جمعه ۲۵ تیر ۱۳۸۹ - ۱۸:۱۵
۰ نفر

گروه اقتصادی: بازار گوشت قرمز که از حدود یک ماه و نیم پیش دور جدید افزایش قیمت را آغاز کرد هنوز به وضعیت تثبیت نرسیده است

به گزارش همشهری، این وضعیت بازار گوشت در حالی است که کمتر از یک ماه به ماه مبارک رمضان باقی‌مانده است. طبق تجربه سال‌های گذشته قیمت برخی اقلام پر مصرف خانوار نظیر گوشت در آستانه و در طول ماه رمضان به‌دلیل افزایش تقاضا رشد قابل‌توجهی می‌کرد که این رشد پس از ماه رمضان نیز باقی می‌ماند.

همزمان با افزایش اخیر قیمت گوشت قرمز مقام‌های وزارت بازرگانی برای مهار و کنترل آن راه‌هایی همچون واردات گوشت از مناطق شرقی و جنوبی و همچنین واردات از کشورهایی مانند مغولستان و قرقیزستان را در پیش گرفتند. بررسی بازار گوشت نشان می‌دهد که این وزارتخانه توفیقی در مدیریت بازار نداشته و درصورتی‌که این روند ادامه پیدا کند، باید یک موج دیگر افزایش قیمت در آستانه ماه رمضان تجربه شود.

وزیر بازرگانی در تازه‌ترین اظهارات خود به دلایل ناکامی این وزارتخانه در مدیریت بازار گوشت پرداخته و ریشه‌های این گرانی را در خشکسالی 2 سال پیش و تب برفکی جست‌وجو می‌کند. البته موضوع تب برفکی بارها از سوی مقام‌های وزارت جهاد کشاورزی به‌عنوان عامل افزایش قیمت گوشت رد شده است.

مهدی غضنفری در گفت‌وگو با فارس در تشریح دلایل خود گفت: 2 سال پیش خشکسالی خیلی بدی اتفاق افتاد و باعث شد به‌دلیل کمبود علوفه و نیاز بازار به دام خیلی از دام‌ها کشتار شوند. حتی دام اجداد و دام والد نیز کشته شد.

او با اشاره به بر هم خوردن فرایند تامین گوشت در تهران افزود: برای تنظیم بازار باید 2 کار انجام می‌دادیم؛ اولویت اول، تامین دام از سایر استان‌های کشور و اولویت دوم، ورود دام از سایر کشورها بود که با همکاری استاندار تهران هر دو سیاست را دنبال کردیم و هماهنگی‌هایی را با کشتارگاه‌ سیستان و بلوچستان انجام دادیم. 

غضنفری گفت: قیمت‌ها در حال بازگشت به حالت طبیعی بود که تب برفکی آغاز و کار از دست وزارت بازرگانی خارج شد و در وزارت جهاد سیاست‌های سخت‌گیرانه قرنطینه اجرا شد اما متأسفانه چون دوران قرنطینه طولانی شد قیمت‌ها افزایش پیدا کرد.

او با اذعان به شکست سیاست مشترک وزارت بازرگانی و جهاد کشاورزی برای کاهش قیمت گوشت در تهران با واردات گوشت از استان فارس و شرق کشور تاکید کرد: در حال حاضر تدبیر پیش‌بینی شده این است که به‌طور همزمان دام از استان‌های مختلف، گوشت یخ زده از برزیل و گوشت گرم از مغولستان، قرقیزستان، ازبکستان و قزاقستان وارد تهران شود و لذا بخش خصوصی کار خود را شروع کرده است و در حال حاضر مشکل هزینه‌های حمل هوایی را داریم که این مشکل نیز در حال حل شدن است.  اما غضنفری از آمادگی کامل وزارت بازرگانی برای ورود به ماه مبارک رمضان خبر داده است.

به گزارش شابا،  ارگان خبری وزارت بازرگانی،  غضنفری‌ در اجلاس شورای‌عالی استان‌ها ‌از نمایندگان مردم در شوراها خواست تا وزارت بازرگانی را برای تنظیم هر چه بهتر بازار در ماه مبارک رمضان یاری کنند.  وزیر بازرگانی با بیان اینکه ورود به ماه مبارک رمضان درحالی صورت می‌گیرد که مشکل تولید و کشتار دام زنده در برخی از شهرها به‌ویژه تهران در هفته‌های اخیر کاملا مشهود بوده، عنوان کرد:‌در برخی ایام حتی تا روزانه 20 تن کاهش کشتار مشاهده می‌شد.

او با دعوت از اعضای شورای‌عالی استان‌ها گفت:‌درصورت اعلام آمادگی از سوی هر استان یا شهری مبنی بر امکان تامین بخشی از گوشت گرم مورد نیاز مردم، نهادهای مسئول بلافاصله ارتباط برقرار کرده و نسبت به خرید آن اقدام می‌کنند.

پول نباشد، برنج نمی‌خریم

وزیر بازرگانی در پاسخ به پرسشی درباره  وضعیت خرید برنج گفت:‌ در مورد برنج هنوز نهادهای پشتیبان تصمیمی نگرفته‌اند و درصورت عدم‌تامین وجوه مورد نیاز، وزارت بازرگانی قادر به خرید برنج نیست. 

او در پاسخ به پرسشی درخصوص وضعیت تخم مرغ نیز افزود: ‌بارها از سوی وزارت بازرگانی اعلام شد که آمادگی لازم برای خرید مرغ و تخم مرغ تولید کننده‌ها به قیمت مناسب وجود دارد.

کد خبر 111688

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز