جمعه ۱ دی ۱۳۸۵ - ۱۴:۴۳
۰ نفر

حسین حسین‌‌نژاد قندی: وزیر آموزش و پرورش در آیین گشایش نمایشگاه محصولات آموزشی شرکت صنایع آموزشی و شرکت تجهیزات مدارس ایران، به لزوم استفاده از این محصولات در برنامه آموزشی مدارس جهت افزایش خلاقیت و ابتکار در دانش‌آموزان تأکید کرده است.

غافل از این‌که معلمان و دانش‌آموزان  نیز تنها در نمایشگاه‌هاست که این‌گونه محصولات را مشاهده  می‌کنند و جای خالی آنها در مدارس، همیشه بیانگر واقعیت تلخ عدم استفاده از آنها در آموزش است.
با اینکه 31 سال از تأسیس این شرکت که هدف آن تأمین تجهیزات مورد نیاز واحدهای آموزشی است می‌گذرد و به قول مدیر عامل آن جزو بزرگترین شرکت‌های تولید کننده وسایل آموزشی در جهان به شمار می‌رود،  ولی مشاهده انواع اسلاید، مولاژ، فیلم استریپ، اورهد، میکروسکوپ، تخته وایت‌برد، اپک، چارت، نقشه‌های جغرافیایی و زمین‌شناسی، پیل، عدسی، آینه، ولت متر، آمپرسنج، بشر، پی‌پت، ارنس، لانست، آنیتکر تعیین گروه خونی، معرفهای شیمیایی، اسیدها، بازها و... آرزوی دست نیافتنی برای معلمان و دانش‌آموزان مدارس ماست و شاید تنها میز و نیمکت این شرکت را جزو تجهیزات مدارس به حساب آورند. البته در شرایطی که مدرسه فاقد آزمایشگاه بوده و ساعت آزمایشگاه نیز در برنامه درسی وجود نداشته باشد، لزومی برای خرید وسایل کمک آموزشی نیز احساس نمی‌شود.
در دهه 50 فکر تأسیس آزمایشگاه‌های مرکزی در مناطق آموزش و پرورش جهت پوشش مدارس هر منطقه موجبات امیدواری جهت  استفاده از وسایل کمک آموزشی توسط معلمان و دانش‌آموزان را فراهم آورد و در بسیاری از مناطق نیز این طرح پیاده شد. ولی متأسفانه در شهرهای بزرگ به علت بعد مسافت و همچنین عدم برنامه‌ریزی صحیح توسط مدارس جهت شرکت دانش‌آموزان در آزمایشگاه  مرکزی و مشکلات حاشیه‌‌ای آن، به مرور زمان متأسفانه این طرح به فراموشی سپرده شد.
اگر مسئولان وزارت آموزش  و پرورش پس از سالیان متمادی اکنون به این باور رسیده‌اند که آزمایشگاه و وسایل کمک ‌آموزشی، آموزش دروس را کاربردی می‌کند و در شکوفایی خلاقیت‌ها و نوآوریها و استعداد دانش‌آموزان مؤثر است، با طرحی انقلابی وارد عمل شوند و با همکاری صنایع آموزشی در ایجاد آزمایشگاه و تجهیز آنها گام مثبتی در جهت نیل به اهداف عالیه آموزش قدم بردارند. طرح زیر می‌تواند مسئولان را در رسیدن به این هدف یاری کند:
* در بودجه‌بندی ساعات درسی مدارس، حداقل  2 ساعت را  جهت کارهای آزمایشگاهی در مدارس برای درس علوم دوره راهنمایی و فیزیک، شیمی و زیست‌شناسی دوره متوسطه منظور کنند.
* دفتر تألیف و برنامه‌ریزی کتب درسی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی کتاب مستقل آزمایشگاه را برای دوره‌های گوناگون ابتدایی، راهنمایی، متوسطه و پیش‌دانشگاهی تألیف و در اختیار دانش‌آموزان قرار دهد.
* در کتاب آزمایشگاه قبل از ذکر آزمایش، وسایل و مواد لازم جهت هر آزمایشی قید شود.
* معلمان مربوطه توسط آموزش ضمن خدمت در طول تابستان با گذراندن دوره کوتاه مدت با وسایل کمک آموزشی و چگونگی انجام آزمایشها به طور عملی آشنا شوند.
* مکان مناسبی در مدارس جهت ایجاد آزمایشگاه اختصاص یابد.
* وزارت آموزش و پرورش بودجه‌ای را جهت تجهیز آزمایشگاه در اختیار سازمان آموزش و پرورش استانها قرار دهد.
*  سازمان صنایع آموزشی با دریافت بودجه از استانها،  ملزم به تجهیز کلیه آزمایشگاه‌های مدارس با توجه به دوره تحصیلی و نوع آزمایشها باشد.
* معلمانی که دوره آموزش ضمن خدمت را گذرانده‌اند، ملزم به انجام آزمایشها در ساعات آزمایشگاه باشند.
* نمره آزمایشگاه به صورت نمره‌ای  مستقل در کارنامه دانش‌آموزان درج شود.
* در برنامه امتحانات پایان سال، درس آزمایشگاه گنجانیده شده و  از  دانش‌آموزان به صورت عملی امتحان به عمل آید.
* در امتحانات نهایی نیز  سؤالاتی از مطالب آزمایشهای به عمل آمده در نظر گرفته شود تا معلمان و دانش‌آموزان به اهمیت آزمایشها و انجام عملی آن پی ببرند.
و در نهایت در صورتی که آموزش و پرورش خود قادر به انجام چنین طرحی نیست،  قرارداد مناقصه‌ای با صنایع آموزشی منعقد کرده و با تأمین بودجه، اجرای این امر را به طور کامل در اختیار شرکت صنایع آموزشی قرار دهد. با توجه به اینکه اینجانب به عنوان مدیر و مدرس، شاهد برگزاری چند دوره از دوره‌های آموزشی موفقیت‌آمیز این شرکت در شهرستان‌ها از جمله در ساری جهت معلمان  استان مازندران بوده‌ام، مطمئن هستم که این شرکت که خود زیر مجموعه وزارت آموزش و پرورش است و امکانات لازم را جهت اجرای این طرح در اختیار دارد وقادر خواهد بود در صورت همکاری وزارت آموزش و پرورش، آن را شروع و به اتمام برساند.
کد خبر 11576

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز