همشهری آنلاین: سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان گفت: براساس توافقنامه صورت گرفته بین ایران، ترکیه و برزیل، 1200 کیلوگرم سوخت 3.5 درصد به ترکیه ارسال شده و 120 کیلو سوخت 20 درصد دریافت خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری فارس، رامین مهمان‌‌پرست سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در گفت‌وگو با شبکه خبر در خصوص موافقتنامه هسته‌ای بین ایران، ترکیه و برزیل گفت: پس از مدت‌ها بحث در رابطه با همکاری بین کشورهای مستقل برای بهره برداری از دانش هسته‌ای در جهت اهداف صلح آمیز و با مذاکره فشرده‌ای که ظرف ماه‌های اخیر و به ویژه یکی دو روز گذشته صورت گرفت، توافقات خوبی بین 3 کشور حاصل شد.

وی افزود: بر اساس توافقات بین ایران، برزیل و ترکیه، موافقتنامه‌ای به امضای روسای جمهور 3 کشور رسید.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در خصوص مفاد این موافقتنامه گفت: در این موافقتنامه ذکر شده که همه کشورها حق برخورداری از دانش هسته‌ای برای استفاده در اهداف صلح آمیز را دارند.

مهمان‌پرست با بیان اینکه در این موافقتنامه هرگونه رویکرد تقابلی مورد قبول هیچ کشوری نخواهد بود، اظهار داشت: ما رویکرد تعامل هسته‌ای را به جای تقابل هسته‌ای در دستور کار داریم و با این موافقتنامه، ظرف یک هفته آمادگی خود را به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای انجام مبادله سوخت هسته‌ای اعلام می‌کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان ادامه داد: در صورتی که گروه وین که شامل 3 کشور آمریکا، فرانسه و روسیه به علاوه مسئولان آژانس بین‌المللی اتمی هستند، آمادگی داشته و موافقت خود را اعلام کنند تا تبادل سوخت صورت گیرد، موافقتنامه‌ای بین آنها به امضا می‌رسد که جزئیات در آن موافقتنامه قید می‌شود.

مهمان‌پرست با بیان اینکه ما آمادگی داریم ظرف یک ماه بعد از امضای موافقتنامه با گروه وین، میزان سوخت 3.5 درصد را به ترکیه بفرستیم، اظهار داشت: این سوخت در ترکیه تحت نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ایران نگهداری می‌شود و کشورهای گروه وین در مدتی که توافق خواهد شد، سوخت 20 درصد مورد نیاز را در اختیار ایران خواهند گذاشت.

وی این توافق را گامی بسیار ارزنده در جهت احقاق حقوق ملت ایران خواند و یادآور شد: انجام توافق نشانگر این است که حق طبیعی کشورمان برای برخورداری از این دانش و فعالیت چرخه سوخت در کشورمان به رسمیت شناخته می‌شود و مورد تأیید همه کشورها قرار می‌گیرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان یادآور شد: ما در مقابل فعالیت هسته‌ای و سوخت 3.5 درصدی که تولید می‌کنیم، سوخت 20 درصد را تحویل می‌گیریم.

مهمان‌پرست افزود: در این توافقنامه بر همکاری کشورهای مختلف برای بهره‌مندی همه آنها از این دانش در جهت پیشرفت و توسعه همه کشورها اشاره و تأکید شده است.

وی اظهار داشت: امیدواریم که کشورهایی که این دانش را تاکنون در محدوده کوچکی در انحصار خود در آورده‌ بودند، حق کشورها را بپذیرند و با اعلام موافقت خود، جواب جامعه جهانی را برای حرکت به سمت جهانی مملو از بهره‌مندی از دانش هسته‌ای برای مصارف صلح آمیز و حرکت جدی برای محو سلاح‌های هسته‌ای انجام دهند.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در خصوص جزئیات این توافقنامه نیز گفت: ما 1200 کیلوگرم سوخت 3.5 درصد را در کشور ترکیه نگهداری خواهیم کرد و در مقابل آن 120 کیلو سوخت 20 درصد را دریافت می‌کنیم.

مهمان‌پرست ادامه داد: آن طور که اعلام شده، ظرف یک ماه پس از اعلام موافقت با گروه وین و امضای توافقنامه با آنها سوخت 3.5 درصد را به ترکیه ارسال و بر اساس جزئیات موفقتنامه با گروه وین سوخت مورد نیاز را تحویل می‌گیریم.

کد خبر 107567

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز