سه‌شنبه ۱۷ فروردین ۱۳۸۹ - ۱۷:۱۹
۰ نفر

گروه اقتصادی: رئیس‌کل بانک مرکزی با اعلام اینکه رئیس‌جمهور بسته سیاستی-نظارتی بانک مرکزی برای سال 89 را بدون تغییر ابلاغ کرده است، از کاهش سود سپرده‌های بانکی در سال‌جاری نسبت به سال قبل خبر داد

براساس بسته سیاستی-نظارتی بانک مرکزی، که امروز یا فردا به نظام بانکی کشور ابلاغ می‌شود، نرخ سود عقود مبادله‌ای همچون سال گذشته 12درصد است اما نرخ سود سپرده‌های بانکی نیم تا یک درصد کاهش پیدا کرده است. محمود بهمنی رئیس‌کل بانک مرکزی دیروز در نشست خبری گفت: طبق بسته سیاستی-نظارتی امسال، نرخ سود علی الحساب سپرده‌های بانکی 5ساله از 5/17 درصد به 17 درصد کاهش می‌یابد.

بهمنی افزود: نرخ سود علی الحساب سپرده‌های یکساله از 5/14درصد به 14 درصد، 2ساله از 5/15درصد به 5/14 درصد، 3ساله از 16درصد به 15‌درصد و 4ساله هم از 17درصد به 16 درصد کاهش پیدا  می‌کند. وی گفت: نرخ سود علی‌الحساب سپرده‌های کمتر از یکسال متناسب با مدت سپرده گذاری، از 8/6 درصد تا 11 درصد تعیین شده است.

به گفته وی، به سپرده‌های یک تا 3 ماهه 6 درصد، سپرده‌های 3تا 6ماهه 8 درصد و سپرده‌های6ماهه‌تا‌یکساله 11 درصد سود تعلق خواهد گرفت. بهمنی با بیان اینکه بسته سیاستی - نظارتی بانک مرکزی سال گذشته حدود 5 ماه در شورای پول و اعتبار مطرح و بررسی شد و دیدگاه‌های دانشگاهیان و کارشناسان را نیز در تدوین آن بررسی کردیم، گفت: بسته مصوب شورای پول و اعتبار را به رئیس‌جمهور تقدیم کردیم که احمدی‌نژاد هم 3 روز پیش آن را بدون هیچ تغییری تایید کرد.

سود تسهیلات مسکن مهر

بهمنی با بیان اینکه یارانه دولت برای سود تسهیلات بانکی در این بسته کاملا منتفی شده است، گفت: فقط درباره مسکن مهر براساس دستورالعملی که حدود 2‌ماه قبل تدوین شده است، یارانه تسهیلات پرداخت خواهد شد. 

وی افزود: قرار است به طرح‌های مسکن مهر در روستاها، تسهیلات با نرخ سود 4 درصد، در شهرها و مراکز استان‌ها با نرخ 7 درصد و در تهران با نرخ 9 درصد ارائه شود و تفاوت آن تا 12 درصد را دولت یارانه می‌دهد.

تورم هدفمند کردن یارانه‌ها 15درصد خواهد بود

رئیس‌کل بانک مرکزی درباره اختلاف‌نظرها میان دولت و مجلس درباره رقم تورم هدفمند کردن یارانه‌ها گفت: با سناریوی درآمد 40هزار میلیارد تومانی حاصل از اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها، حداکثر تورم ایجاد شده 15 درصد خواهد بود.

بهمنی، اظهاراتی همچون ایجاد تورم 50 و 60 درصدی حاصل از اجرای این طرح را رد کرد و گفت: به‌دلیل  اینکه با اجرای این طرح همزمان قدرت خرید مردم و در نتیجه تقاضا کاهش می‌یابد، اساسا چنین رقم‌های تورمی ‌نمی‌تواند به‌وجود بیاید.

کد خبر 104477

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز