همشهری‌آنلاین: یک خبرنگار آمریکایی که پیش از پیروزی انقلاب اسلامی با حضرت امام خمینی (ره) در فرانسه مصاحبه کرده بود، می گوید:

 تواضع و ساده زیستی، شخصیت کاریزماتیک و تاثیرگذاری بالای امام خمینی (ره) ایشان را به الهی‌ترین رهبر قرن بیستم تبدیل کرده است.

"تام فنتون" خبرنگار بازنشسته شبکه "سی بی اس" آمریکا در گفت وگو با خبرنگار ایرنا در لندن گفت:

من در اکتبر سال 1978 و چند ماه پیش از پیروزی انقلاب با امام خمینی در پاریس ملاقات و مصاحبه کردم. ایشان بدون تردید یکی از تاثیرگذارترین شخصیت‌ها و رهبرانی بود که من در طول زندگی حرفه ای خودم دیده بودم.

"شخصیت کاریزماتیک و تاثیرگذاری بالای امام بارزترین ویژگی ایشان بود بویژه چشمان ایشان و نگاه نافذ و در عین حال مهربان امام خمینی به شما، بیانگر شخصیت والای امام بود. من یک مصاحبه با امام انجام دادم و در آن مصاحبه بسیار تحت تاثیر شخصیت و منش انسانی و معنوی ایشان قرار گرفتم."

فنتون گفت: امام خمینی (ره) مردی بود که با نشستن در منزل کوچک خود در یک دهکده حاشیه پاریس، انقلابی به بزرگی انقلاب اسلامی ایران را رهبری کرد و سپس در داخل ایران به مدت یک دهه آن را رهبری نمود.

وی با اشاره به پیام ها و اعلامیه های امام خمینی در ایام انقلاب افزود: امام نفوذ زیادی در میان اقشار مختلف مردم ایران و مسلمانان دیگر کشورها داشت. او با استفاده از یک گوشی تلفن یا یک ضبط صوت کوچک میلیون ها نفر را علیه رژیم شاه بسیج می کرد. نوارهای پیام ها و سخنرانی های امام خمینی به خاک ایران منتقل می شد و در آنجا بلافاصله توسط مردم تکثیر و در سراسر کشور پخش می شد.

"یک یا دو روز بعد از رسیدن پیام امام به مردم، ما شاهد برگزاری تظاهرات‌های بزرگی در خیابان‌های شهرها و حتی روستاهای ایران بودیم. این قدرت امام بود."

فنتون گفت: امام در میان بسیاری از روشنفکران به عنوان الهی ترین رهبر قرن بیستم شناخته می شود و سال ها پس از مرگ ایشان ما شاهد هستیم که دیدگاه ها و نظریات امام هنوز هم بر مسلمانان و غیرمسلمانان در سراسر جهان تاثیرگذار است.

این خبرنگار آمریکایی افزود: میراث امام خمینی (ره) تشکیل نوع جدیدی از دولت و حکمرانی در خاورمیانه بود که همان حکومت اسلامی است. حکومت اسلامی ایران در واقع یک دموکراسی به سبک اسلامی است که توسط یک فقیه ارشد رهبری می‌شود.

فنتون با ذکر خاطره ای از امام گفت: من در یک مصاحبه از ایشان پرسیدم پس از استقرار حکومت اسلامی آیا با آمریکا رابطه برقرار خواهید کرد؟ و امام پاسخ داد ما با مردم آمریکا دشمنی نداریم ولی تا زمانی که دولت آمریکا به حقوق ملت ایران احترام نگذارد و این روابط بر اساس اصل برابری و احترام متقابل نباشد ما با آمریکا رابطه نخواهیم داشت.
فنتون با اشاره به نامگذاری آخرین جمعه ماه مبارک رمضان به عنوان روز قدس توسط بنیانگذار فقید جمهوری اسلامی ایران گفت: اعلام روز قدس از سوی امام خمینی (ره) هشداری نسبت به خطرات صهیونیسم جهانی به کشورهای اسلامی و عربی و یکی از ثمرات انقلاب اسلامی ایران بود.

وی گفت: تاثیرگذاری این ابتکار امام به اندازه ای بود که ما پس از 30 سال از شروع آن هنوز شاهد ادامه مبارزات فلسطینی ها و افزایش حمایت‌های مردمی از این مبارزات هستیم.

کد خبر 108934

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز