چهارشنبه ۲۲ آذر ۱۳۸۵ - ۱۸:۴۵
۰ نفر

علیرضا سلطانی: یکی از جنبه‌های مشخص تبلیغات انتخاباتی شوراها در هفته گذشته بی‌توجهی عموم نامزدها و احزاب و گروههای سیاسی به برخی مسائل کلان تاثیرگذار بر مدیریت کارآمد و کارای شوراها بود.

این مساله از جمله چالش‌های شوراها در دوره فعالیت آنهابه شمارمی آید. در واقع شوراها هرچند حوزه فعالیت مشخص و محدودی به لحاظ قانونی و ساختاری دارند اما عوامل و متغیرهای بسیاری در حوزه ملی و کلان و در ابعاد مختلف سیاسی، اقتصادی و اجتماعی عملکرد آنها را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

بنابراین از جمله زمینه‌های کارآمدی شوراها به‌ویژه در مدیریت شهرهای بزرگی مانند تهران اشراف بر مسائل و حوزه‌های کلان و ملی و  برنامه‌ریزی در جهت بهره‌گیری از آنهاست.

در این میان شاید اهمیت و نقش سیاستهای کلان اصل 44 قانون اساسی بیش از همه برجسته باشد.

این سیاستها قرار است سرلوحه اقتصاد ایران در سالهای آینده باشد و تمام سیاستگذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌های اقتصادی و غیراقتصادی باید در راستای چارچوبهای تعیین شده در این زمینه قرار گیرد.

دامنه تاثیرگذاری سیاستهای اصل 44  به حدی است که در صورت اجرای درست و هدفمند آن، کلیه بخش‌ها و حوزه‌ ها از نتایج آن متاثر می‌شوند. بنابراین فعال شدن تمامی نهادها اعم از دولتی، عمومی و خصوصی برای اجرای این سیاستها و همراهی با آن از اهمیت زیادی برخوردار است.

کلان‌شهری چون تهران، به دلیل وجود  بخش عمده فعالیت های اقتصادی کشور، به‌طور طبیعی از سیاستهای اصل 44 متاثر است.ازاین رو، مجموعه مدیریت شهرتهران می‌تواند در اجرای این سیاستها نیز نقش مثبتی ایفا کند.

بنابراین جا داشت نامزدهای انتخابات شوراها و احزاب و گروههای سیاسی فعال در تبلیغات انتخاباتی خود با برخوردی آگاهانه با سیاستهای اصل 44 قانون اساسی، راهکارها و برنامه‌های خود را برای اجرای این سیاستها و بهره‌گیری از آن در جهت مدیریت کارآمد شهری مشخص می‌ساختند و از این طریق به نهادینه شدن این سیاستها در بدنه اجتماعی و تحریک حساسیتهای عمومی کمک کنند .

کد خبر 10926

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز