همشهری آنلاین: سخنگوی دستگاه سیاست خارجی از گفتگوهای جدید ایران با طرفیتی که برای تامین این سوخت اعلام آمادگی کرده اند خبر داد.

رامین مهمانپرست در گفتگو با خبرنگار مهر، در خصوص آخرین تبادل نظرها پیرامون بحث مبادله سوخت تصریح کرد: در این رابطه برای تامین سوخت راکتور تهران از زمانی که از سوی ایران این نیاز به آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام شد و آمریکا، فرانسه و روسیه از طرف آژانس برای تامین این سوخت معرفی شدند نشستی در وین برگزار شد و تا کنون این مباحث ادامه دارد.

دستیار ویژه وزیر خارجه خاطر نشان کرد: موضوعی که برای مبادله سوخت قابل توجه است میزان سوخت مورد نیاز، زمان و مکان مبادله است.

وی در خصوص ورود برخی کشورها به بحث هسته ای ایران یادآرو شد: فرمول هایی توسط کشورهای مختلف از جمله ترکیه و برزیل مطرح شده که این فرمول ها نشانگر امکان عملیاتی شدن مبادله و ایجاد تفاهم نسبت به موضوعات است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: نقطه نظرات طرفین درباره میزان اورانیوم مورد نیاز و زمان مبادله به هم نزدیک است و امکان تفاهم در این موضوعات وجود دارد. در مورد مکان مبادله نیز نقطه نظر ما همچنان این است که باید در ایران انجام شود البته قرار است درباره جزئیات فنی مبادله سوخت نشست هایی با طرفینی که برای بحث مبادله آمادگی دارند داشته باشیم.

مهمانپرست تاکید کرد: در صورتی که اعتماد ما تامین شود این مبادله انجام خواهد شد و ما نسبت به تفاهم در این باره خوشبین هستیم.

سفر نخست وزیرترکیه به ایران

وی همچنین با اشاره به سفر رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه به تهران که به زودی انجام خواهد شد گفت: این سفر در چارچوب روابط بسیار خوب ایران و ترکیه و رفت و آمد مقامات دو کشور و بحث و رایزنی و مشورت مستمر دو کشور انجام می شود و بحث های مختلفی از جمله بحث هسته ای نیز در آن دنبال خواهد شد.

سخنگوی وزارت خارجه از تلاش ترکیه و برزیل و فرمول های این دو کشور برای پیدا کردن راه حل در جهت تامین سوخت راکتور تهران استقبال و ابراز امیدواری کرد که با این گفتگوها نتیجه مناسبی به دست آید.

رابطه ایران و فرانسه

مهمانپرست در پاسخ به سئوال دیگری مبنی بر اینکه آیا آزادی مجید کاکاوند شهروند ایرانی زندانی در فرانسه می تواند چراغ سبزی در جهت بهبود روابط فرانسه و ایران باشد یادآور شد: ما همواره از توسعه روابط با کشورهای اروپایی استقبال کرده ایم و معتقدیم ظرفیت خوب کشورهای اروپایی از جمله فرانسه باید در جهت مشارکت و توسعه روابط به کار گرفته شود و نباید اجازه داد بحث های حاشیه ای و ناشی از اراده کشورهای خاص در حوزه روابط دو کشور بر روی تصمیمات تاثیر گذار باشد.

وی با اشاره به آزادی کاکاوند تصریح کرد: خواست آمریکا از فرانسه برای استرداد این شهروند ایرانی غیر قانونی بود، آمریکایی ها به دنبال ایجاد مزاحمت برای اتباع ایران هستند و برای این منظور روابط تجاری با اتباع ایرانی به تجارت به کالاها با مصارف دو گانه وانمود می کنند و از این پوشش برای برای به هم زدن روابط خوب ما با دیگران بهره می برند.

سخنگوی دستگاه سیاست خارجی ادامه داد: اینکه دولت فرانسه و مقامات قضایی این کشور به درخواست غیر قانونی آمریکا پاسخ مثبت ندادند ، مثبت تلقی می کنیم.

کد خبر 106968

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز