دوشنبه ۱۶ فروردین ۱۳۸۹ - ۰۶:۱۰
۰ نفر

رضا زندی: هیأت‌های نمایندگی 65 کشور تولیدکننده و مصرف‌کننده و رؤسای 64 شرکت و سازمان نفتی در دوازدهمین اجلاس بین‌المللی انرژی، توافق نانوشته‌ای را پشت درهای بسته درباره قیمت نفت امضاء کردند.

فیلیپه کاردلون، رئیس‌جمهوری مکزیک، چهارشنبه گذشته به شهر ساحلی کانکن آمد و اجلاس دو سالانه مجمع جهانی انرژی (IEF) را با تشریفات خاص افتتاح کرد تا اگر تقویم قوم مایاها سال آینده میلادی به پایان می‌رسد، مکزیک جدید میزبان برنامه‌ریزی انرژی سال‌های دور جهان باشد.

مذاکرات تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان نفت 2روز پشت درهای بسته برگزار شد و شرکت‌کنندگان در پایان با انتشار بیانیه‌ای شش ماده‌ای خواستار شفافیت بازارهای مالی برای مقابله با نوسانات قیمت نفت شدند. این بیانیه همچنین بر سرمایه‌گذاری 25تریلیون دلاری در صنعت انرژی تا سال 2030 تأکید کرد. مهم‌ترین نکته بیانیه اما دسترسی همه مردم جهان به همه منابع انرژی برای تأمین نیازهای آتی بود؛ موضوعی که وزیر نفت مکزیک به هنگام قرائت بیانیه بر آن تأکید ویژه‌ای داشت و اعلام کرد اجلاس خواهان آن شده که تا 2سال آینده گامی عملی در این‌باره برداشته شده و به مجمع بعدی در کویت ارائه شود.

این بیانیه اما ویترین اجلاس و تنها یک روی سکه آن بود. منابع شرکت‌کننده در جلسات محرمانه از رضایت تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان از قیمت‌های 70 تا 80 دلاری فعلی نفت خبر دادند؛ به‌گونه‌ای که برخلاف اجلاس گذشته صدای اعتراضی درخصوص قیمت نفت در این اجلاس شنیده نشد. این مهم را می‌توان صلح نامه نانوشته و توافق تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان نفت زیر پوست اجلاس رسمی دانست. یکی از شرکت‌کنندگان می‌گوید: نقش کشورهای  تولید‌کننده در این اجلاس بیشتر بود و مصرف‌کنندگان به نوعی منفعل شده بودند.

نماینده ایران، مخالف تحریم

هرچند قرار بود سید مسعود میرکاظمی، وزیر نفت ایران هم در دوازدهمین مجمع جهانی انرژی شرکت کند اما ظاهرا وی ترجیح داده بود تا از فرصت تعطیلات برای سرکشی به پروژه‌های نفتی استفاده کند و حسین نقره‌کار شیرازی، معاون بین‌الملل را برای مذاکرات دوجانبه و محمدعلی خطیبی، نماینده ایران در اوپک را به‌عنوان مسئول هیأت ایرانی در مجمع جهانی انرژی به این نشست روانه کند. خطیبی در زمان 3دقیقه‌‌ای در این نشست گفت: کشورهای توسعه یافته برای توسعه‌یافتگی‌شان انرژی زیادی مصرف کردند در حالی‌که در حال حاضر شرایط کشورهای در حال توسعه برای رشد، دشوارتر شده است.

وی با تأکید بر موانع و دشواری‌های پیش روی کشورهای در حال توسعه افزود: مهم‌ترین مانع بر سر راه کشورهای در حال توسعه برای رشد، تحریم است. خطیبی با اشاره به رابطه توسعه منابع انرژی و تکامل بشری تصریح کرد: تحریم برای توسعه منابع انرژی مانع از تکامل بشری است. وی همچنین خواستار عدم‌اعمال محدودیت برای مصرف‌کنندگان انرژی شد. بعد از سخنرانی خطیبی از نماینده ایران در اوپک می‌پرسم:

  • به‌نظر شما این اجلاس در روند قیمت نفت تأثیر خواهد گذاشت؟

 این اجلاس تأثیری بر قیمت نفت ندارد چرا که تصمیمات الزام‌آور ندارد. قیمت نفت به عوامل زیادی بستگی دارد.  در حال حاضر روند بهبود اقتصاد جهانی در تردید است.  نرخ بیکاری در اروپا و آمریکا همچنان بالاست. بهبودی شروع شده است اما به‌نظر می‌رسد در 6ماهه اول سال نباید منتظر اتفاق خاصی باشیم اما در نیمه دوم سال تقاضا بهتر خواهد شد.

  • به‌نظر شما حداقل و حداکثر قیمت در سال‌جاری چقدر خواهد بود؟

حداقل قیمت در نیمه اول سال 60 تا 75 دلار خواهد بود اما در نیمه دوم سال به شرط مدیریت بازار به 80 دلار هم خواهد رسید.

  • آیا قیمت 65 دلاری در بودجه امسال برای نفت قطعا محقق می‌شود؟

ممکن است در نیمه اول سال تردید‌هایی باشد اما به‌نظرم در متوسط سال قابل تحقق است.

نقره‌کار: شرکت‌های نفتی آمریکایی خودشان راهشان را باز کنند

حسین نقره‌کار شیرازی، معاون بین‌الملل وزیر نفت در حاشیه این اجلاس مذاکراتی با هیأت‌های لهستانی، عمانی، ترکی و قطری داشت و یک اجلاس سه‌جانبه با ترکمنستان و ترکیه برگزار کرد تا نطفه حرکت‌های جدیدی در منطقه منعقد شود. وی به خبرنگار همشهری می‌گوید: مذاکراتی در زمینه توسعه میادین بالا دستی نفت و گاز و استفاده از تکنولوژی جدید در زمینه پالایشگاهی و پتروشیمی با لهستانی‌ها داشتیم تا بتوانیم علاوه بر همکاری‌های دریایی که داریم در زمینه جذب سرمایه‌گذاری به‌ویژه گاز همکاری داشته باشیم. نقره‌کار شیرازی درباره دیدارش با وزیر نفت عمان گفت: در این دیدار تأکید کردیم که باید مذاکرات قبلی هر چه زودتر به نتیجه برسد که ایشان هم قبول کرد. یکی از موانع
 در این خصوص تعیین قیمت گاز بود که اخیرا نتایج خوبی به‌دست آمده است.

وی در تشریح نتایج مذاکراتش با ترک‌ها گفت: قرار شد برای پیگیری روند مذاکرات حضور ترک‌ها در پارس‌جنوبی کارگروه دو کشور در سطح وزرا و کارشناسان در ایران و ترکیه تشکیل شود. وی اظهار داشت که ترک‌ها خواستار یک بسته همکاری هستند که اگر شرایط آن فراهم شود حتما در تولید گاز هم مشارکت خواهند کرد. وی اظهار نظر درباره مذاکرات سه جانبه با ترک‌ها و ترکمن‌ها را به اجلاس پایتخت‌های 3کشور موکول کرد اما به‌نظر می‌رسد اتفاق مهمی بین این 3کشور در زمینه انرژی در شرف وقوع است.

معاون بین‌الملل وزیر نفت همچنین درباره حضور هند در خط لوله صلح اظهار داشت: مطمئن هستم هند از نیازش صرف‌نظر نخواهد کرد. از نقره کار درباره امکان حضور شرکت‌های آمریکایی در نفت ایران می‌پرسم،  می‌گوید: شرکت‌های آمریکایی خودشان، خودشان را محروم کرده‌اند راه محرومیتشان را هم خودشان باید باز کنند. با در نظر گرفتن قوانین ایران آنها هم می‌توانند بیایند و در ایران کار کنند. وی در گفت‌وگویش با همشهری از قطع کامل واردات بنزین در یک سال و نیم آینده خبر داد: ساخت 2پالایشگاه را در اولویت داریم که ما را در یک سال و نیم آینده به‌خودکفایی بنزین می‌رساند.

یک ایرانی رئیس شرکت نفتی شورون آمریکا

صبح روز اول، اجلاس اقتصادی مجمع جهانی انرژی با حضور روسای شرکت‌های بزرگ نفتی برگزار شد. در این اجلاس بر همکاری شرکت‌های ملی و بین‌المللی نفت تأکید شد.  برخی از هیأت‌ها از دخالت‌های سیاسی که گاهی مانع این همکاری‌ها می‌شود انتقاد کردند. نکته‌ای که در این جلسه توجهم را جلب کرد نام یک ایرانی جلوی میز رئیس شرکت نفتی شورن آمریکا بود. بعد از جلسه به سراغش می‌روم. علی مشیری 4سال قبل از انقلاب برای تحصیل از ایران خارج شده است و هم‌اکنون رئیس شرکت نفتی شورون در منطقه آمریکای لاتین و آفریقاست. وی دلیل موفقیتش را کار مداوم و دوری از سیاست می‌داند و به همین دلیل شرایط را برای انجام یک گفت‌وگوی اختصاصی مناسب نمی‌بیند.

میگلی نژاد: وزیر نفت می‌آمد، مؤثرتر بود

غلامعلی میگلی نژاد از اعضای هیأت ایرانی و عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی درخصوص امکان حضور شرکت‌های آمریکایی در پروژه‌های نفتی ایران هم می‌گوید: درصورتی که شرکت‌های نفتی آمریکایی خودشان پیش قدم شوند برای سرمایه‌گذاری در پروژه‌های نفتی،  همانطور که آقای رئیس‌جمهوری گفتند براساس ضوابط، این آمادگی در ایران هست. وی تأکید می‌کند که چنانچه وزیر نفت در این اجلاس شرکت می‌کرد می‌توانست مؤثر‌تر باشد.

کد خبر 104325

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز