همشهری آنلاین: سخنگوی وزارت امور خارجه، در مورد اظهارات رئیس‌جمهور مبنی بر برگزاری گفت‌وگویی رو در رو با باراک اوباما، گفت: مجمع عمومی سازمان ملل فرصت خوبی است که اگر اوباما اظهار آمادگی کند نشستی رودررو، صریح و شفاف با حضور رسانه‌ها برگزار کنیم

رامین میهمان پرست

به گزارش ایسنا، رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت امور خارجه‌ صبح سه‌شنبه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران، افزود: منطق ما در مورد مسائل بین‌المللی و بحران‌های موجود جهان قوی است و مردم خود با شنیدن اظهارات قضاوت می‌کنند که راه‌حل بحران‌های موجود و ریشه‌یابی آن و دیدگاه‌ها از سوی کدام کشور مفیدتر است.

  اظهارات مایکل مولن نشان‌دهنده نوعی عصبانیت ناشی از شکست‌های پی در پی است

 وی هم‌چنین در مورد اظهارات مایک مولن مبنی بر حمله به ایران، گفت: اظهارات مقامات نظامی آمریکایی چندان قابل استناد نیست. ما شاهد اظهارات نسنجیده‌ زیادی از سوی آن‌ها هستیم. معتقدیم علت این‌گونه صحبت‌ها نوعی عصبانیت ناشی از شکست‌های پی در پی که در اهداف خود در منطقه داشته‌اند و لشکرکشی‌هایی که به منطقه کرده‌اند و نتیجه آن چیزی جز ایجاد ناامنی بیش‌تر و تلفات بیش‌تر از مردم بی‌گناه و نیروهای خودشان نبوده است. بنابراین در فضاسازی‌هایی که در نتیجه جنگ روانی و تبلیغاتی می‌خواهند از آن استفاده کنند مورد استناد قرار نمی‌گیرد و کسی به این اظهارات توجه نمی‌کند.

به جای استفاده ابزاری از حقوق بشر به دنبال احقاق حقوق انسانی و بشری باشند

 وی هم‌چنین در مورد برگزاری اجلاسی به عنوان حقوق بشر اسلامی گفت: این موضوعی انسانی است که متاسفانه از آن به عنوان ابزار سیاسی استفاده می‌شود، ما موضع‌مان را در مورد حقوق بشر از دیدگاه اسلام و کشورهایی که براساس فرهنگ خود رفتار می‌کنند اعلام کرده‌ایم و بارها در نشست‌هایی که به صورت مجموعه‌ای به ویژه اعضای کشورهای کنفرانس اسلامی در این رابطه بوده است، جمع‌بندی نظرات ارایه شده است. توصیه ما به همه دولت‌ها این است که به جای استفاده ابزاری از حقوق بشر به دنبال احقاق حقوق انسانی و بشری باشند و از رفتارهای دوگانه پرهیز کنند زیرا استفاده‌های تبعیض‌آمیز از این گونه واژه‌ها موجب از بین بردن اصل هویت این واژه می‌شود.

واکنش به اظهارات رئیس جمهوری برزیل

 مهمان‌پرست در مورد اظهارات لولا داسیلوا ـ رئیس‌جمهور برزیل ـ برای ارائه پناهندگی به سکینه محمدی آشتیانی که محکوم به سنگسار شده بود، گفت: با شناختی که ما از آقای داسیلوا داریم ایشان شخصیتی بسیار انسانی و عاطفی هستند. احتمالا اطلاعات کافی در رابطه با این پرونده به دست ایشان نرسیده است. پرونده‌ای که روند قضایی خود راطی می‌کند براساس جرایمی که مسلم شناخته شده است بررسی می‌شود. اقدامی که می‌توان کرد این است که وی را در جریان جزییات جرایم فردی که متخلف بوده و محکوم شده گذاشت و مساله برایش روشن خواهد شد.

 با تشکیل دولت مردمی امنیت سریع‌تر به عراق باز می‌گردد

 خبرنگار دیگری پرسید از آن جا که تاکنون گروه‌های سیاسی عراق موفق به تشکیل حکومت نشده‌اند این احتمال وجود دارد که آمریکا یا سازمان ملل برای تشکیل حکومت اقدام کنند. رویکرد شما در این رابطه چیست؟ که سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: ما معتقدیم که گروه‌های داخلی عراق و همه کشورهایی که صلح، ثبات و امنیت را خواستار هستند به دنبال تشکیل هر چه سریع‌تر دولت مردمی در عراق هستند. با تشکیل دولت مردمی امنیت سریع‌تر به این کشور باز می‌گردد و برای کل منطقه هم مفید خواهد بود، امیدواریم به زودی نتیجه رایزنی‌ها منجر به تشکیل دولت مردمی شود.

 او در مورد برگزاری نشست سه‌جانبه بیروت نیز گفت: هر جریانی که در بین کشورهای اسلامی برای برخورد با فتنه‌های رژیم صهیونیستی انجام شود مثبت است. همه کشورها باید با هوشیاری نسبت به دفع فتنه‌ها و برخورد با مسایلی که منجر به ناامنی در منطقه می‌شود مقابله کنند، هر رویکردی که بتواند کمک کند تا آرامش در منطقه برقرار شود مثبت خواهد بود، امیدواریم هم‌گرایی و مشارکت همه کشورها در منطقه به شکل کامل‌تری دنبال شود و شاهد وضعیت پرثبات و امنیت در لبنان باشیم.  وی تاکید کرد: ریشه همه فتنه‌ها و ناامنی‌ها رژیم نامشروع صهیونیستی است.

هزینه همانش ایرانیان مقیم خارج

 یکی از خبرنگاران پرسید که گفته می‌شود همایش ایرانیان مقیم خارج از کشور80 میلیارد هزینه داشته است و ایرانیانی در آن حضور داشته‌اند که پیشینه روشنی ندارند و بعضا سلطنت‌طلب یا بهایی بوده‌اند؟ وزارت خارجه اعلام کرده است در جریان جزییات این همایش نبوده است، آیا این همایش بدون هماهنگی وزارت خارجه بوده است؟ که مهمان‌پرست پاسخ داد: مطالب شما براساس فرضیات غلطی عنوان شد، هیچ‌گاه وزارت خارجه اعلام نکرده است در جریان این همایش نبوده است. ‌دعوت از ایرانیان سراسر جهان با هماهنگی کامل وزارت خارجه و از طریق نمایندگی‌های سیاسی انجام شده است. این‌که خبرنگاری روز گذشته سوالاتی در مورد همایش کرد و به خاطر رفتار غیرحرفه‌ای مطلبی غیر دقیق منتشر کرده‌اند به آن خبرگزاری برمی‌گردد. آن چه که ما در همایش دیروز شاهد بودیم همایش بسیار باشکوهی بود که مملو از ایرانیان عاشق کشور و انقلاب و آرمان‌های آن بود. مسایل سیاسی که در همایش دیروز مطرح شد و نقدی که بر وضعیت عادلانه امروز جهان توسط مهمانان مطرح می‌شد و شور و اشتیاقی که همه ایرانیان حاضر در همایش دیروز از مطالبی که مقامات ارایه کرده‌اند داشتند حاکی از این است که این افراد مجموعه‌ی بسیار مشتاق و عاشق آرمان‌های نظام بوده‌اند.

 وی ادامه داد: مطالبی که اظهار کردید قطعا درست نیست. اطلاعات‌تان غلط است؛ در همایش دیروز برخی از افرادی که اسم آوردید قطعا در فهرست مهمانان نبوده‌اند و آن را مسئولان برگزاری همایش در مصاحبه‌ها به صورت رسمی اعلام کرده بودند. البته اگر فردی دچار اشتباهاتی در گذشته بوده است، اگر انتقادی دراین رابطه دارید باید آن را با مسوولان همایش مطرح کنید. درست نیست براساس اطلاعات نادرست به همه ایرانیانی که در این همایش حضور داشتند موضوعی را نسبت دهید.

 سخنگوی وزارت خارجه تاکید کرد: همایش دیروز یکی از بهترین همایش‌ها بود که نشان‌دهنده وحدت ملی، غرور و عشق به کشور و آرمان‌های نظام بود.

 سفیر انگلیس مطالبی را بسیار نابه‌جا اظهار کرده بود

 یکی دیگر از خبرنگاران درمورد احضار کاردار انگلیس به وزارت امور خارجه پرسید که مهمان‌پرست گفت: در مواردی که اظهارات نسنجیده‌ای ممکن است به دخالت در امور داخلی‌مان منجر شود، وزارت خارجه بدون هیچ‌گونه ملاحظه‌ای برخوردی محکم با آن‌ها خواهد کرد. سفیر انگلیس مطالبی را بسیار نابه‌جا اظهار کرده بود و اعتراض شدید ایران به دولت انگلیس منعکس شد. اگر این گونه اظهارات بخواهد صورت گیرد مطمئنا وزارت خارجه بدون هیچ‌گونه ملاحظه‌ای برخورد مناسب خواهد داشت.

  اگر آژانس به وظیفه‌اش عمل می‌کرد سراغ غنی‌سازی 20 درصد نمی‌رفتیم

 وی در ادامه در پاسخ به این پرسش که در صورت دریافت چه ضمانت‌نامه‌ای ایران حاضر است غنی‌سازی 20 درصد را تعلیق کند؟ گفت: ما در رابطه با غنی‌سازی 20 درصد موضع‌مان را بارها اعلام کرده‌ایم. غنی‌سازی را حق کشور خود می‌دانیم و کاملا در چارچوب معاهده NPT است و اجازه‌ی پایمال شدن حق‌مان را به هیچ‌کس نخواهیم داد. این‌که در چارچوب فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌یی تا چه میزان به غنی‌سازی نیاز داشته باشیم بستگی به نیازهای‌مان دارد زیرا تاسیسات مختلف هسته‌یی سوخت‌هایی با درصد غنی‌سازی متفاوت می‌خواهد.

 وی ادامه داد: پیش‌ از این نیز اعلام کرده بودیم اگر آژانس نسبت به وظیفه‌ای که دارد و حقی که ما داریم در مورد تامین سوخت اقدام می‌کرد، اصلا سراغ غنی‌سازی 20 درصد نمی‌رفتیم.

 سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان ادامه داد: موضوع مبادله سوخت به صورت جدی مطرح است. ما آمادگی‌مان را اعلام کرده‌ایم و در اعلامیه تهران موادش کاملا روشن است و مراحل کلی مبادله سوخت را مطرح کرده است. براساس بیانیه تهران آمادگی‌مان را برای تبادل سوخت اعلام کرده‌ایم و منتظر اعلام آمادگی اعضای گروه وین هستیم تا این کار هر چه سریع‌تر اجرایی شود.

 درباره تبادل سوخت قدم‌های خوبی برداشته شده است

 مهمان‌پرست در مورد ادامه‌ی مذاکرات ایران با 1+5 گفت: در رابطه با موضوع تبادل سوخت قدم‌های خوبی برداشته شده است و دو طرف آمادگی‌شان را اعلام کرده‌اند. امیدواریم این کار هر چه سریع‌تر اجرایی شود. اعضای گروه وین نیز در حال رسیدن به این آمادگی هستند. قدم‌های خوبی برداشته شده است و امیدواریم نشست مربوط به مذاکره برای جزییات مبادله سوخت به سرعت برگزار شود. چنان چه سوخت راکتور تهران تامین شود این‌که باز هم سوختی با چه میزان غنی‌ شده نیاز داریم در راستای اهداف صلح‌آمیزمان بررسی خواهد شد.

همراهی ژاپن در تحریم‌ها

خبرنگاری در مورد همراهی ژاپن با تحریم‌ها علیه ایران پرسید که مهمان‌پرست گفت: براساس اطلاعاتی که داریم کشورهای مختلف از جمله ژاپن خود را مقید به عمل کردن در محدوده قطعنامه‌ی غیرقانونی 1929 می‌دانند و خود را مکلف به اعمال خارج از قطعنامه و در تبعیت از اقدامات یک جانبه‌ای که برخی از کشورهای دیگر دنبال کرده‌اند نمی‌دانند.

 یکی از خبرنگاران از سفر ملک عبدالله به سوریه و لبنان پرسید و گفت برخی آن را در راستای کاهش عمق استراتژیک ایران عنوان کرده‌اند که مهمان‌پرست پاسخ داد: همه کشورهای منطقه باید مسیر همکاری و مشارکت را برای مقابله با فتنه‌ها در دستور کار خود داشته باشند اگر در این مسیر فعال باشیم و بتوانیم ریشه فتنه‌ها را بخشکانیم زمینه‌ حضور نیروهای فرامنطقه‌یی در منطقه حساس ما از بین خواهد رفت. همه کشورها نگران ناامنی که ریشه‌اش رژیم صهیونیستی است هستند و تلاش می‌کنند وضع باثباتی در منطقه ایجاد کنند.

 او تاکید کرد: از هر اقدامی که به امنیت منطقه کمک کند استقبال می‌کنیم. هر گونه جدایی ما از هم تنها خواست رژیم صهیونیستی و حامیانش را تامین می‌کند.

 وی هم‌چنین در مورد سفر احمدی‌نژاد نیز به لبنان گفت: این سفر در جهت توسعه روابط دو جانبه، بررسی مشکلات منطقه‌یی و اقدام جهت حل بحران‌ها انجام می‌شود.

 خبرنگار دیگری در مورد احتمال انجام جنگ جدیدی در منطقه پرسید که مهمان‌پرست خاطرنشان کرد: ماهیت رژیم صهیونیستی به گونه‌ای است که اصل وجودش با تنش و درگیری و جنگ قابل تداوم است. هر زمانی که این فرصت ایجاد شود و احساس ضعف در منطقه کنند و احساس جدایی کشورهای منطقه از هم به آن‌ها منتقل شود قطعا به تجاوزات و جنایات خود ادامه خواهند داد و لزوم هوشیاری کشورهای منطقه و تقویت قدرت دفاعی و بازدارندگی آن‌ها، وحدت و مشارکت و توجه به ریشه‌های فتنه و تهدیدات امنیتی یعنی وجود خطر رژیم صهیونیستی قابل توجه است.

 سخنگوی وزارت خارجه گفت: معتقدم رژیم صهیونیستی در شرایط فعلی بسیار ضعیف‌تر از آن است که بخواهد علیه کشوری در منطقه اقدام کند، چنان چه این حماقت را انجام دهد حتما درسی خواهد گرفت که پشیمانی شدیدی برای آن‌ها خواهد داشت.

 وی گفت: اما در چارچوب جنگ روانی و تبلیغاتی حداقل می‌توان ژستی گرفت که شکست‌های مفتضحانه قبلی را برای مدتی نادیده گرفت.

 خبرنگاری پرسید آیا واکنش مثبت 1+5 به ایران منتقل شده است؟ که مهمان‌پرست گفت: بحث مذاکرات مربوط به تبادل سوخت در اسرع وقت قابل انجام است و هیچ محدودیتی از نظر ما وجود ندارد. معتقدیم اعضای گروه وین نیز در حال رسیدن به یک آمادگی هستند.

 وی در مورد مذاکرات کاترین اشتون و سعید جلیلی نیز گفت: پس از ماه رمضان اواخر شهریورماه یا در ماه سپتامبر انجام خواهد شد.

  تغییر آرایش نظامی آمریکا در منطقه برای تنوع است

 یکی از خبرنگاران پرسید اخباری منتشر شده در مورد این‌که آرایش نیروهای آمریکایی در منطقه به ویژه خلیج‌فارس در حال عوض شدن است و آمریکا حدود 7 هزار نیرو در مرز ایران و عراق وارد کرده‌ است، مهمان‌پرست گفت: این اخبار چندان دقیق نیست. ضمن این‌که آن‌ها حدود 20، 30 سال است مرتب آرایش‌های‌شان را تغییر می‌دهند، برای تنوع است. چندان مهم نیست. اما آن چه که مهم است این است که میزان آمادگی دفاعی هر کشوری قدرت بازدارندگی ایجاد می‌کند و کشور ما در حدی از قدرت بازدارندگی قرار گرفته است که فکر نمی‌کنیم امکان حمله وجود داشته باشد و چنین تصوری به ذهن کسی برسد.

اعزام سفیر جدید به عراق 

او در ادامه در مورد اعزام سفیر جدید کشورمان به عراق گفت: سفیر ایران در عراق با هدف توسعه‌ی روابط دو جانبه در همه زمینه‌ها و با توجه به مشترکات فراوان و مرزهای طولانی مرحله‌ی جدید کار خود را آغاز خواهد کرد. در صورت تثبیت صلح و ثبات در عراق می‌توانیم برنامه‌های بسیار خوبی در زمینه دوجانبه و منطقه‌یی داشته باشیم.

 وی ادامه داد: تاخیر تشکیل دولت جدید در عراق مورد رضایت هیچ‌کس نیست، ما نیز به دنبال این هستیم که کمک کنیم تا گروه‌های عراقی هر چه سریع‌تر نسبت به تشکیل دولت اقدام کنند.

مدارک آیت‌الله جنتی

 خبرنگار دیگری پرسید که آیت‌الله جنتی ـ دبیر شورای نگهبان ـ اعلام کرده است که مدارکی در اختیار دارد که نشان می‌دهد آمریکا از طریق عربستان یک میلیارد دلار به فتنه‌گران داخلی داده است تا نظام را براندازی کند. آیا در جریان این اسناد و مدارک هستید؟ که مهمان‌پرست گفت: آیا شما اصل حمایت کشورهای غربی را از موضوع فتنه و تحرکاتی که پس از انتخابات ریاست جمهوری انجام شد قبول دارید یا خیر؟

 خبرنگار گفت: پاسخی در این رابطه ندارم. من از شما سوالی پرسیدم و پاسخش را می‌خواهم که سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان ادامه داد: باید پاسخ این سوال را یافت، آن چه که محرز است این است که کشورهای غربی و برخی کشورهای خاص برای ایجاد اختلاف و ناامنی در کشور ما مداخله کرده‌اند. در اظهارات و موضع‌گیری‌ها و اقدامات عملی بسیاری از شواهد وجود دارد که نشان دهنده حضور فعال سفارت‌خانه‌ها یا کشورها بوده است بنابراین اصل موضوع قابل تردید و انکار نیست. این‌که میزان آن تا چه حد بوده است را می‌توان بررسی کرد.

 وی در ادامه در مورد این‌که رئس‌جمهور اعلام کرده‌ است که قصد ترور وی را داشته‌اند، گفت: در مورد اظهارات رئس‌جمهور مبنی بر اقدامات رژیم صهیونیستی برای ترور کاملا بدیهی است که نیروهای صهیونیستی دستور دولتی برای ترور شخصیت‌های مختلف جهان اسلام دارند و تاکنون نیز در این مسیر اقدام کرده‌اند و با حمایت کشورهای غربی هم روبه‌رو بوده‌اند. این جسارت را ممکن است در خود به وجود آورند که در هر لحظه‌ای که دسترسی به شخصیت برجسته جهان اسلام داشته‌ باشند نسبت به ترور آن اقدام کنند، قطعا یکی از شخصیت‌هایی که از نظر رژیم صهیونیستی بزرگترین دشمن ماهیت آن و رفتارش است، احمدی‌نژاد است.

 موضع‌گیری اخیر روسیه درباره‌ قطعنامه‌ها را گام مثبتی تلقی می‌کنیم

 او در ادامه در پاسخ به پرسشی نی بر این‌که روسیه با تحریم‌های اروپا و آمریکا علیه ایران مخالفت کرده است، انتظار ایران از این کشور برای اقدامات بعدی به ویژه در آستانه مذاکرات ایران و 1+5 چیست؟ گفت: ایران و روسیه منافع مشترک زیادی با هم دارند. باید با دید راهبردی و بلندمدت از ظرفیت‌های موجود استفاده‌ مفید کرد. موضع‌گیری اخیر مقامات روسیه درباره‌ی قطعنامه‌ها و تحریم‌های یک‌جانبه را گام مثبتی تلقی می‌کنیم. باید عملا برخورد با تحریم‌های غیرقانونی شورای امنیت در دستور کار باشد. ما جز حقوق خودمان براساس معاهده ان.پی.تی موضوعی اضافه‌تر نخواستیم و هیچ عملی برخلاف حقوق خودمان نسبت به آن چه که در آژانس مطرح شده، نداشتیم.

 وی تاکید کرد: ملت بزرگ ما نباید به خاطر این‌که برای دسترسی به حقوق خود تلاش می‌کند، مجازات شود. هر کشوری در تامین این محدودیت‌ها نقش داشته باشد مسلما در آینده از زمینه‌های مثبت برای همکاری خود را محروم می‌کند. 

کد خبر 113050
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز