چهارشنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۷:۲۰
۰ نفر

گروه ادب و هنر-کامران محمدی: یک نویسنده رئیس حوزه هنری شد؛ نویسنده‌ای که خود برآمده از این نهاد عریض و طویل فرهنگی‌هنری است: محسن مومنی شریف

نام محسن مومنی شریف البته دست کم از یک ماه پیش، یعنی از ابتدای سال جدید، به‌عنوان تنها گزینه مورد نظر سیدمهدی خاموشی برای جانشینی حسن بنیانیان مطرح شده بود. اما دیروز این خبر همان‌طور که انتظار می‌رفت، تایید شد.

محسن مومنی متولد 1346 بیجار است، تحصیلات حوزوی دارد (تا پایان سطح) و پیش از این، رئیس مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه بوده است. اما او بیش از آنکه به‌عنوان مدیر شناخته شده باشد، تا‌کنون نویسنده بوده است و ریاست مرکز آفرینش‌های ادبی نیز بیش از آنکه به‌عنوان یک پست مدیریتی مطرح باشد،

جایگاه شغلی خوبی برای یک نویسنده است. مومنی 2 رمان و چند زندگی‌نامه داستانی و خاطره در کارنامه‌اش دارد که او را به‌عنوان یکی از نویسندگان عرصه دفاع مقدس، مطرح کرده است. رمان «پسر خانم آغا» و به‌ویژه «زمانی برای بزرگ شدن» که جایزه کتاب سال دفاع مقدس، جشنواره شهید غنی‌پور و 20 سال ادبیات دفاع مقدس را برای او به ارمغان آورد، از جمله کارهای اوست که نامش را به‌عنوان نویسنده تثبیت کرد.

با این حساب طبیعی است که وقتی نامش به‌عنوان تنها نامزد تصدی پست ریاست حوزه هنری مطرح شد، این پرسش به ذهن خیلی‌ها رسید که اصولا این نوع کارها مناسب یک نویسنده هست یا خیر؟

محمدرضا سرشار دبیر جوایز ادبی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بلافاصله بعد از مطرح شدن نام مومنی، رسما و جدا از او جانبداری کرد و این انتخاب را انتخابی بسیار مناسب دانست. او در یادداشتی که چهارم اردیبهشت در فارس منتشر شد می‌نویسد: «رسول اکرم می‌فرماید: بعد از خود، بر امتم از 2 چیز می‌ترسم: زن و مال. آفتی که هر چه از صدر انقلاب بیشتر فاصله گرفته‌ایم، بیشتر به جان برخی از مردم، افتاده است.

مؤمنی از جمله مدیرانی است که تا امروز که گمانم 44سالگی را پشت سر می‌گذارد، به این دو عامل وسوسه‌برانگیز آلوده نشده است؛ و - پناه بر خدا؛ اما - کسانی که او را از نزدیک می‌شناسند، می‌دانند که ساحتش، به‌طور - می‌شود با قدری مبالغه گفت: غریزی - از این مسائل مبراست.»

سرشار به جز این دو عامل، البته صداقت و صراحت، بی‌علاقگی به جاه و مقام و ریاست و پذیرفتن مسئولیت صرفا از روی احساس وظیفه، اهل هنر بودن و احساس کهتری و خودباختگی نداشتن در برابر هنرمندان رشته‌های مختلف در مراودات کاری و خلق نیکو و برخورداری از حس طنز به‌عنوان دیگر فضایل محسن مومنی نام برد و این تصمیم را بهترین تصمیم ممکن دانست.

اما سرشار نیز پرسش یادشده (نویسنده، مدیر بودن و نداشتن سابقه مدیریت قوی و رده‌بالا) را از زبان منتقدان طرح کرده و سعی می‌کند به آن پاسخ گوید. پاسخ‌های او در نهایت باز هم حمایت از مومنی است ولی این بخش از آن قابل توجه‌تر است که «تجربه‌های مدیریتی بسیار موفق» نویسندگانی همچون حسین صفار هرندی، محسن پرویز، محمد میرکیانی و محمد حمزه‌زاده را «بیانگر هوش، خلاقیت، ابتکار، سلامت، مردمداری در عین اقتدار معنوی و...» می‌داند.

حالا محسن مومنی شریف به هر حال بعد از پایان 8‌سال مدیریت حسن بنیانیان، رئیس حوزه هنری است و مراسم تودیع و معارفه این دو، روز شنبه 25اردیبهشت در تالار اندیشه حوزه برگزار خواهد شد.

تغییر رئیس سازمان فرهنگی ‌هنری شهرداری

اما  گذشته از اعلام رسمی ریاست محسن مومنی بر حوزه هنری، یک تغییر دیگر هم در یک سازمان فرهنگی‌هنری شهرداری صورت گرفت و در مراسمی که با حضور شهردار تهران برگزار شد، امیر خوراکیان رسما جایگزین محمدجواد شوشتری، سرپرست سابق سازمان فرهنگی‌هنری شهرداری تهران شد. خوراکیان پیش از این معاون تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی بوده است.

حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی و سازمان فرهنگی‌هنری شهرداری تهران، 2 نهاد بزرگ فرهنگی‌هنری کشور محسوب می‌شوند که بعد از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، فعالیت‌های فرهنگی تهران و شهرهای دیگر را سامان می‌دهند. بنابراین می‌توان امیدوار بود که در آینده نه چندان دور، تغییرات قابل توجهی در این فعالیت‌ها ببینیم.

کد خبر 106201

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز