چهارشنبه ۱۸ فروردین ۱۳۸۹ - ۰۹:۰۶
۰ نفر

عباس ثابتی‌راد: درست مثل هر سال، مسافران شهر به شهر می‌روند و از جاده‌های پهن و باریک می‌گذرند و روزها را می‌گذرانند و نام آن را می‌‌گذارند تعطیلات.

 شاید حاصل این اتفاق نیز تصویری باشد از دریا و جنگل یا خاطره‌ای نیمه جان از کوهپیمایی. هر چه هست تعطیلات هر سال، مسافران با تکیه بر دانسته‌ها و داشته‌های فردی خود، سفر ارزان را تجربه می‌کنند و آخر روزهای نوروز نیز این سازمان گردشگری است که بی‌هیچ نظارتی، آماری بی‌تناسب عرضه می‌کند از میزان سفرهای نوروزی مردم، انگار خود، تمام این مردم را به مسافرت تشویق کرده‌است و سهم بزرگی داشته در مسافرت مردم. امسال نیز آمار 113میلیون نفر سفر نوروزی مطرح شد.

اما اینکه چه‌کسی این آمار را براساس چه معیاری به دست‌آورد همچنان نامشخص است. در طول تمام سال‌هایی که به مسافرت می‌روم هیچ‌گاه متوجه نشدم که کارشناسان یا آمارگیران میراث فرهنگی و گردشگری از تعداد مسافران نوروزی استان‌ها یا شهرها آماری به‌دست آورند و آمارهای منتشر شده تنها حدس و گمان است و بس.

استان‌های گیلان، مازندران و گلستان از پرجاذبه‌ترین استان‌های کشور هستند؛ استان‌هایی که در تعطیلات مختلف میزبان مسافران بسیاری هستند. با وجود آنکه سال‌ها از فعالیت سازمان گردشگری می‌گذرد و این سازمان طی فعالیت‌های تبلیغاتی مختلف سعی کرده ‌است خود را متولی اول و آخر گردشگری کشور معرفی کند و در این راه تنها ادعاهای بسیاری را در کارنامه دارد، هیچ اقدامی در توریستی‌تر شدن این استان‌ها انجام نداده‌است؛ نه طرح ساخت سرویس‌های بهداشتی در کنار جاده‌ها که از 5 سال پیش مطرح شد راه به جایی برده‌است و نه ساخت هتل 7 ستاره و چندین و چند اقدام دیگر.

تمامی شهرهای شمالی کشور امسال نیز به مانند همه سال‌ها بیش از آنکه از خدمات سازمان گردشگری بهره‌مند شوند به داشته‌های بومی خود تکیه کرده‌اند. چاپ و انتشار نقشه استانی و ارائه آن به مسافران آیا می‌تواند اقدامی بزرگ در جهت ترغیب مردم برای انجام سفر باشد؟

اگر سفرکارت روزگاری سروصداهای بسیاری برانگیخت و مسئولان سازمان گردشگری در پس هیاهوی آن سنگر می‌گرفتند، اکنون با گذشت تقریبا 4 سال، از این طرح هیچ باقی نمانده‌است و مسافران همچنان گوش به فریاد بومیانی دارند که در کنار جاده‌ها به همان شیوه‌ سال‌های پیش فریاد می‌زنند «ویلا».

سازمان گردشگری در تمام این سال‌ها به مانند تمامی سازمان‌ها تعطیل بود. در هیچ‌کدام از شهرهای کشور نیز نه حضوری جدی داشتند و نه اقدامی ارزنده انجام دادند. اما به مانند هر سال در پایان تعطیلات اعلام کردند که به همت و تلاش سازمان میراث فرهنگی و گردشگری امسال بیش از 113میلیون سفر در کشور صورت گرفته‌است.

کد خبر 104548

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز