چهارشنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۰۶:۳۶
۰ نفر

‌دبیرکل کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران اعلام کرد: درصورت حذف یارانه‌ها، قیمت مواد غذایی تا70درصد افزایش می‌یابد

 به‌نحوی که اجرای این طرح افزایش70درصدی قیمت تمام‌شده قندوشکر و 16درصدی روغن نباتی را به‌دنبال خواهد داشت. ابوالحسن خلیلی در نشست خبری چندی پیش خود با بیان اینکه اگر آثار تورمی طرح مذکور کنترل نشود این تورم به مردم منتقل خواهد شد، افزود: صنعت قندوشکر و روغن نباتی بیشترین تأثیرپذیری را از اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها خواهند داشت. وی با بیان اینکه طبق برآوردهای دولتی، اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها موجب افزایش 33درصدی هزینه‌های تمام شده تولید در صنعت قندوشکر و 5درصدی آن در صنعت روغن نباتی می‌شود، تصریح کرد: طبق برآوردهای انجام شده این مسئله موجب افزایش70درصدی قیمت تمام شده در صنعت قندوشکر و 16درصدی آن در صنعت روغن نباتی می‌شود.

خلیلی در زمینه اینکه آیا افزایش قیمت مواد غذایی مانند افزایش70درصدی قیمت قندوشکر پس از اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها به مصرف‌کننده منتقل خواهد شد، گفت: این مسئله بستگی به نوع سیاست‌های دولت در بازپرداخت یارانه‌ها یا راهکارهایی دارد که احتمالا برای جبران این افزایش قیمت اجرا می‌شود.وی افزود: اینکه در جامعه چه اتفاقی ‌افتاده و قیمت مواد غذایی به این میزان افزایش می‌یابد یا نه، ارتباطی به صنعت غذا نداشته و جزو وظایف حکومتی است.

به هر حال اگر دولت کنترل نکند، آثار تورمی آن طبیعتا به مصرف‌کننده منتقل خواهد شد.خلیلی گفت: طبق توافق صورت‌گرفته با وزارت بازرگانی، ذخیره‌سازی‌ مواد غذایی اساسی قبل از اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها صورت گرفته و وظیفه‌ تنظیم بازار کالاهایی همچون روغن، شکر، مرغ، تخم مرغ و برنج به تشکل‌ها واگذار شده است.

کد خبر 105617

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز