گروه اقتصادی استان‌ها - نگار صادقی: داریوش قنبری، نماینده ایلام در گفت و گو با همشهری با بیان اینکه فعالیت‌های شرکت پتروشیمی ایلام تقریبا نیمه تعطیل است تصریح می‌کند:

با وجود پیگیری‌های فراوان برای تامین نقدینگی مورد نیاز شرکت، هنوز موفق به انجام این کار نشده‌ایم و اعتراض‌های ما هم در مورد حل مشکلات این واحد به نتیجه نرسیده است.

داوود فرمهینی فراهانی،  مدیرعامل مجتمع پتروشیمی ایلام نیز امیدوار است که مشکل کمبود نقدینگی شرکت حل شود.  وی می‌گوید: اگر کار مهندسی و تامین منابع مالی دست به دست هم می‌دادند و همه چیز هم براساس برنامه پیش می‌رفت، این طرح باید در سال 90-89 به بهره‌برداری می‌رسید.

براساس برنامه‌ریزی اولیه باید ابتدا قرارداد الفین امضا می‌شد و سپس قرارداد احداث پلی‌اتیلن سنگین؛  اما قرارداد پلی‌اتیلن سنگین اول امضا شد و سپس قرارداد الفین آن هم با وقفه‌ای 16 ماهه.

مدیرعامل مجتمع پتروشیمی ایلام در این ارتباط می‌گوید: به‌دلیل کامل نبودن اطلاعات کمی و کیفی شرکت ملی گاز ایران و پالایشگاه گاز ایلام و تصمیم هیأت‌مدیره وقت شرکت ملی صنایع پتروشیمی مبنی بر واگذاری ساخت واحد الفین به ایرانی‌ها، قرارداد الفین با 16 ماه تاخیر منعقد شد.

وی درباره تامین نقدینگی نیز می‌گوید: بخش پلی‌اتیلن سنگین با توجه به تامین 95 درصد مبلغ مورد نیاز خود از طریق فاینانس هم‌اکنون به پیشرفت 90 درصدی رسیده است؛ اما واحد الفین به‌دلیل عدم‌انعقاد به موقع قرارداد هم‌اکنون با مشکل تامین اعتبار مالی مواجه شده است.

فراهانی با اشاره به افزایش ظرفیت تولید الفین از 318 هزار تن به 450 هزار تن اضافه می‌کند: میزان سولفور موجود در خوراک دریافتی از پالایشگاه گاز ایلام هم بیش از حد نرمال است، به همین دلیل باید برای گرفتن سولفور اضافی یک واحد فرآوری نصب شود، از طرفی زیرساخت‌های اولیه از قبیل تامین آب و برق برای احداث پتروشیمی که براساس توافقات مسئولان استانی قرار بود عملی شود، هنوز محقق نشده است.

فراهانی می‌گوید: عوامل فوق باعث شده است تا میزان سرمایه‌گذاری طرح 300 میلیون دلار افزایش یابد. این در حالی است که منابع تامین‌کننده این افزایش پیش‌بینی نشده بود، به همین جهت طرح دچار چالش جدی شده است.

مدیرعامل مجتمع پتروشیمی ایلام با بیان اینکه توانستیم بخشی از فاینانس واحد الفین را از خارج تامین کنیم ادامه می‌دهد: هم‌اکنون 20 درصد در بخش تجهیزات مکانیکی، 10 درصد در ساختمان، 100درصد در مهندسی پایه و 30 درصد در بخش مهندسی پیشرفت داشته‌ایم.

وی که امیدوار است با تمهیدات پیش‌بینی شده از بانک‌های داخلی برای تامین اعتبار واحد الفین وام بگیرد، می‌گوید: قرار شده از طرح آمایش وزارت صنایع استفاده کنیم ضمن اینکه سازمان صنایع و معادن ایلام هم طرح را بررسی کرده و وزارت صنایع و معادن نیز ما را به بانک مربوطه برای دریافت تسهیلات معرفی کرده است.

هم‌اکنون پیشرفت واحد پلی‌اتیلن سنگین به 90 درصد، الفین به 27 درصد، برق و بخار به 68 درصد و یوتولیتی و آفساید به 67 درصد رسیده است.نماینده ایلام با بیان اینکه سهامداران پتروشیمی ایلام سهم خود را برای اجرای طرح  به موقع نمی‌پردازند، می‌گوید: این امر باعث شده است تا شرکت با بحران جدی برای ادامه فعالیتش مواجه شود.

قنبری با بیان اینکه نباید امید داشته باشیم پتروشیمی ایلام به این زودی‌ها به بهره‌برداری کامل برسد،  ادامه می‌دهد: روند اجرای طرح به قدری کند است که مسئولان تصمیم گرفته‌اند آن را به‌صورت فازبندی افتتاح کنند.

اما مدیرعامل مجتمع پتروشیمی ایلام نظر دیگری دارد. وی می‌گوید: با توجه به اینکه ساختار شرکت خصوصی است و شرکت ملی صنایع پتروشیمی نیز یکی از سهامداران این شرکت است، تاکنون به تعهدات خود مبنی بر تامین نقدینگی به اندازه سهم خود عمل کرده است و شایسته است سایر سهامداران  نیز  هرچه سریع‌تر به تعهدات خود عمل کنند.

فراهانی ادامه می‌دهد: در مجمع فوق‌العاده شرکت  افزایش سرمایه به تصویب رسید؛ بنابراین هریک از سهامداران باید تا پایان بهمن ماه نسبت به تامین آورده و نقدینگی به اندازه سهم خود اقدام کنند.

سرمایه مصوب اولیه پتروشیمی ایلام 1200 میلیارد ریال بود که براساس تصمیم مجمع فوق‌العاده به 3 هزار میلیارد ریال افزایش یافته است.مدیرعامل مجتمع پتروشیمی ایلام می‌گوید: با وجود همه مشکلات تلاش می‌کنیم نیمه دوم سال آینده واحدهای تولید پلی‌اتیلن سنگین، نیروگاه و یوتولیتی مورد نیاز این واحد پیش راه‌اندازی شوند تا پس از آن به تولید برسند، اما به‌دلیل نبود نقدینگی و تامین نشدن تسهیلات، راه‌اندازی واحد الفین در سال 91 عملی خواهد شد.

وی در رابطه با اشتغالزایی ناشی از اجرای این طرح می‌گوید: اگر شرایط مالی اجازه دهد، با توجه به نیازمندی به نیروی انسانی در یک نوبت کاری 4500 تا 5 هزار نفر مشغول به کار می‌شوند اما متأسفانه در حال حاضر تنها 1300 نفر مشغول به کار هستند.به گفته مدیرعامل مجتمع پتروشیمی ایلام، در دوران بهره‌برداری طرح نیز 700 نفر به‌صورت رسمی و هزار نفر هم تحت پوشش شرکت فعالیت خواهند کرد.

مجتمع پتروشیمی ایلام در سال 84 با سرمایه‌گذاری اولیه 650 میلیون دلار به علاوه 150 میلیارد تومان اعتبار ریالی، با ظرفیت تولید سالانه 318 هزار تن  اتیلن و 300 هزار تن پلی‌اتیلن سنگین عملا کار خود را در 26 کیلومتری شمال غربی شهر ایلام آغاز کرد.

شرکت ملی صنایع پتروشیمی با 49 درصد، شستا تامین اجتماعی با 17 درصد، شرکت سرمایه‌گذاری سازمان بازنشستگی کشوری با 17 درصد و شرکت سرمایه‌گذاری سرآمد غدیر با 17 درصد سهامداران شرکت پتروشیمی ایلام هستند.

کد خبر 100166

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز