پنجشنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۷۶ - May 4, 2006
تحفه الملوك توسط هنرمند خراساني نسخه برداري شد
000588.jpg
000591.jpg
گروه شهرستانها: يك هنرمند خوشنويس خراساني از «تحفه الملوك» اثر نفيس ميرعمادالحسني در دوره صفويه كه در موزه كاخ گلستان تهران نگهداري مي شود براي كتابخانه مركزي آستان قدس رضوي نسخه برداري كرد.
عليرضا فراستي در گفتگويي به ويژگي هاي منحصر به فرد اين اثر هنري اشاره كرد و گفت: از ويژگي هاي اين نسخه مي توان از خوشنويسي آن در دوره صفويه، ساخت جلد در دوره افشاريه و تذهيب آن در دوره قاجار ياد كرد.
وي خاطرنشان كرد: نسخه برداري اين اثر ارزشمند براي كتابخانه مركزي آستان قدس رضوي است و بر همين اساس سعي كرده ام كه اين نسخه را با همان سبك و سياق و ملاحت و شيريني مكتب ميرعماد خوشنويسي نمايم كه اميدوارم مورد توجه و استقبال هنردوستان قرار گيرد.
اين اثر با خط نستعليق ده سطري خوشنويسي شده و بين سطرها اكليل اندازي گرديده و جدول بندي اوراق به رنگ سرخ و سبز و زمينه اكليل گل و برگ تذهيب شده است و داراي سرلوح زمينه لاجورد، گل و برگ منقش و اكليل اندازي مضرس مي باشد.
عليرضا فراستي داراي مدرك هنري فوق ممتاز از انجمن خوشنويسان ايران مي باشد .
وي تصريح كرد: دوره صفويه يكي از دوره هاي درخشان و پربار هنرهاي تزئيني است كه وجود كتاب ها و مرقعات در كتابخانه ها و موزه ها نشانگر عظمت و اعتلاي هنر ايران در اين دوره مي باشد و اين اثر هم كه به خط استاد مسلم خوشنويسي ايران ميرعماد حسني كتابت شده، يكي از زيباترين آثار ماندگار خوشنويسي ايراني است.

احداث كتابخانه مركزي رشت در محل
ساختمان سابق استانداري گيلان
رشت _ خبرنگار همشهري: در جريان ديدار مديركل هيأت امناي كتابخانه هاي كشور از استان گيلان، مهندس عبداللهي استاندار گيلان، ضرورت گسترش فضاي كتابخانه هاي استان و تجهيز اين مراكز فرهنگي به منابع علمي جديد و روز را با وي در ميان گذاشت.
استاندار افزود: كتابخانه مركزي رشت كه قرار است در محل ساختمان سابق استانداري احداث شود، از موقعيت خوبي براي رجوع علاقمندان برخوردار است و براي احداث آن بايد اعتبار ويژه درخواست كرد.
ملك احمدي مديركل هيأت امناي كتابخانه هاي كل كشور نيز گفت: براساس آيين نامه اي كه در دست تدوين است، كتابخانه هاي عمومي كشور مورد ارزيابي كيفي قرار مي گيرند و هدف از اين كار، ارتقاي سطح كيفي و كمي كتابخانه هاي عمومي است.
ملك احمدي اضافه كرد: افزايش منابع مكتوب كشور، تجهيز كتابخانه هاي عمومي به سامانه هاي ديداري، شنيداري و ديجيتالي نيز از طرح هاي آينده است كه اميد مي رود با اجراي آنها، تحولي در سطح كتابخانه و جذب قشرهاي مختلف به اين مراكز پديد آيد.

رقابت منجمان آماتور كشور در سمنان
000573.jpg
گروه شهرستانها: رئيس  سازمان  دانش آموزي  استان  سمنان  گفت : يك  گروه  نجوم  استان  سمنان  در ماراتن  مسيه  ايران  عنوان  برتر را كسب  كرد.
ماراتن  مسيه  رقابت  رصدي  سالم  بين  منجمان  آماتور برگزيده  ايران  است  كه  هر سال  در فصل بهار برگزار مي شود و رصدگران  در اين  ماراتن بايد با ابزارهاي  رصدي  خود تلاش  كنند در يك  شب  تمام  اجرام  واقع  در فهرست مسيه  را رصد كنند و داوران  بر اين  رقابت  سالم  نظارت  دارند.
به گفته محمد احساني  اين  ماراتن در چند روز گذشته  در پارك  ملي  كوير سمنان برگزار شد و از اين استان   سه  گروه  رصد شركت داشتند.
وي  اضافه  كرد: حسين  سليماني ، علي  علايي ، مريم  ثابتي ، فهيمه بدرقه، سپيده  سلمانيان  و ندا قاسمي اعضاي  گروه  برتر در اين رقابت ها هستند.
وي  تصريح  كرد: گردهم  آمدن  بهترين  رصدگران  آماتور ايران ، ايجاد ارتباط بين  منجمان  آماتور و حرفه اي  و محك زدن  توانايي هاي  جوانان  علاقه مند، از اهداف برگزاري  اين  ماراتن  سراسري  است .
به گفته  وي ، در ماراتن  مسيه ايران  ۱۵۰ نفر در قالب  ۱۱۰ گروه  رصد و با ۷۰دستگاه  تلسكوپ  و دوربين  حضور داشتند. براي  اولين  بار در اين  ماراتن  عكاسي  از اجرام  آسماني  نيز انجام  شد.

همايش فيلم كوتاه «سيب ششم» در تبريز
تبريز _ خبرنگار همشهري: با هدف ارتقاي سطح كيفي فيلم هاي توليدي در آذربايجان شرقي و نيز ارزيابي آثار توليدي در ماه هاي گذشته و تشويق فيلم سازان جوان، ششمين همايش فيلم هاي كوتاه با عنوان سيب ششم اواخر خردادماه امسال برگزار مي شود. فيلم هايي با موضوع آزاد و در قالب هاي داستاني، مستند و پويانمايي در همايش به نمايش درخواهد آمد.

گنبد كاووس هم با معضلات ترافيكي مواجه شد
گنبد كاووس - فرماندار گنبد كاووس گفت: اين شهر از برخي معضلات ترافيكي رنج مي برد كه تا دير نشده، بايد براي رفع آن برنامه ريزي كرد.
غلامعلي سوسرايي در نشست تازه شوراي ترافيك اين شهرستان افزود: وجود معضلات ترافيكي در اين شهر سبب شده تا علاوه بر ايجاد مشكلاتي در عبور و مرور شهروندان سوانح رانندگي نيز افزايش يابد.ترافيك سنگين و يك طرفه بودن برخي خيابان هاي منتهي به مركز شهر، عدم خط كشي معابر، ايستگاههاي تاكسي و اتوبوس و نصب نشدن سرعت گير و چراغ فرماندهي در برخي خيابان هاي پرترافيك، از مهم ترين معضلات ترافيكي اين شهر است. فرماندار در عين حال از عدم رعايت مقررات توسط مسافركش هاي شخصي در اين شهر انتقاد كرد و دستور داد كميته اي جهت ساماندهي و نظارت بر فعاليت آنها تشكيل شود.

مشكلات سرمايه گذاران در كيش برطرف مي شود
كيش _ مشكلات و موانع كاري سرمايه گذاران بخش خصوصي داخلي و خارجي در كيش برطرف مي شود.
مهندس شايسته رئيس هيات مديره و مدير عامل سازمان منطقه آزاد كيش در بازديد از چند شركت نفتي و كارخانه هاي توليدي در كيش، با مشكلات و موانع كاري سرمايه گذاران داخلي و خارجي آشنا شد.
وي با تاكيد بر لزوم تسريع در رفع موانع و مشكلات آنان گفت: سازمان منطقه آزاد كيش از هرگونه همكاري و همراهي با تجار، توليدكنندگان و سرمايه گذاران داخلي و خارجي كوتاهي نخواهد كرد. مهندس شايسته همچنين در خصوص رفع مشكلات موجود در امور گمركي، مسائل مربوط به شهرسازي و ميزان كاربري ساخت و ساز، رفع نواقص سيستم مخابراتي و تسهيل در ترميم شبكه آبرساني قول رسيدگي و پيگيري داد.

۲۴۲ مجوز صنعتي و پروانه بهره برداري
در نيشابور صادر شد
نيشابور - رئيس اداره صنايع و معادن نيشابور گفت: در سال گذشته ۱۸۰ مجوز صنعتي و ۶۲ پروانه بهره برداري در اين شهرستان صادر شد.
حسين بيدكي در گفت وگو با خبرگزاري فارس افزود: به اين ترتيب زمينه اشتغال ۶ هزار و ۸۷۰ نفر فراهم شد.
وي اظهار داشت: پروانه هاي صادرشده سال پيش در زمينه هاي ماشين آلات بسته بندي، پوشاك، پلاستيك، لوازم برقي و غيره بوده است.

خسارت سرماي بهاره به محصولات كشاورزي بناب
بناب _ خبرنگار همشهري: سرماي بهاره تا مرز يك درجه زير صفر در شهرستان بناب، به محصولات باغي در هنگامي كه درختان به شكوفه نشسته بود، خساراتي وارد كرد.
مدير جهاد كشاورزي بناب گفت: سرما تا هفتاد درصد محصول درختان زردآلو را از بين برده است. مهندس مروتعلي نيكنام همچنين خسارت ديدن درختان گردو در سرماي زمستان را تا ميزان ۳۰ درصد مورد تأييد قرار داد.

نخستين تقاطع غيرهمسطح در رشت ساخته مي شود
رشت _ رئيس شوراي اسلامي شهر رشت از ساخت نخستين تقاطع غيرهمسطح در اين شهر خبر داد.
عاقل منش به ايسنا گفت: با توجه به ترافيك در سطح شهر رشت و مبادي ورودي آن، اجراي اين طرح در ميدان جانبازان رشت، نقش مهمي در كاهش بار ترافيكي منطقه و شهرستان خواهد داشت.وي ابراز اميدواري كرد نخستين تقاطع غيرهمسطح رشت سال آينده به بهره برداري برسد.

كاهش تصادفات جاده اي مهم ترين اولويت ناجا در استان يزد
يزد - معاون راهنمايي و رانندگي استان يزد گفت: كاهش تصادفات و ساماندهي موتورسواران مهم ترين اولويت ناجا در استان يزد است.
به گزارش خبرگزاري فارس، محمد طاهري در جلسه شوراي ترافيك استان يزد ابراز اميدواري كرد با اجراي طرح هاي اولويت دار نيروي انتظامي، امسال شاهد رشد منفي ۱۰ درصدي در زمينه تصادفات و مرگ و مير ناشي از آن در استان يزد باشيم. در اين جلسه دبير شوراي ترافيك استان يزد جمع كل هزينه هاي پرداختي شركت هاي بيمه استان يزد به خسارت  ديدگان در تصادفات رانندگي را در مجموع بالغ بر ۵/۱۴ ميليارد تومان عنوان كرد كه نسبت به سال ،۸۳ حدود ۴۳ درصد افزايش داشته است.
مهدي سالاري فوت شدگان تصادفات رانندگي در سال گذشته استان را ۴۲۳ نفر اعلام كرد و گفت: از سال ۸۰ تا پايان سال ،۸۴ در مجموع يك هزار و ۷۰۳ نفر بر اثر تصادفات جان خود را از دست داده اند.

دبير شوراي فرهنگي منطقه ۹ دانشگاه آزاد اسلامي كشور:
پژوهشكده پيامبر اعظم (ص) در مشهد ايجاد مي شود
سبزوار- خبرنگار همشهري:در آخرين نشست شوراي فرهنگي منطقه ۹ دانشگاه آزاد اسلامي كشور كه در سبزوار برگزار شد، دبير شورا اعلام كرد: با موافقت دانشگاه آزاد اسلامي كشور، پژوهشكده پيامبر اعظم(ص) در مشهد ساخته مي شود.
حجت  الاسلام سيد حسين محتشمي افزود: منطقه ۹ با نامگذاري امسال به نام پيامبر اعظم(ص) از سوي مقام معظم رهبري، تصميم گرفت به منظور تكريم و تكوين شخصيت و سيره پيامبر بزرگوار، اين پژوهشكده را راه اندازي نمايد.
براساس طرح تصويبي، مقرر شده است ۵ درصد از اعتبارات فرهنگي و پژوهشي واحدها و مراكز دانشگاهي منطقه جهت تأمين هزينه هاي پژوهشكده اختصاص يابد.

يلان زاگرس نشين،
گرداگرد سفره جوانمردي در زورخانه پورياي ولي
000582.jpg
ايلام - هر روز با غروب  آفتاب  در غربي ترين  نقطه  زاگرس  پيران ، جوانان  و خردسالان در كنار هم  گرد آمده  و سفره عشق ، محبت  و جوانمردي  را در زورخانه  پورياي ولي  پهن  مي كنند.
ايشان  با گامهايي  استوار، دلي  مملو از دوستي  و دستاني  توانگر با سلام  وصلوات  و ذكر نام  اولياي  خدا روحشان  را جلا مي بخشند.شامگاهان، صفا، معنويت  و خاك بوسي  فضاي  زورخانه  پورياي  ولي  را عطرآگين  مي  كند و مشام  هر تازه  واردي  را نوازش  مي دهد.
با نهادن  اولين  گام  به  درگاه  اين  زورخانه  بايد خم  شده  و سر احترام  و تعظيم  را به  معنويت  و بزرگي  اين  مكان  مقدس  فرود آورد.از دير باز اين  سنت  نيكو بين  ايرانيان  نهادينه  شده  و هنگام  ورود به حرم ، عزت  و حرمت  آن را نگاه  داشته اند.نواي  گرم  مرشدان  روشن  ضمير و ضرب  و زنگ  آسماني  آنان  نسيم  خنك  معنويت  را با حس  ادب  و احترام  در هم  آميخته  و منش  پهلواني  را در زورخانه  جلوه گركرده  است .
اين  منش  پهلواني  در ايلام  از گذشته  تا به  حال  از جايگاه  ويژه اي  برخورداربوده  و يلان  زاگرس نشين  آن را براي  هميشه  در اذهان  ماندگار كرده اند.
نهال  جوانمردي ، فتوت ، خاك  بوسي ، رشادت  و مردانگي  توام  با مردانگي، ،طهارت  و پاكيزگي  در زورخانه هاي  ايلام  سر برافراشته  و سجده گاه  مردان  حق  و حقيقت  و مريدان حلقه  به  گوش  مولاي  متقيان  و خاندان  عصمت  و طهارت  گشته  است .
يكي  از ورزشكاران  زورخانه اي  ايلام  مي گويد: ميل گرفتن ، چرخ زدن ، سنگ  و كباده برداشتن  و جسم  را قوي  و سالم  و روح  سركش  را مهار مي كند.
عليرضا عطايي  مي افزود: ويژگيهاي  توام  با سلامت  روح  و جسم  اين  ورزش  سبب  گرايش  وي  به  ورزش  باستاني  شده  و حدود هفت  سال  است  كه  به  اين  رشته  ورزشي  دل بسته است. به اعتقاد وي، در هيچ كدام  از رشته هاي  ورزشي  به  اندازه  ورزش  باستاني  معنويت ، پاكي  و مبارزه  با نفس  وجود ندارد. محراب  زورخانه  براي  خرد و كلان ، پير و جوان  محل  تعليم و تعلم  بوده  و همه  كس  در هر سني  به  فراخور نياز روحش  نكته برداري  مي كند.
عطايي  يادآور مي شود: ورزشكاران  اين  رشته  از كوچك ترين  تا پيشكسوت ترين  عضو آن  همه  خاكسار و متواضع  بوده  و اين  صفات  را از مكتب  امير مومنان  حضرت امام  علي (ع ) فرا گرفته اند.وي  گفت : در كنار اين  صفات  بارز قدرتمندي ، توانايي  و زور بازو مزيد برزيبايي  روح  ورزشكاران  شده  است .
عبدالكريم  اكبري يكي  ديگر از ورزشكاران  رشته  باستاني  كه تاكنون حدود پنجاه  بهار از زندگي  را سپري  كرده  است، مي گويد: حس  احترام  به  بزرگتر و پيران  نزد ورزشكاران اين  رشته  وي  را جذب  ورزش  زورخانه اي  كرده  است . او بر اين باور است كه اسلاف  و اجداد ما ايرانيان  پايه گذار اين  رشته  ورزشي  در دنيا بوده  كه  اين  مهم  از افتخارات  و بالندگيهاي  ما به  شمار مي رود.اكبري  يادآور مي شود: از زمان  شكل گيري  ورزش  باستاني  در كشورمان  تاريخ  مشخصي وجود نداشته  و هرچه  هست  نشان دهنده  كهن  بودن  اين  رشته  ورزشي  نزد ايرانيان است .
وي  خاطرنشان  مي كند: تقويت  و توسعه  اين  رشته  ورزشي  بنا به  پيشينه تاريخي  و فرهنگي  از وظايف  مسئولان  مرتبط با موضوع  است .
وي معتقد است:نبود امكانات از جمله ضعف بنيه مالي اين هيات، ورزش باستاني را به چالش كشيده و مشكلاتي را براي آن به وجود آورده است.
اكبري  تصريح  مي كند: مسئولان  ورزش  بايستي  با عنايت  بيشتر در خصوص  اختصاص اعتبار به  اين  هيات  ورزشي  مشكلات  مالي  آن را رفع  كنند.
يكي  ديگر از ورزشكاران  ايلامي  مي گويد: در فرهنگ  ايراني  ورزش  باستاني  ريشه در عرفان  داشته  و با نام  اولياي  خدا آميخته  شده  است .
كمالي  آشنايي  به  فرامين  آسماني  و ديني  را از مهمترين  خصوصيات  بارز شخصي مرشدان  گودهاي  زورخانه  عنوان  كرد.رئيس  هيات  ورزش  باستاني  استان  ايلام  نيز گفت : از سال  ۱۳۲۶ ورزش  باستاني را در ايلام  آغاز كرده  و تاكنون  ادامه  داده  است .
علي حسين  خسروي پور مي افزايد: از ابتداي  پرداختن  به  اين  رشته  ورزشي  در فكر كسب  مقام  و جايگاه  ورزشي  نبوده  و تنها منش  پهلواني  بزرگان  اين  رشته  ازجمله  حاج  آقا محمود خوارزمي  تنديس  و پيشاني  ورزشي  وي  شده  است .
وي  ادامه  داد: پورياي  ولي  با داشتن  فضايل  اخلاقي  و علمي فراواني  چون سرودن  شعر، نگارش  چندين  كتاب  در كنار آن خم  كردن  پشت  تمام  مدعيان  قدرت  در۸۰۰ سال  گذشته  وي  را مجذوب  اين  ورزشكار پهلوان  و رشته  باستاني  كرده  است .
وي  يادآور شد: با كمك  ديگر ورزشكاران  و مريدان  حضرت  امام  علي  (ع ) اين رشته  ورزشي  در ايلام  بنا نهاده  شده  و تاكنون  ورزشكاران  و يلان  زيادي  را تقديم  خطه  يل  خيز زاگرس  كرده  است .
خسروي  پور مهمترين  مشكل  اين  هيات  را كمبود اعتبار عنوان  مي داند و مي گويد: سالانه  از سوي  فدراسيون  ورزشهاي  باستاني  ۱۵ ميليون  ريال  به  اين  رشته  ورزشي اختصاص  مي يابد. اين  درحالي  است  كه  اين  مبلغ  تنها صرف  اعزام  به  دو مسابقه  قهرمان  كشوري  در سال  شده  و مابقي  مخارج  اين  هيات  بدون  اعتبار باقي  مي ماند.
وي  از مسئولان  ورزش  استان  مي خواهد با اختصاص  اعتبارهاي  ويژه  به  اين  هيات ورزشي  مشكل  مالي  هيات  را مرتفع  كنند. تربيت  بدني  ايلام  ۲۰۰ هيات  ورزشي  در شهرستانهاي استان  ايلام  دارد كه  تامين  اعتبارهاي  مورد نياز آنها براي  اين  دستگاه اجرايي  مشكل  است  و به نظر مي رسد شركتها و سازمانهاي  دولتي  در راه كمك به ورزش استان بايد گامها ي بيشتري بردارند. اكنون هيات باستاني استان ايلام با حدود ۳۰۰ نفر عضو در سه گود زورخانه پورياي ولي، ذوالفقار و شهيد آل اسحاق فعاليت دارد.

تدوين طرح جامع ساماندهي آبشار «مارگون»
000579.jpg
شيراز- مديركل  حفاظت  محيط زيست  استان  فارس  از تدوين  طرح  جامع  مطالعات  تفصيلي براي ساماندهي  آبشار «مارگون» و «تنگ  بستانك» فارس  خبر داد و گفت : با تصويب  اين  طرح  امكان  توسعه  گردشگري  در طبيعت  اين  دو منطقه  فراهم  مي شود.
مهندس  مجيد ابدي  در همايش  آموزشي  كارشناسان  نظارت  و بازرسي  محيط زيست  كشور در شيراز افزود: اين  دو منطقه  داراي  جاذبه هاي  كم نظير گردشگري  است  و درصورت  تصويب  اين  طرح  مي توان  ضمن  توسعه  پژوهشهاي  زيست  محيطي  در اين  دو منطقه ، از مواهب  توسعه  آن نيز برخوردار شد.
وي  اظهار داشت : پيش  از اين  نيز طرح هاي  مطالعات  تفصيلي  و طرح هاي  جامع  مديريتي  براي  پارك  ملي  و پناهگاه  حيات  وحش  بختگان  و پارك  ملي  بموي  شيراز و مناطق  حفاظت  شده  ارژن ، پريشان  و ميانجنگل  فسا تدوين  شده  و به  تصويب  رسيده  است .
مديركل  حفاظت  محيط زيست  فارس افزود: طرح هاي  جامع  مديريت  و طرح هاي  مطالعات  تفصيلي  موجب  ارتقاي  وضعيت  حفاظت  مناطق  و شناسايي  اكولوژيك  منطقه  و انجام  پژوهشها و تحقيقات  فيزيكي ، زيستي ، اقتصادي  و اجتماعي  در اين  مناطق  مي شود.
وي  گفت : استان  فارس  از نظر جاذبه هاي  گردشگري  زيست  محيطي ، موقعيت  مطلوبي  دارد و در اين  زمينه  از توان  اكولوژيك  بالايي  برخوردار است .
ابدي  تخريب  زيستگاه  را عامل  اصلي  مخدوش  شدن  مواهب  طبيعي  در فارس  دانست  و گفت : صدور پروانه هاي  چراي  دام  بدون  توجه  به  ظرفيت  مراتع ، ناهماهنگي  در انجام  برخي  فعاليت هاي  عمراني  و احداث  خطوط انتقال  گاز و برق  بدون  ملاحظات  زيست  محيطي ، كمبود نيروي  متخصص  و ناكافي  بودن  امكانات  و تجهيزات  از جمله  مواردي  است  كه  به  تخريب  طبيعت  و محيط زيست  مي انجامد.
وي  مشاركت  مردم  به ويژه  در ارائه  اطلاعات  لازم  در زمينه  مطالعات  زيست  محيطي  و هماهنگي  مسئولان  براي  اجراي  طرح هاي  بزرگ  عمراني  و اقتصادي  و تلاش  براي  حفظ تنوع  زيستي  را مهمترين  شاخص هاي  مورد نياز براي  حفاظت  بيشتر از محيط زيست  دانست .
همايش  كارشناسان  و مسئولان  نظارت  و بازرسي  محيط زيست  كشور در شيراز، پنج شنبه (امروز) به كار خود پايان مي دهد.

۴۱ نشريه دانشجويي در سبزوار منتشر مي شود
سبزوار _ كارشناس امور فرهنگي دانشگاه تربيت معلم سبزوار گفت: اين دانشگاه داراي ۴۱ نشريه دانشجويي است.
سيد مهدي دلبري در گفت و گو با ايسنا افزود: از اين تعداد ۱۰ نشريه مربوط به كانون هاي فرهنگي هنري، ۱۵ نشريه مربوط به انجمن هاي علمي، ۹ نشريه مربوط به تشكل هاي سياسي و صنفي و ۷ نشريه مستقل است.وي همچنين با اشاره به برگزاري يازدهمين جشنواره منطقه اي نشريات دانشجويي، اذعان داشت: ۱۵ نشريه دانشجويي اين دانشگاه در جشنواره امسال شركت مي كنند. وي افزود: اين جشنواره از سوي دانشگاه علوم كشاورزي و منابع طبيعي گرگان و با همكاري خانه نشريات دانشجويي در سطح دانشگاه هاي منطقه ۳ كشور از سوم خرداد برگزار مي شود.

ملكه هاي زنبور عسل يارانه اي به
كندوداران نيشابور واگذار شد
000576.jpg
گروه شهرستانها: ايستگاه پرورش ملكه زنبور عسل خراسان رضوي يكي از شش ايستگاه موجود در كشور است كه از سال ۶۸ در بخش زبرخان نيشابور تأسيس و شروع به فعاليت كرده است.
مهندس يوسفي مدير جهاد كشاورزي نيشابور هدف از راه اندازي اين ايستگاه را حفظ و اصلاح نژاد زنبور بومي، قطع واردات ملكه از خارج كشور، توليد و توزيع ملكه اصلاح شده بين زنبورداران و آموزش ترويج آنان دانست و افزود: ايستگاه پرورش ملكه زنبور عسل نيشابور با داشتن ۵۰۰ كلني زنبور عسل مدرن و ۸ نفر پرسنل شاغل، سالانه حدود ۲۰۰۰ ملكه اصلاح شده بارور توليد و به صورت يارانه اي بين زنبورداران خراسان رضوي، شمالي و جنوبي توزيع مي كند.
مدير جهاد كشاورزي تصريح كرد: از اوايل فروردين ماه، واگذاري ملكه هاي زنبور به كندوداران نيشابور شروع شده كه اين امر مي تواند ضمن اصلاح نژاد كلني هاي بومي، از ورود نژادهاي خارجي و غيرمقاوم در منطقه جلوگيري نمايد و به ايجاد اشتغال و افزايش توليد هر كلني كمك كند.
مهندس يوسفي در برشماري ديگر ويژگي هاي زنبور عسل افزود: زنبور عسل با توجه به بيولوژي و تنوع توليدات خود مي تواند جايگاه ويژه اي در تأمين غذا داشته باشد و امروزه نقش مهم آن در افزايش راندمان توليدات زراعي و باغي بيش از گذشته مورد توجه قرار گرفته است به نحوي كه مي توان ادعا كرد طبق برآوردهاي انجام شده تا ۹۰ برابر ارزش توليدات كشاورزي از طريق زنبور عسل عايد باغداران و كشاورزان مي شود و از طرفي زنبور عسل باعث بهبود پوشش گياهي مراتع شده و در حفظ اكوسيستم نقش بسزايي دارد.
كشاورزان و باغداران مي توانند با پرورش زنبور عسل در كنار مزرعه خود به عنوان يك كار جانبي، ضمن توليد عسل، با كمك اين حشره گرده افشان، توليد محصولات خود را بالا ببرند.

انتقاد فرماندار رشتخوار از كمبود
امكانات درماني اين شهرستان
رشتخوار - فرماندار رشتخوار با تاكيد بر ضرورت توسعه امكانات درماني در اين شهرستان گفت: به علت كمبود امكانات درماني، بيماران براي درمان به مناطق همجوار مراجعه مي كنند.
به گزارش ايسنا ،  سيد محسن امير كلالي در جلسه كاري با مسئولان شهر در فرمانداري افزود: كمبود امكانات علاوه بر كاهش خدمات درماني در برخي موارد آسيب هاي جدي جسمي به بيماران وارد مي كند.
وي ادامه داد: هم اكنون چهار مركز بهداشتي درماني در رشتخوار وجود دارد كه با توجه به افزايش جمعيت اين شهرستان، نياز احداث بيمارستان، داروخانه شبانه روزي و افزايش امكانات درماني حس مي شود. امير كلالي، نبود فضاي فيزيكي لازم را از ديگر مشكلات شبكه بهداشت دانست و از افراد خير خواست در اين زمينه به كمك شبكه بهداشت و درمان رشتخوار بشتابند.

ششمين نمايشگاه خودرو مشهد مردادماه ۸۵ برگزار مي شود
گروه شهرستانها: ششمين  نمايشگاه  تخصصي  خودرو مشهد از ۱۶ مرداد ماه  ۸۵ به  مدت  پنج  روز درمحل  نمايشگاه  بين المللي  اين  شهر برگزار مي شود.
بازار خودرو استان  خراسان  رضوي  به  دليل  آنكه  يكي  از سه  بازار بزرگ خودروسازان  كشور است ، همواره  مورد توجه  توليدكنندگان  و واردكنندگان  قرارداشته  و كسب  سهم  بازار بيشتر خودرو اين  استان ، همواره  مورد توجه  بوده  است .
ششمين  نمايشگاه  خودرو مشهد، مهمترين  نمايشگاه  خودرو در شش  ماهه  اول سال  كشور است .پس  از برگزار نشدن  نمايشگاه  خودرو در سال  گذشته  و نيز رقابت  شديد توليدكنندگان  و واردكنندگان  خودرو، در دو سال  اخير توجه  به  بازارهاي  بزرگ  محلي مورد توجه  فعالان  بازار خودرو قرار گرفته  است .

كتاب سيماي بناب منتشر شد
بناب _ خبرنگار همشهري: كتاب سيماي بناب تأليف حسين بابك در ۴۷۴ صفحه و شامل هفت بخش منتشر شد.
كليات جغرافياي طبيعي، انساني، شهري و بناب در گذر تاريخ، اوضاع اقتصادي، نظري بر جغرافياي روستايي بناب و فهرست مآخذ بخش هاي هفتگانه اين كتاب را تشكيل مي دهند. كتاب سيماي بناب در قطع وزيري به شمارگان دوهزار جلد توسط نشر هما در تبريز به چاپ رسيده است.

بي احتياطي، آمار حوادث مشهد را چهل درصد بالا برده است
گروه شهرستانها: قائم مقام خدمات شهري شهرداري مشهد گفت: به دليل رعايت نكردن اصول ايمني از سوي شهروندان، ميزان حوادث شهري سال گذشته اين كلان شهر در مقايسه با سال قبل از آن چهل درصد افزايش يافته است.
محمدعظيم شهيدي گفت: سال گذشته و سال قبل از آن به ترتيب يك هزار و ۷۷۸ فقره و يك هزار و ۲۵۳ فقره حادثه در مشهد به وقوع پيوسته است. وي افزود: آموزش شهروندي به ويژه به كودكان و نوجوانان نقش بسزايي در كاهش حوادث و به ويژه حريق در مشهد خواهد داشت. براساس داده هاي آماري پنج هزار حادثه و حريق سال گذشته در مشهد ثبت شده است.

شهرستان ها
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
سخنگاه
سياسي
داخلي
شهري
علمي فرهنگي
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   سخنگاه   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |