دوشنبه ۱۶ فروردین ۱۳۸۹ - ۱۱:۱۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: رایزنی‌ها برای تغییر قانون هدفمندسازی یارانه‌ها کماکان ادامه دارد.

در پی بروز اختلاف بین دولت و مجلس برسر میزان درآمدهای حاصل از اجرای قانون هدفمند‌سازی یارانه ها، دولت درتلاش است تا این اختلاف را با تامین نظر خود مبنی بر اختصاص 40 هزار میلیارد تومان از منابع درآمدی حاصل از اجرای این قانون حل کند.

مجلس درآمد 20 هزار میلیارد تومان را تصویب کرده است.

درهمین زمینه غلامرضا مصباحی مقدم رئیس کمیسیون ویژه بررسی این لایحه درمجلس گفت: در صورتی که نظر دولت مبنی بر کسب درآمد 40 هزار میلیارد تومانی در مجلس مطرح و تصویب شود از ماندن در ریاست کمیسیون ویژه انصراف می دهم زیرا قرار نیست سینه چاک قانونی شوم که آن را قبول ندارم.

وی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی مهر پیش از دیدار نوروزی نمایندگان با احمدی نژاد که بعد از ظهر یکشنبه انجام شد گفت: این دیدار معمولی و صرفا یک دیدار نوروزی است و بعید است دراین جلسه بحث جدی در خصوص هدفمند کردن یارانه ها انجام شود.

مصباحی مقدم در خصوص فشارهای دولت مبنی بر جلب نظر مجلس برای هم نظری با خود در خصوص هدفمند کردن یارانه ها گفت: نباید غافل شد که هدفمند کردن یارانه ها دو روی یک سکه است یک روی آن افزایش قیمت ها و دیگری پرداخت یارانه هاست. نباید غافل شویم که ابتدا باید قیمت ها بالا برود سپس یارانه ها پرداخت شود. در صورتی که قیمت ها 2 برابر افزایش یابد فشاری که به مردم وارد خواهد شد قابل جبران نخواهد بود و این نارضایتی عمومی را به دنبال خواهد داشت.

وی احتمال رای آوردن طرح نمایندگان هوادار دولت را که هم اکنون در حال جمع آوری امضا است زیاد ندانست و گفت: تصور من این است که نمایندگان همچنان بر نظر قبلی خود اصرار می کنند.

رئیس کمیسیون ویژه در خصوص بحث رفراندومی که از سوی رئیس جمهور پیشنهاد شد ، گفت: اولین پیشنهاد دهنده در خصوص رفراندوم برای هدفمند کردن یارانه ها بنده بودم اما نه پس از تصویب در مجلس بلکه در زمانی که هنوز هیچ بحثی در مجلس مطرح نشده بود زیرا معتقد بودم این کار کار بزرگی است و همت همگانی را می طلبد و مردم باید پذیرای آن باشند معتقد بودم قبل از انجام هر کاری در این باره باید ابتدا نظر مردم گرفته شود زیرا ما به همکاری آنان در اجرای این قانون نیازمندیم.

مصباحی مقدم گفت: اما آنچه که امروز توسط رئیس جمهور مطرح می شود رفراندوم برای تعیین درآمد دولت از 20 به 40 هزار میلیارد تومان است و این مسئله بسیار کوچکی است که نمی تواند موضوعی برای رفراندوم باشد. اگر کل مسئله یعنی هدفمند کردن یارانه ها به رفراندوم گذاشته می شد ، بحث دیگری بود اما در خصوص تعیین درآمد دولت در اجرای هدفمند کردن یارانه ها بهتر است بین اقتصادانان حامی دولت و دیگر اقتصاددانانی که نظر دولت را قبول ندارند گفتگوهایی انجام شود. اگر ما توانستیم اقتصاددانان حامی دولت را قانع کنیم طبعا باید نظر ما را بپذیرند و رئیس جمهور به آن عمل کند اما اگر آنها توانستند ما را قانع کنند ما در نظر خود تجدید نظر می کنیم.

رئیس کمیسیون ویژه مجلس گفت:  رئیس جمهور صلاحیت علمی اقتصادی ندارد، ایشان نمی توانند صلاحیت علمی اقتصادی دیگران را زیر سئوال ببرند و نباید چنین کنند. رئیس جمهور می تواند تابع نظر کارشناسی اقتصادی باشد اگر دولت می خواهد در این باره از مردم هم نظرسنجی داشته باشد طبق قانون باید به مجلس لایحه بدهد هر گاه دو سوم کل اعضای مجلس به بحث رفراندوم رای مثبت دادند آنگاه پس از تنفیذ از سوی رهبری می توان آن را اجرا کرد.

وی گفت: البته پیش بینی می کنیم نتیجه نظرسنجی از مردم نیز مطابق نظر رئیس جمهور نخواهد بود.

تشکیل کمیته مشترک دولت و مجلس  

درهمین رابطه میرتاج الدینی معاون پارلمانی رییس‌جمهور خبر داد: صبح روز یکشنبه نامه‌ای را از طرف دکتر محمود احمدی‌نژاد رییس‌جمهور به دکتر علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی در مورد قانون اجرای هدفمند کردن یارانه‌ها ارائه داده است.

حجت‌الاسلام و المسلمین میرتاج‌الدینی در گفت‌وگو با ایسنا در مورد محتوای این نامه نیز گفت: در این نامه به مشکلات و تنگناهای اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها اشاره شده بود و از مجلس درخواست شده بود که در حل این مشکلات کمک کند.

وی با بیان این‌که " آقای لاریجانی نیز از این موضوع استقبال کردند" افزود: در هیات رییسه مجلس نیز عصر روز یکشنبه این نامه مطرح و مورد بررسی قرار گرفت و در این راستا قرار شده است که کمیته مشترکی بین دولت و مجلس تشکیل شود تا این کمیته مشترک بار دیگر این موضوع را بررسی کند.

وی با بیان این‌که " در این کمیته مشترک تعدادی از اعضای دولت و مجلس حضور دارند" گفت: از جمله کسانی که از دولت در این کمیته مشترک حضور دارند، دکتر عزیزی معاون برنامه‌ریزی رییس‌جمهور، دکتر حسینی وزیر اقتصاد و دارایی، فرزین سخنگوی کارگروه تحول اقتصادی و خود بنده(میرتاج‌الدینی) هستند.

معاون پارلمانی رییس‌جمهور هم‌چنین با اعلام این خبر که " در هفته جاری اولین جلسه این کمیته مشترک تشکیل می‌شود" در مورد دیدار امروز تعدادی از نمایندگان مجلس با رییس‌جمهور نیز گفت: این جلسه، جلسه‌ صمیمانه‌ای بود و به منظور دید و بازدید عید صورت گرفت.

وی افزود: حدود 140 الی 150 نماینده در این جلسه حضور داشتند و رییس‌جمهور گزارشی از پیشرفت‌های کشور در زمینه‌های مختلف ارائه کردند و در مورد اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها نیز توضیحاتی ارائه دادند.

لازم به یاد آوری است که تعداد نمایندگان مجلس 290 نفر است.

طرح دو فوریتی برای کسب درآمد 35 هزارمیلیارد تومانی از هدفمندی یارانه ها

رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس از جمع آوری بیش از 100 امضا برای طرح دو فوریتی اصلاح قانون هدفمند کردن یارانه ها خبر داد که در آن پیشنهاد درآمد 35 هزار میلیارد تومانی از محل هدفمندی یارانه ها پیشنهاد شده است .

روح الله حسینیان در گفتگو با خبرنگار پارلمانی مهر با بیان اینکه تلاش نمایندگان حامی دولت برای اصلاح قانون هدفمند کردن یارانه ها از صبح روز یکشنبه در جلسه علنی آغاز شده است، گفت: یک طرح دو فوریتی برای اصلاح قانون هدفمند کردن یارانه ها به نحوی که تا حدودی نظر دولت را تامین کند تهیه و تلاش برای جمع آوری امضا در صحن مجلس آغاز شده است.

حسینیان از جمع آوری بیش از 100 امضا برای این طرح دو فوریتی خبر داد و گفت: استقبال برای اصلاح این قانون در بین نمایندگان بسیار بالاست و انتظار می رود تعداد امضاها افزایش یابد.

وی در پاسخ به این سئوال که محتوای طرح دو فوریتی شامل میزان کسب درآمد دولت از هدفمند کردن یارانه ها خواهد بود یا مورد دیگری نیز در آن قید شده است، گفت: ما معتقدیم 5 سال زمان برای اصلاح این قانون فرصت زیادی است و کشور را دچار مشکل می کند همانطور که دولت معتقد است مدت اجرا باید کاهش یابد ما نیز همین نظر را داریم بنابراین اگر مبلغ که در این طرح قید شده اصلاح شود به طور طبیعی مراتب اجرای آن نیز تغییر خواهد کرد و زمان را کاهش خواهیم داد.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا در تنظیم طرح دو فوریتی با دولت نیز رایزنی هایی صورت گرفته است گفت: پیش از این رایزینی هایی با دولت شده بود اما این رایزنی ها نیاز به زمان بیشتری دارد علت هم این است که دولت همچنان بر نظر خود یعنی دریافت 40 هزار میلیارد تومان از هدفمند کردن یارانه ها در سال 89 اصرار دارد اما طرح دو فوریتی تنظیم شده مبلغ 35 هزار میلیارد را پیشنهاد داده است بنابراین باید با دولت صحبت بیشتری شود تا نظر دولت تامین شود.

دیدار نوروزی نیمی از نمایندگان مجلس با رئیس جمهور

حجت‌الاسلام سیدمحمدرضا میرتاج‌الدینی معاون رئیس جمهور در امور مجلس گفت: حدود 150 نفر از نمایندگان مجلس از اعضای هیئت رئیسه و کمیسیون‌های تخصصی پارلمان در جلسه دیدار با رئیس جمهور حضور داشتند.

وی با تأکید بر اینکه فضای بسیار خوب و صمیمی در جلسه مذکور حاکم بود، یادآور شد: در ابتدای جلسه بنده ضمن خیرمقدم به نمایندگان، به پیروزی‌های ملت بزرگ ایران در سال 88 و در انتخابات دهم ریاست جمهوری و در مقابل فتنه اخیر اشاره کردم.

میرتاج‌الدینی در ادامه گفت‌وگوی خود با فارس به محورهای صحبت‌های رئیس جمهور در این جلسه اشاره کرد و توضیح داد: آقای احمدی‌نژاد رئیس جمهوری در این جلسه با اشاره به سال 88، پیروزی‌های کشورمان را در عرصه‌های سیاسی، بین‌المللی، صنعت، مسکن و فناوری‌های مختلف بیان کرد.

وی اضافه کرد: آقای احمدی‌نژاد همچنین در این جلسه ضمن تشکر از نمایندگان مجلس به خاطر زحماتی که در تدوین و تصویب بودجه سال 89 کشیدند، گفت: نمایندگان مجلس بودجه خوبی را برای سال 89 تدوین کردند که انشاالله با اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها نیز مشکلات موجود حل خواهد شد.

وی با بیان اینکه نامه مذکور در خصوص رفع مشکلات قانون یارانه‌های هدفمند است، تأکید کرد: در این جلسه تعدادی از نمایندگان با ملاقات‌های انفرادی که با رئیس جمهور داشتند، مشکلات خود را منتقل کردند و برخی نیز پیشنهاداتی را در بعضی از موضوعات مطرح کردند اما به صورت رسمی نماینده‌ای سخنرانی نکرد.

به نظر می رسد قانون هدفمندکردن یارانه ها بدون نتیجه گیری از این رایزنی ها، اجرایی نخواهد شد.

کد خبر 104323

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز