گروه اقتصادی: رایزنی‌های دولت و مجلس بر سر هدفمند کردن یارانه‌ها هنوز حالت رسمی نگرفته اما آنچه از اظهارات برخی نمایندگان برمی‌آید این است که ظاهرا تعامل 2قوه در حال به نتیجه رسیدن است.

از سوی دیگر، یکی از مقامات دولتی در اظهاراتی عنوان کرده که دولت قصد دارد طرح هدفمند کردن یارانه‌ها را یکباره به اجرا دربیاورد و به هیچ وجه زمان آغاز این طرح از پیش اعلام نخواهد شد. به عبارت دیگر، ‌دولت قصد دارد همچون ماجرای سهمیه‌بندی بنزین، طرح هدفمند کردن یارانه‌ها را نیز یکباره اعلام کند.

براساس اظهارات سخنگوی کمیسیون ویژه طرح تحول اقتصادی مجلس، طبق آخرین توافق دولت و مجلس مقرر شده درآمد دولت از هدفمند کردن یارانه‌ها صرفا 20 هزار میلیارد تومان به‌صورت خالص و بدون پرداخت مالیات باشد و قانون هدفمندی حتما در روزهای آینده و در نخستین فرصت اجرا شود.

محمد کاظم دلخوش در گفت‌وگو با مهر با اشاره به جلسه عصر چهارشنبه کمیسیون ویژه طرح تحول اقتصادی به آخرین توافقات صورت گرفته در این کمیسیون و کمیته ویژه دولت و مجلس اشاره کرد و گفت: نتیجه جلسات این شد که دولت برای تحقق اهداف خود از هدفمند کردن یارانه‌ها، در سال اول اجرا 20 هزار میلیارد تومان درآمد خالص بدون پرداخت عوارض و مالیات و هزینه‌های جانبی داشته باشد.

به گفته وی، دولت طبق ماده 7 قانون هدفمند کردن یارانه‌ها موظف است در پرداخت، خانواده‌های محروم را مد نظر قرار دهد. سخنگوی کمیسیون ویژه طرح تحول درپاسخ به این سؤال که آیا مطابق آنچه مسئولان دولتی اعلام کرده‌اند توافق شده است که این قانون از تابستان و در مدت 9 ماه اجرا شود، گفت: خیر، این قانون در بودجه سال‌89 ابلاغ شده است و باید از آغاز سال اجرا می‌شد.

به گفته دلخوش، براساس اظهارات نمایندگان دولت و مجلس پرداخت‌های دولت احتمالا از روزهای آینده و افزایش قیمت‌ها از هفته‌های آینده آغاز می‌شود. این در حالی است که ایرج ندیمی مشاور معاون پارلمانی رئیس‌جمهور در گفت‌وگو با فارس اعلام کرده که به‌منظور جلوگیری از ایجاد التهاب در جامعه، دولت قصد ندارد زمان اجرای هدفمند کردن یارانه‌ها را اعلام کند.

وی گفت: آنچه برای دولت مهم است این است که نمی‌خواهیم پیش از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها آن را اعلام کنیم و توافق ما در دولت این است که زمان اجرا، همان‌شبی باشد که آن را اعلام می‌کنیم و همان موقع قیمت‌ها را نیز مشخص خواهیم کرد.

کد خبر 105199

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز