یکشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۰۵:۴۲
۰ نفر

محمدعلی توحید: پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز و پتروشیمی تهران با حضور چشمگیر شرکت‌های بین‌المللی داخلی و خارجی همراه بود.

در این نمایشگاه 435 شرکت خارجی و 907 شرکت داخلی در 27 سالن و در فضایی به وسعت 73 هزار مترمربع حضور یافته بودند.

فعال‌بودن شرکت‌های صاحب‌نام بین‌المللی در بخش‌های بالادستی و پایین‌دستی صنعت نفت و حضور چشمگیر تولیدکنندگان، صادرکنندگان، پیمانکاران، سازندگان و مهندسان مشاور داخلی در این رویداد بین‌المللی نشانه چیست؟

فعالان اقتصادی به‌دنبال سود هستند و هرچه این سود درازمدت‌تر و قابلیت اعتماد برای برنامه‌ریزی بیشتر داشته باشد پرجاذبه‌تر است.

برای کسب سودی مطمئن باید فضای کسب‌وکار با ثبات باشد و یک عامل مهم باثباتی فضای کسب‌وکار ثبات سیاسی و تعامل گسترده با کشورهای جهان است.
در واقع یک کارکرد مهم برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی، فراهم کردن امکان تعامل با تولید‌کنندگان و فعالان دیگر کشورهاست. اما برگزاری نمایشگاه هدفی برای توسعه اقتصادی نیست بلکه وسیله‌ای در این راه است و عوامل دیگر از جمله ثبات اقتصادی و تعامل با کشورهای جهان عامل مؤثر در توسعه است.در واقع در جهان امروز که ارتباطات و تجارت الکترونیک به‌شدت گسترده شده است برگزاری نمایشگاه‌های مختلف تا حدی کارکردهای خویش را از دست داده است. حتی برخی از نمایشگاه‌ها به جاذبه جهانگردی تبدیل شده و به این دلیل برگزار می‌شوند.

صنعت نفت در ایران سابقه‌ای صد ساله دارد و چنین سابقه‌ای برای هر شرکتی می‌تواند اندوخته گرانقدری باشد. اما این فرصت به اندوخته‌ای برای صنعت نفت کشور تبدیل نشده است. به اعتقاد بسیاری از فعالان این بخش، صنعت نفت در کشور‌ما به کارگاهی برای تربیت نیروی کار برای صنعت نفت جهان تبدیل شده است. تجربیات برآمده از تعاملات در این بخش به مصرف این بخش نمی‌رسد و تبدیل به محصولی برای مصرف در دیگر مناطق می‌شود.

صادرات تجهیزات نفت ایرانی

پیشرفت صنعت نفت ایران به مرحله‌ای رسیده که شرکت‌های اروپایی برخی تجهیزات صنعت نفت ایران را صادر می‌کنند، مسعود میرکاظمی،  وزیر نفت در حاشیه مراسم افتتاحیه پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی این سخن را بیان کرده است.

وزیر نفت در مراسم افتتاح نمایشگاه توضیح داد: بعضی از شرکت‌های اروپایی که پیش‌تر از آنها کالا و تجهیزات نفت وارد می‌شد، هم‌اکنون با خریداری تجهیزات ایرانی، آن کالاها را با نام خود به دیگر کشورها عرضه می‌کنند.

وزیر نفت به حجم و ارزش کالاهایی که به نام شرکت‌های اروپایی از کشور ما صادر می‌شود اشاره‌ای نکرده ولی از این سخنان چنین نتیجه گرفته است که تحریم ایران پس از 31سال راهگشا نخواهد بود. آیا این رشد و توانایی با سابقه صد‌ساله صنعت نفت در کشور ما برابری می‌کند. اما تحریم‌ها بدون شک موجب تاخیر در روند حرکت و اجرای برخی طرح‌ها شده است. به‌نظر می‌رسد که هدف از آنها نیز همین بوده و هست.

بازاریابی خوب

در پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، ‌گاز و پتروشیمی، 1342شرکت  داخلی و خارجی حضور داشتند. از این تعداد 435 شرکت خارجی بود که به گفته مسئولان برگزاری نمایشگاه  تعداد آنها نسبت به سال گذشته 10درصد رشد داشته است.

اما فشارهای خارجی بر کشورمان شامل محدودیت حضور در نمایشگاه‌ها  نمی‌شود. البته رشد شرکت‌های خارجی در این دوره از نمایشگاه در حالی که تبلیغ گسترده و منفی فراوانی در جهان علیه کشورمان می‌شود نشان دهنده  تلاش خوب برگزار‌کنندگان در بازاریابی و جذب شرکت‌کنندگان از گوشه‌وکنار جهان است. در واقع شرکت‌کنندگان خارجی با هزینه خویش در نمایشگاه حاضر می‌شوند و این نشانه تمایل بالای آنان برای کسب سهمی در بازار ایران است.  البته آنچه می‌تواند اهمیت داشته باشد میزان عقد قراردادها در جریان این نمایشگاه و قراردادهایی است که به سرمایه‌گذاری مستقیم و طولانی‌مدت در صنعت نفت کشورمان منجر می‌شود.

بدون شک کشورمان به‌دلیل داشتن منابع گسترده نفت و گاز امکان ندارد در بازار جهانی نفت نادیده گرفته شود. هرچند شرکت‌های مهم و بزرگ نفتی نمی‌توانند فعالیت‌ خویش را تعطیل کنند، این شرکت‌ها باید در همه بازارها حاضر باشند، از همه تحولات بازار آگاه باشند و برای آینده بازار پر تنش و به‌شدت متغیر اقتصاد آماده باشند.

بدون شک یک شرکت بزرگ نفتی با فعالیت‌ها و تلاش‌هایی به این مرحله رسیده و یکی از مهم‌ترین کارها در این زمینه نادیده نگرفتن حتی یک فرصت کوچک است. بنابراین ما نیز باید تلاش کنیم تا از همه فرصت‌ها برای توسعه صنعت نفت استفاده کنیم و فرصت‌ها را از دست ندهیم.

نمایشگاه پانزدهم صنعت نفت در تهران بدون شک یک فرصت بود. اینکه صنعت نفت از این فرصت تا چه میزان بهره برده هنوز مشخص نیست و باید منتظر گزارش‌ها و خبرهایی بود که از پس این نمایشگاه اعلام خواهد شد.

کد خبر 106393

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز