با وجود ممنوعیت قانونی هرگونه ساخت و ساز در پارک ملی سرخه‌حصار، ساختمان‌سازی‌ در شهرک زیتون آغاز شد

به گزارش پایگاه خبری فضای سبز و محیط‌زیست ایران،  در حالی ساخت و سازها در پارک ملی سرخه‌حصار بر خلاف رای قانون آغاز شده است که مسئولان اداره حفاظت محیط‌زیست استان تهران که دفترشان در نزدیکی این ساخت‌و‌سازها قرار دارد هیچ اقدامی برای جلوگیری از تخلف‌ها انجام نداده‌اند.

تصاویر منتشر شده جدید گویای  شروعی دوباره برای شدت ساخت و ساز در پارک ملی سرخه‌حصار است. 2 سال پیش با رای دیوان عدالت اداری پارک ملی سرخه‌حصار به‌عنوان ریه تنفسی شهر تهران از ادامه ساخت و سازهای مالکان شهرک زیتون نجات پیدا کرد. پس از آن قرار شد که کار گروهی در استانداری تهران زمین معوض را در اختیار مالکان فعلی شهرک زیتون قرار دهد و همه ساخت و ساز‌ها را در آنجا تخریب کند. حتی طبق رای صادر شده ارائه هر گونه خدماتی نظیر آب و برق به مالکان ممنوع شد.

در همان زمان بود که دلالان خشمگین از این رای به اداره کل محیط‌زیست استان تهران حمله کردند و محمد باقر صدوق، مدیر وقت این اداره را مورد ضرب و شتم قرار دادند. با وجود این تا زمانی که مدیر سابق اداره محیط‌زیست استان تهران در آن منطقه حضور داشت هیچ ساخت و‌سازی‌ صورت نگرفت.

کوتاهی کارگروه دولت در استانداری در واگذاری زمین‌های معوض به مالکان فعلی و سکوت ریاست فعلی اداره استان تهران باعث شد تا بازهم عده‌ای از منفعت طلبان که تنها به فکر سوءاستفاده از اراضی ملی و حفاظت شده هستند فرصت را مناسب ببینند و بازهم شروع به ساخت و ساز در پارک ملی سرخه‌حصار کنند.

پارک سرخه‌حصار در سال 1359 به‌عنوان پارک ملی در فهرست سازمان محیط‌زیست کشور ثبت شد. با وجود این حدود 25 سال پیش، بخشی از زمین‌های پارک ملی سرخه‌حصار توسط وزارت کشاورزی در آن دوران به کارمندان این وزارتخانه واگذار شد.

به‌دنبال این واگذاری غیرقانونی، شرکت تعاونی شهرک زیتون که نزدیک به 4هزار عضو داشت شروع به ساخت و ساز در حریم پارک ملی کرد اما پس از ساخت نزدیک به 100‌واحد و تخریب و آتش‌سوزی در اراضی پارک ملی سازمان محیط‌زیست کشور با این ساخت و ساز‌ها در حریم و داخل پارک مخالفت کرد.

پس از این،  پرونده وارد فاز جدیدی شد که در نهایت دیوان عدالت اداری رای به تخریب ساخت و سازها و واگذاری زمین جدید به مالکان این شهرک از سوی سازمان محیط‌زیست داد.

کد خبر 108065

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز