شنبه ۱۰ بهمن ۱۳۸۸ - ۰۸:۴۸
۰ نفر

عارف واحد ناوان: شکست رهبران انقلاب نارنجی‌ در اوکراین در انتخابات ریاست‌جمهوری اخیر این کشور نه تنها بر روابط روسیه و غرب بلکه برفضای دیگر کشورهای منطقه شرق اروپا نیز تأثیر‌گذار خواهد بود.

یکی از این کشورها که از این اتفاق تأثیر خواهد پذیرفت کشور گرجستان است. گرجستان نیز در سال‌های گذشته مانند اوکراین شاهد یک انقلاب رنگی بود. میخائیل ساکاشویلی رهبری این انقلاب را که به انقلاب گل سرخ معروف شد، به عهده داشت. او اکنون رئیس‌جمهوری گرجستان است و با نگرانی تحولات اوکراین را پیگیری می‌کند.
دولت ساکاشویلی بعد از یک جنگ خونین با روسیه اکنون در شرایط بحرانی به سر می‌برد. در این جنگ غرب حمایت چندانی از ساکاشویلی انجام نداد.

افکار عمومی گرجستان رئیس جمهوری را به خاطر این جنگ مقصر می‌دانند و محبوبیت او اکنون به پایین‌ترین سطح رسیده است. به این ترتیب‌ گل‌سرخ‌ها در گرجستان به انتظار نتیجه انتخابات این کشور نشسته‌اند و این درحالی است که پیش‌‌بینی‌ها و نظرسنجی‌ها از تکرار شکست انقلاب‌های رنگی ( این بار در گرجستان) حکایت دارند.

بیم شکست انقلابیون نارنجی در مرحله دوم انتخابات اوکراین خواب را از چشمان میخاییل ساکاشویلی رئیس‌جمهوری گرجستان ربوده است. دلیل این همه نگرانی آن است که ساکاشویلی فکر می‌کند ممکن است این سرنوشت در انتظار او هم باشد.

پیروزی 11 درصدی ویکتوریانوکوویچ نامزد هوادار روسیه در انتخابات 17 ژانویه بر یولیا تیموشنکو از رهبران انقلاب نارنجی که خواهان پیوستن اوکراین به اتحادیه اروپاست موجی از نگرانی میان انقلابیون گل سرخی گرجستان به‌وجود آورده است. در حالی که جمهوری اوکراین در جریان برگزاری انتخابات پذیرای 3 هزار ناظر انتخاباتی از 16 کشور و 17 سازمان بین‌المللی بود اما گفته می‌شود جمهوری گرجستان به تنهایی 2000 نیرو در پوشش ناظر به اوکراین فرستاد که این اقدام گرجستان موجب جنجال‌هایی از سوی اعضای حزب مناطق اوکراین شد.

شدیدترین واکنش را ویکتوریانوکوویچ نشان داد. وی در روزهای داغ انتخابات با حمله شدید به رهبران گرجستان خطاب به رئیس‌جمهوری این کشور گفت: من می‌خواهم از ساکاشویلی بخواهم، کسانی را ناظرین وی نامیده می‌شوند به کشورش فرا بخواند. وجود آنها در اینجا لازم نیست. ما بدون آنها نیز از عهده کارها برمی‌آییم.

 اعزام این همه نیرو که گفته می‌شود در میان آنها حتی تعدادی جنگجو هم دیده می‌شد حاکی از نگرانی شدید رهبران انقلاب گل سرخ گرجستان از شکست احتمالی انقلابیون نارنجی در اوکراین بود که این اتفاق به رغم انتظار ساکاشویلی و تیم تحت رهبری وی رخ داد.

اما آنچه دراین بین حائز اهمیت فراوان است بهره برداری جناح مخالف احزاب نارنجی از این اقدام گرجی‌ها بود. طرفداران روسیه با کوبیدن بر طبل دخالت گرجستان در امور داخلی کشورشان و تحریک روح میهن پرستانه اوکراینی‌ها توانستند بر میزان آرای ویکتوریانوکوویچ در دور نخست انتخابات بیفزایند.

هم‌اکنون این نگرانی نزد رهبران انقلاب مخملی گرجستان حاکم است که با پیروزی روس گرایان در دور دوم انتخابات روابط کی یف و تفلیس به پایین‌ترین سطح کاهش پیدا کند. از دیگر سو با پیروزی رهبر حزب مناطق که از حمایت کامل مسکو برخوردار است مخالفان دولت حاکم گرجستان که از کرملین تغذیه می‌شوند در موقعیت بهتری قرارمی گیرند ودر مخالفت با ساکاشویلی جسورانه رفتار خواهند کرد.

این اتفاق هم‌اکنون شکل عملی به‌خود گرفته و زوراب نوگایدلی، نخست‌وزیر سابق و رهبر مطرح حزب «جنبش برای گرجستان عادل» در تمام مدتی که در اوکراین کارزار انتخاباتی برگزار بود در این جمهوری رحل اقامت گزیده بود. شاید او در این مدت می‌خواست از نحوه مبارزه انتخاباتی یانوکوویچ برای مبارزه انتخاباتی آینده ریاست‌جمهوری گرجستان الگوبرداری کند. به هر حال وقتی رهبر حزب جنبش برای گرجستان عادل پس از برگزاری دور نخست انتخابات اوکراین به کشورش بازگشت بلافاصله به میان خبرنگاران رفت و حرف‌هایی را به زبان راند که ویکتوریانوکوویچ و ستاد انتخاباتی وی درجریان انتخابات اوکراین ادعایش را می‌کردند.

نوگایدلی از جامعه بین‌الملل خواست تا درخصوص اقدامات وزیر کشور و رئیس کمیته دفاع و امنیت پارلمان گرجستان در تلاش برای مداخله آشکار در روند انتخابات ریاست‌جمهوری در اوکراین (17 ژانویه) تحقیقات کاملی به عمل آورد.

نوگایدلی یادآور شده است که اعزام ناظرین برای حضور در انتخابات اخیر در اوکراین در چارچوب و شکل معمول آن صورت نگرفته بود و تعداد بیش از حد این ناظرین که در میان آنها  تعدادی نیروی پلیس، ورزشکار و مبارز نیز وجود داشت، بدون تردید نشانه دخالت در امور داخلی اوکراین بود که می‌تواند موجب ناراحتی و عصبانیت شدید ملت اوکراین شود. این قبیل اظهارات از سوی مخالفان دولت اوکراین نوید دور تازه‌ای از حمله مخالفان به شخص ساکاشویلی و انقلاب گل سرخ را دارد. به‌نظر می‌رسد دولت اوکراین باید خودش را برای روزهای پر آشوبی آماده کند که جمهوری گرجستان گرفتار آن خواهد شد.

همانطور که پیروزی نارنجی‌ها در جمهوری همسایه (اوکراین) موجب پیروزی انقلاب گل سرخی‌ها در گرجستان شد شکست انقلاب نارنجی هم می‌تواند گرجستان و انقلاب مخملی این جمهوری را به سرنوشت جمهوری اوکراین گرفتار سازد. از همین روی میخاییل ساکاشویلی و یارانش تمام تلاش خود را به‌کار بستند تا مانع از شکست نارنجی‌ها در جمهوری اوکراین شوند اما سرنوشت این جمهوری در دور نخست آنگونه که باب میل انقلابیون گرجی بود رقم نخورد.

تحلیل گران سیاسی پیروزی یانوکوویچ در دور نخست را پیروزی روسیه نامیدند. باید اعتراف کرد که شکست نارنجی‌های اوکراین هم شکست گل سرخی‌های جمهوری گرجستان بود.
به هرحال دور دوم انتخابات اوکراین این بار میان دو نامزد راه یافته به مرحله دوم یعنی یولیا تیموشنکو از رهبران انقلاب نارنجی و ویکتوریانوکوویچ طرفدار روسیه در 18 بهمن (هفتم فوریه) برگزار می‌شود.

صرف‌نظر از اینکه در اوکراین سرانجام چه کسی روی صندلی ریاست‌جمهوری می‌نشیند این انتخابات به کشمکش شدید میان حزب حاکم و مخالفان در جمهوری گرجستان تبدیل شده است. ِبرخی معتقدند درصورتی که نارنجی‌ها در دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری اوکراین شکست بخورند موقعیت انقلابیون گل سرخ در جمهوری گرجستان به‌شدت متزلزل می‌شود که البته احتمال وقوع آن  نیز دور از ذهن نیست.

کد خبر 100549

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز