مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۳۰ تیر ۱۳۸۹ - ۱۹:۰۹
۰ نفر

گروه سیاسی: یک روز پس از آنکه رئیس کمیسیون اصل 90 در نشستی خبری حاضر شد و اعلام کرد که به‌دلیل امتناع رئیس‌جمهور از ابلاغ قوانین، رئیس مجلس بودجه 2 میلیارد دلاری مترو را ابلاغ کرده است،

metro

معاون پارلمانی محمود احمدی‌نژاد در اظهارنظری غیرمنتظره گفت: دولت این قانون را اجرایی نمی‌داند و به همین دلیل آن را اعلام نکرده است. محمدرضا میرتاج الدینی عضو سابق هیات رئیسه مجلس، این سخن را در حالی به زبان آورد که ابراهیم نکونام روز سه‌شنبه گفته بود: قانونی که تصویب شد قانون است و کسی حق عدم‌اجرای آن را ندارد.

این سخن را معاون پارلمانی رئیس‌جمهور در حالی می‌گوید که در ماه اخیر، نه تنها علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی بلکه دیگر چهره‌های شاخص مجلس نسبت به عدم تمکین دولت از اجرای قانون، اعتراض‌ها و گلایه‌هایی داشته‌اند؛

به‌طوری که پانزدهم تیرماه احمد توکلی رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس در نطق شدیداللحنی گفت: رئیس‌جمهور به‌خود حق می‌دهد اگر به زعم خویش مصوبه‌ای را با قانون اساسی ناسازگار دید، از اجرای آن خودداری کند. توکلی همچنین گفته بود: رئیس‌جمهور به‌خود اجازه می‌دهد که اگر قانونی را به مصلحت ندید،

از ابلاغ آن خودداری کند یا بدتر از آن در جلوی چشمان متعجب مردم در سیما بگوید، من آن را اجرا نمی‌کنم. این رفتارها نه‌تنها موجب تضعیف قوه مقننه و قانون است بلکه درس گردنکشی در برابر قانون را به دیگران می‌آموزد.

این چالش اما به همین جا ختم نمی‌شود؛ معاون پارلمانی رئیس‌جمهور روز گذشته در پاسخ به سؤالی درباره عدم‌ارسال مصوبات دولت به مجلس گفت: به‌زودی فهرست مصوباتی که دولت به مجلس شورای اسلامی فرستاده است را در اختیار رسانه‌ها قرار می‌دهیم و آن را منتشر می‌کنیم.

این در حالی است که فرهاد تجری، عضو کمیسیون قضایی و هیات تطبیق مصوبات دولت با قوانین در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری اظهار داشت: تا این لحظه هیچ مصوبه‌ای از سوی دولت به مجلس ارسال نشده است.

اصول 85 و 138‌قانون اساسی، دولت را موظف کرده است مصوبات خود را ضمن‏ ابلاغ‏ برای‏ اجرا به‏ اطلاع‏ رئیس‏ مجلس‏ شورای‏ اسلامی‏ برساند تا درصورتی‏ که‏ رئیس مجلس آنها را بر خلاف‏ قوانین‏ بیابد با ذکر دلیل‏ برای‏ تجدید نظر به‏ هیات‏ وزیران‏ بفرستد.

فرهاد تجری گفت: روز گذشته جلسه‌ای داشتیم و دولت بر همان عدم‌ارسال مصوبات به مجلس اصرار داشت؛ درحالی‌که در جلساتی که پیش‌از‌این تشکیل شده بود، چه معاون اول ریاست‌جمهوری و چه معاون پارلمانی ایشان قول‌هایی داده بودند که مصوبات دولت را به مجلس بفرستند اما تا این لحظه هنوز غیراز 2موردی که قبلا هم رسیدگی شده بود هیچ مصوبه‌ای به مجلس ارسال نشده است. 

به گزارش ایسنا، روز گذشته  میرتاج‌الدینی در حاشیه جلسه هیات دولت و در پاسخ به اظهاراتی مبنی بر اینکه فهرست مصوبات دولت به مجلس ارسال نشده است، طرح این موضوع را ناشی از بی‌اطلاعی گوینده آن دانست.

اگر توان اجرای قانون را داشتیم اجرا می‌کنیم

معاون پارلمانی رئیس‌جمهور در پاسخ به سؤالی درباره عدم‌ابلاغ قانون کمک به مترو گفته است: این قانون دارای بار مالی است که دولت باید آن را تامین کند؛ اگر دولت توان اجرای قانون را داشت، خود ابلاغ می‌کرد.

محمدرضا میرتاج الدینی در حالی سخن از عدم‌توان دولت برای اجرای این قانون گفته است که آبان ماه سال گذشته محمود احمدی‌نژاد در یک برنامه تلویزیونی از تصمیم خود برای برگرداندن مترو به دولت خبر داده و گفته بود: دولت خود مدیریت مترو را بر عهده می‌گیرد، بودجه‌اش را می‌گذارد و می‌سازد و به سرعت هم آن را تمام خواهد کرد.

کد خبر 112147

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز