یکشنبه ۲۰ تیر ۱۳۸۹ - ۰۸:۱۷
۰ نفر

علی ابراهیمی: با وجود تلاش‌های انجام شده برای واردات و تأمین گوشت قرمز مورد نیاز بازار، تازه‌ترین خبرها از کمبود روزانه 40 تن گوشت قرمز در استان تهران حکایت دارد.

 این میزان کسری در حالی اعلام شده که در ماه‌های نخست امسال مسئولان اخباری مبنی بر کفایت تولید داخل گوشت قرمز برای تأمین نیاز بازار مطرح کرده و در ماه‌های اخیر نیز واردات گوشت قرمز از 8 کشور مورد توجه قرار گرفته است. با وجود این اخبار مطرح شده در زمینه افزایش واردات گوشت قرمز تأثیر چندانی در ثبات قیمت این فراورده در آستانه ماه مبارک رمضان نداشته است.

براساس آمارهای رسمی کسری روزانه 40 تن گوشت قرمز در استان تهران یکی از مسائلی است که موجب شده تا مواد پروتئینی مورد نیاز این منطقه از طریق استان‌های همجوار و بخشی دیگر از محل واردات توسط بخش خصوصی تأمین شود.

کمبود گوشت قرمز به‌ویژه در استان تهران و کاهش واردات به‌دلیل بیماری تب برفکی موجب شده تا در چند ماه اخیر روند صعودی قیمت گوشت قرمز در این استان تشدید شود. با وجود این اعلام شده است که با واردات محموله گوشت قرمز سبک از کشورهای قرقیزستان، مغولستان و پاکستان توسط بخش خصوصی که مجموع آنها 100 تن برآورد شده، بخشی از نیاز بازار مرتفع خواهد شد.

از سوی دیگر در حالی که چندی پیش محمد علی ضیغمی، معاون وزیر بازرگانی کاهش قیمت و ثبات بازار گوشت قرمز در استان تهران را به تداوم روند صعودی عرضه این محصول و افزایش واردات منوط کرده بود، در روزهای اخیر اخباری مبنی بر کاهش قیمت این فراورده مطرح می‌شود که با قیمت‌های کنونی گوشت قرمز در بازار چندان همخوانی ندارد.

در روزهای گذشته تلاش شد تا برای بهبود وضعیت قیمت گوشت قرمز در مناطق20 گانه تهران، گوشت قرمز تولید داخل به نرخ مصوب توزیع شود.  از سوی دیگر برخی آمارها حاکی از آن است که مجموع نیاز سالانه گوشت قرمز کشور یک میلیون و 100 هزار تن برآورد می‌شود که درصورت شرایط مساعد آب و هوایی سالانه باید 970هزار تن آن تولید و مابقی از طریق واردات تأمین شود.

واردات 157‌میلیون دلاری گوشت قرمز

همچنین تازه‌ترین خبرها حاکی از آن است که با افزایش قیمت گوشت قرمز طی 3‌ماهه نخست امسال حدود 46‌هزار تن انواع گوشت گاو و گوسفند به ارزش 157‌میلیون دلار وارد کشور شده است. بخشی از این آمار مربوط به روزهایی است که اخباری مبنی بر تب برفکی دام مطرح بود و از سوی دیگر وزارت بازرگانی از مسئولان مربوطه در بخش بهداشت درخواست می‌کرد که اجازه واردات گوشت داده شود.

با وجود این طی این مدت 46هزار تن انواع گوشت گاو و گوسفند شامل گوشت ران، سردست، سینه، راسته بی‌استخوان گاو، لاشه و شقه بره و لاشه و شقه گوسفند از کشورهای مغولستان، برزیل، استرالیا، پرتغال، قرقیزستان، هند، هلند، بلژیک، ایرلند، امارات، استرالیا، اروگوئه و بلاروس وارد شده است.

همچنین نخستین محموله گوشتی که طبق گفته وزیر بازرگانی قرار بود در اواخر خرداد ماه از کشور قرقیزستان وارد کشور شود، مربوط به گوشت از نوع لاشه و شقه بره به میزان حدود 34تن و ارزش بیش از 195میلیون دلار بوده و واردات از کشور مغولستان نیز لاشه و شقه گوسفند به میزان 16تن و به ارزش بیش از 55هزار دلار بوده است.

کد خبر 111317

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز