گروه اقتصادی: اختلاف نظر دولت و مجلس بر سر منابع درآمدی حاصل از اجرای قانون یارانه‌ها در بودجه در حالی ادامه دارد که یک مقام دولتی از احتمال اجرا نشدن این قانون درصورت اصرار نمایندگان مجلس بر اجرای دقیق قانون مربوطه خبر داد

کمیسیون تلفیق بودجه مجلس هنوز به بررسی رقم درآمد هدفمند کردن یارانه‌ها نپرداخته است اما مخالفت صریح نمایندگان با رقم پیشنهادی دولت که مغایر با قانون هدفمند کردن یارانه‌هاست،

دولتمردان را بر آن داشت که از عدم‌اجرای هدفمند کردن یارانه‌ها سخن بگویند. استدلال نمایندگان در مخالفت با پیشنهاد دولت، این است که در قانون هدفمند کردن یارانه‌ها سقف درآمدی در سال اول 20هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

9 اسفندمعاون پارلمانی رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه دولت بر کسب درآمد 40هزار میلیارد تومانی از هدفمندی یارانه‌ها اصرار دارد، گفت: اگر مجلس درآمد 20هزار میلیارد تومانی را تصویب کند دولت در اجرای این لایحه با مشکل مواجه می‌شود و درباره اجرا یا حتی عدم‌اجرای آن تصمیم‌گیری می‌کند.

این سخنان معاون رئیس‌جمهور درباره عدم‌اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها در حالی است که اکنون این طرح به قانون تبدیل شده و دولت مکلف به اجرای آن است و نمی‌تواند به بهانه عدم‌تحقق یکی از خواسته‌هایش از اجرای این قانون سر باز بزند.

در هر صورت، محمدرضا میرتاج‌الدینی9اسفند در حاشیه جلسه مجلس در جمع خبرنگاران پارلمانی اظهار داشت: دولت معتقد است با 20 هزار میلیارد تومان درآمد یارانه‌ها نمی‌تواند این قانون را اجرایی کند و برای آن نیز دلیل‌های مختلفی دارد.

وی افزود: رقم 20 هزار میلیارد تومان زمانی که به تصویب رسید، برای 5 دهک جامعه بود که این رقم در صحن مجلس شامل همه اقشار شد، پس طبعا این مبلغ کفاف نمی‌دهد. میرتاج الدینی تاکید کرد: درصورتی‌که مجلس با رقم 20 هزار میلیارد تومان برای درآمد یارانه‌ها موافقت کند نمی‌توانیم این قانون را اجرا کنیم زیرا با مشکل برخورد می‌کنیم.

معاون پارلمانی رئیس‌جمهور گفت: در این صورت باید تصمیم بگیریم که برای اجرای این قانون چه کنیم. شاید این سخنان صریح معاون پارلمانی رئیس‌جمهور فقط نوعی تهدید برای قانع ساختن نمایندگان جهت موافقت با رقم پیشنهادی دولت باشد.

این گمانه با توجه به انتشار اخباری درباره احتمال حضور رئیس‌جمهور در جلسه کمیسیون تلفیق بودجه به هنگام بررسی رقم درآمد هدفمند کردن یارانه‌ها، تقویت می‌شود و به‌نظر می‌رسد دولت قصد دارد از تمامی توان رسانه‌ای خود برای راضی‌کردن مجلس به خواسته‌اش بهره گیرد.

کد خبر 102529

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز