خشونت، آدم ربايي و تجاوز به عنف جزو انديشه هاي خودماني يك جوان ايراني شده است. در صورتي كه ديدن فيلم ها و خواندن اين گونه مطالب، بدون فرهنگ سازي در حال رشد است و بايد انتظار اين گونه جرايم را با انگيزه هاي ساده داشته باشيم. ياورزاده درخصوص اينكه در برخورد با جرايم صورت گرفته از جمله آدم ربايي و قتل مسامحه صورت مي گيرد نيز مي گويد: طبق قانون مجازات اسلامي دردوران پيش از انقلاب اگر ربايندگان فردي را با خودرو مي ربودند مجازات اعدام برايشان در نظر گرفته مي شد و اگر به هر ترتيب ديگري فردي را گروگان مي گرفتند تا ۱۵ سال زندان محكوم مي گرديدند در صورتي كه در چند سال اخير تمام آدم ربايي ها و گروگانگيري ها توسط خودرو صورت مي گيرد و اين درحالي است كه حداكثر مجازات تعيين شده براي آنها ۱۵ سال زندان است. از طرفي مردم وقتي مي دانند سرانجام اين گونه اتفاق ها چيست با علم به اينكه با مجازات ساده اي روبه رو شده و بعد از چند سال از زندان آزاد مي شوند دست به جنايت، سرقت مسلحانه و آدم ربايي مي زنند.
قاضي اسبق دادگستري مي افزايد: وقتي برادري مي داند اگر برادرش را بكشد پدرش رضايت مي دهد و يا اگر زني را بكشد خانواده همسرش توانايي پرداخت تفاضل ديه را ندارند، بنابراين دست به جنايت مي زنند. وي در مورد راهكارهاي كاهش جرايم خشونت بار مي گويد: همان طور كه رسانه ها بالاخص تلويزيون ساعت هايي را با موضوعات مختلف پر مي كنند، بهتر است از روان شناسان، روانكاوان، جرم شناسان و تمام افرادي كه مي توانند فرهنگ سازي كنند كمك بگيرند و با آگاهي دادن به شهروندان، از وقوع اين گونه جرايم جلوگيري كنند.
وي در پايان مي افزايد: البته اين مسايل در كنار توجه به بيماران رواني بسياري كه در جامعه وجود دارند نتيجه بخش خواهد بود وقتي كه ما شهرونداني را داريم كه بيمار رواني هستند و در خيابان ها در حال گردش هستند، اما از سوي هيچ مركزي شناسايي و تحت كنترل و حمايت قرار نمي گيرند. آن وقت نرخ ارتكاب قتل و جنايت افزايش مي يابد، چرا كه اين فرد يا مرتكب قتل مي شود و يا آنقدر به ستوه مي آيد كه براي گذران زندگي دست به آدم ربايي يا گروگانگيري مي زند.

پسرعموهاي شمشير به دست در خيابان گردانده شدند
000639.jpg
گروه حوادث:دو شرور منطقه «نظام آباد» كه به هواخواهي يكي از همدستان خود اقدام به شمشيركشي و مضروب كردن اهالي محل كرده بودند، پس از دستگيري در محل ارتكاب جرم گردانده شدند.
فروردين امسال، به دنبال دستگيري و بازداشت يكي از اراذل و اوباش منطقه «نظام آباد» ، دو نفر از دوستان وي كه دو پسر عموي شرور منطقه نظام آباد هستند، براي انتقام گرفتن از مالك قهوه خانه اي در آن اطراف كه جوانهاي شرور معتقد بودند وي در دستگيري همدستشان نقش داشته، روز هفتم ارديبهشت به محل قهوه خانه رفته و با عربده كشي صاحب مغازه را با ضربات شمشير به شدت مضروب كردند. جوانان شرور پس از مجروح كردن صاحب قهوه خانه به وسيله شمشير، از قهوه خانه به سمت خيابان گرگان گريخته و سه نفر از اهالي محل را نيز مصدوم كرده و سپس متواري شدند.
به دنبال وقوع اين حادثه و اعلام گزارش آن به پايگاه چهارم پليس امنيت، ماموران پايگاه به همراه ماموران گشت كلانتري «نارمك» در محل حاضر شده و طي تعقيب و گريزي موفق به دستگيري متهمان شدند.
سرهنگ اصغري، رييس پايگاه چهارم پليس امنيت عمومي تهران در خصوص دستگيري اين دو شرور گفت: بيش از ۷۰ نفر از اهالي محل با تشكيل پرونده از اين دو شرور اعلام شكايت كرده اند، كه شرارت، قمه كشي، خفت گيري، زورگيري، ايجاد مزاحمت براي نواميس مردم و شرب خمر از جمله اتهامات وارده اين دو تن است كه پس از تشكيل پرونده جهت بررسي به مجتمع قضايي «رسالت» ارجاع شد.
به گفته رييس پايگاه چهارم پليس امنيت عمومي، ديگر اعضاي خانواده اين اشرار نيز به دليل ارتكاب جرايم مختلف از جمله مواد مخدر سابقه  دستگيري داشته اند.
سرهنگ خاطرنشان كرد: با توجه به وجود تعداد زيادي اراذل و اوباش و شرور در محدوده «نظام آباد» ، بيشتر اشرار اين منطقه با تشكيل باندهاي جداگانه به هواخواهي و پشتيباني از يكديگر برخاسته و در جريان درگيري با يكديگر، حوادث ناگواري را رقم مي زنند.
رييس پايگاه چهارم پليس امنيت عمومي با اشاره به اين كه اجراي حكم گرداندن اين دو متهم به شرارت در منطقه ارتكاب جرم، درس عبرتي براي ساير اراذل و اوباش محل مي شود، اذعان كرد: اين در حالي است كه گرداندن اشرار در محل ارتكاب جرم مانعي براي عدم تكرار جرم از سوي آنها نمي شود، چراكه بعضاً اين گونه مجازات ها از آنجا كه سوابق متهمان را سنگين تر مي كند، موجب افتخار و سربلندي آنها است.
بنا به اين گزارش اهالي «نظام آباد» در صورت شكايت از اين دو شرور مي توانند با مراجعه به مجتمع قضايي رسالت و يا پايگاه چهارم پليس امنيت عمومي با تشكيل پرونده اعلام شكايت كنند.

حوادث
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
خارجي
سخنگاه
سياسي
داخلي
شهرستان ها
شهري
علمي فرهنگي
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   سخنگاه   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |