وزیر امور خارجه ایران که از سفر آمریکا راهی ترکیه شده بود، پس از دیدار با همتای ترکیه‌ای خود، پشت درهای بسته کاخ چراغان، بین خبرنگاران آمد و خبر داد

که احتمالا در تاریخی نزدیک، گفت‌وگوی ایران با اتحادیه اروپا آغاز خواهد شد.

در دیدار بدون خبرنگار منوچهر متکی و احمد داوود اوغلو، میزبان ترک بارها از اتاق مذاکره خارج و پس از گفت‌وگو با مشاوران خود به اتاق محل گفت‌وگو با متکی بازگشت. متکی پس از دیدار با همتای خود که در 2نوبت انجام شد، با عبدالله گل رئیس‌جمهور ترکیه نیز دیدار کرد.

از جزئیات این دیدار خبر چندانی منتشر نشده است.  وزیر امور خارجه ایران در آنکارا به خبرنگاران گفت: ایران از گفت‌وگوهای برزیل و ترکیه و پیشنهاد مطرح شده درباره گفت‌وگو با اتحادیه اروپا استقبال می‌کند.

براساس گزارش مهر، او درباره آماده‌سازی زمینه اجرایی طرح محمد البرادعی برای تبادل سوخت رآکتور تهران نیز تاکید کرد: ترکیه و برزیل بیشترین رایزنی‌ها را در این زمینه انجام داده‌اند و مذاکرات گسترده داوود اوغلو از دوماه و نیم پیش زمینه‌ساز پیشنهادهای شفافی بوده است.

متکی با بیان اینکه رآکتور تهران به 100‌کیلوگرم سوخت نیاز دارد، تاکید کرد: ایران آماده معاوضه سوخت 5/3 درصدی است و اگر همه طرف‌ها و گروه وین (آمریکا، روسیه، آژانس و ایران) آمادگی خود را اعلام کنند می‌توانیم مکانیسم آن را با اعتماد‌سازی‌ درباره یک فرمول پیشنهاد کنیم.

منتظر پاسخ 1+5

وزیر امور خارجه ترکیه نیز در نشست مطبوعاتی با همتای ایرانی خود با تاکید بر لزوم ازسرگیری فوری گفت‌وگوهای گروه 1+5 و ایران خبر داد: ما پیشنهاد برگزاری نشستی را در ترکیه میان اعضای گروه 1+5 و ایران مطرح کرده‌ایم و تهران به این پیشنهاد پاسخ مثبت داده است و هم‌اکنون منتظر پاسخ اعضای 1+5 در این باره هستیم.

او با تاکید بر اینکه ترکیه مصمم به انجام تلاش‌های دیپلماتیک برای حل موضوع هسته‌ای ایران است، گفت: من پیام‌های مثبتی را در این باره از متکی دریافت کرده‌ام.

داوود اوغلو همچنین گفت که لولا داسیلوا رئیس‌جمهور برزیل طی چند روز آینده به تهران سفر می‌کند و در این سفر با متکی دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد. وزیر خارجه ترکیه در حالی این را گفت که رجب طیب اردوغان نخست‌وزیر کشورش نیز همزمان، میهمان دیگر تهران خواهد بود.

برخی تحلیلگران مسائل هسته‌ای معتقدند که برزیل و ترکیه پیشنهاد مشترکی برای تبادل سوخت دارند و بر همین اساس قرار است اردوغان و داسیلوا برای گفت‌وگو با مقامات ایران به تهران سفر کنند. سران و هیات‌های دیپلماتیک برزیل، ترکیه و 12‌کشور دیگر برای شرکت در نشست سران گروه 15 در تهران، اواخر اردیبهشت به تهران خواهند آمد.

فرمول‌های جدید قابل اجراست

در همین حال، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران خبر داد: پیشنهاد برزیل وترکیه می‌تواند اعتماد طرفین را تامین کند و عملیاتی شود و آمادگی این کار را داریم.

رامین مهمانپرست که میهمان برنامه صبحگاهی شبکه اول سیما بود، درباره آخرین رایزنی‌ها برای تامین سوخت رآکتور تهران تاکید کرد: فرمول‌های جدید که به‌تازگی برای مبادله سوخت هسته‌ای مطرح شده، قابل اجراست.

لاریجانی امروز به ترکیه می‌رود

رئیس مجلس شورای اسلامی امروز در راس یک هیات پارلمانی راهی آنکارا می‌شود. برنامه اصلی سفر لاریجانی، شرکت در نشست اضطراری کمیته اجرایی اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی اعلام شده است.

این نشست اضطراری در ارتباط با آثار خطر  ساخت شهرک‌های جدید توسط رژیم‌تل‌آویو  در قدس برگزار می‌شود. در این نشست علاوه بر رئیس مجلس شورای اسلامی و رئیس مجلس ترکیه، روسای مجالس کشورهای اندونزی، سوریه، اوگاندا، عربستان، ترکیه، کامرون و بورکینافاسو نیز حضور دارند.

دبیر پیشین شورای‌عالی امنیت ملی در این سفر3 روزه علاوه بر حضور در نشست اضطراری، با مقامات بلندپایه ترکیه و همچنین تعدادی از اعضای مجالس کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی نیز دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد. به‌نظر می‌رسد، گفت‌وگوهای هسته‌ای نیز از مهم‌ترین مسائل مطرح در دیدارهای دیپلمات ارشد تیم سابق مذاکره هسته‌ای ایران باشد.

کد خبر 106939

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز