همشهری آنلاین: سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه ایران منتظر پاسخ گروه وین برای تعیین تاریخ و محل برگزاری مذاکرات است گفت سخن آمریکایی‌ها با عملشان تفاوت دارد

 به گزارش خبرنگار ایلنا ، رامین مهمانپرست در نشست هفتگی خود با خبرنگاران در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه کلینتون از آمادگی آمریکا برای تعامل با ایران خبر داده و گفته است ایرانیان آنچه را که باید انجام دهند نمی‌دانند ، آنها باید با حرف و عمل با جامعه بین‌المللی درباره مسائل هسته‌ای خود تضمین دهند البته از طرف دیگر دوباره موضوع تحریم‌ها را طرح می‌کنند، نظر ایران در خصوص این آمادگی آمریکا چیست؟ اظهار داشت: ما ملت گفت‌وگو و اهل منطق هستیم و همواره نشان داده‌ایم برای تثبیت حقوق ملت بزرگمان با منطق قوی که داریم آمادگی دفاع از کشور ، منافع کشور و حقوق ملت بزرگمان را داریم. وی افزود: همچنین ما در 30 سال گذشته در جهت برقراری صلح و ثبات در منطقه تلاش کردیم و این موضوعی نیست که کسی شاهد آن نبوده باشد.

سخنگوی وزارت امور‌خارجه تصریح کرد: بحث‌هایی که از طرف مقامات آمریکایی مطرح می‌شود، در عمل با نوع رفتارشان تناقض دارد و به نظر می‌رسد سیاست‌های اشتباه گذشته نو محافظه کاران همچنان توسط مقامات فعلی در حال پیگیری شدن است.

وی افزود: سیاست‌های غلط جمهوری خواهان که منجر به شکست‌ها و هزینه‌های سنگین برای ملت آمریکا شد همان سیاست‌های غلطی که باعث شد تا فردی که شعار تغییر و رویکرد جدید می‌دهد، رأی بیشتری بیاورد باید ببینیم این سیاست‌های متضادی که از طرف مقامات آمریکایی پیگیری می‌شود و شعارهایی که می‌دهند، در عمل همان سیاست‌های غلط را دنبال می‌کنند، چقدر می‌تواند موثر و معنی داشته باشد.

مهمانپرست ادامه داد: در شرایط همزمانی ادامه سیاست‌های غلط گذشته و دادن این گونه شعارها و ابراز تمایل ها به نظر نمی‌رسد این حرف‌ها با نیات صادقانه زده شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: ما رویه ثابتی داریم و همواره در عمل در جهت صلح و ثبات منطقه و حل بحران‌های بین‌المللی قدم برداشته‌ایم.

دستیار ارشد وزیر امور‌خارجه‌گفت: ما از حقوق ملتمان دفاع می کنیم و به هیچ وجه حاضر نیستیم از این حقوق عقب نشینی کنیم.

وی افزود: برای تثبیت و تامین حقوق ملت آمادگی داریم منطق خودمان را در حضور مردم و رسانه‌های مختلف جهان مطرح کنیم.

مهمانپرست درباره زمان و مکان مذاکره با گروه وین گفت: ما منتظر پاسخ گروه وین برای تعیین تاریخ و محل برگزاری مذاکره هستیم. وی اظهار داشت: فکر می‌کنیم می‌توان موضوع تبادل سوخت را در فاصله زمانی خیلی کوتاهی دنبال کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: ما برای مذاکره درباره تبادل سوخت و تامین سوخت رآکتور تحقیقاتی تهران براساس بیانیه تهران آمادگی برگزاری نشست را داریم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه در پاسخ به سوال دیگری که پرسید در صورت وقوع جنگ علیه لبنان، آیا ایران وارد جنگ می‌شود، تصریح کرد: آنچه رژیم صهیونیستی باید خوب متوجه شود و تا اندازه ای نیز متوجه شده ، این است که تعدی به هر کشور و ملت مسلمانی در منطقه با عکس‌العمل بسیار شدید همه کشورهای منطقه مواجه خواهد شد.

وی افزود: این مسئله باعث می‌شود که رژیم صهیونیستی تعمق بیشتری کند، زیرا حرکت در این مسیر حرکت به سمت یک جاده بن‌بست خواهد بود.

مهمانپرست گفت: زمانی که در عراق دولتی شکل گرفته باشد و آمادگی برای طرح بحث‌های مختلف از جمله دریافت غرامت را پیدا کند،این امر در دستور کار قرار می گیرد.

دستیار ارشد وزیر امور خارجه گفت: هر‌گونه مصوبه مجلس شورای اسلامی نیز می‌تواند مسیر را برای کارهای اجرایی دولت مشخص کند.

وی ‌درباره اعزام نمایندگان ویژه رئیس جمهور به برخی کشورها گفت: ما مطلبی رسمی درباره اینکه قرار باشد به جای سفرا، نمایندگان ویژه رئیس جمهور منصوب شوند دریافت نکردیم. هر چند سفرا نمایندگان رئیس جمهور و نمایندگان تام الاختیار هستند، شکل صحیح مطلب آنست که همه سفرای ما به نمایندگی از رئیس جمهور و نظام جمهوری اسلامی فعالیت خود را دنبال می‌کنند و ممکن است به دلیل شرایط خاصی که یک کشور داشته باشد و موضوعاتی که نیاز به هماهنگی با بعضی دستگاه‌ها دارد، یک اختیار بیشتر و ارتباط نزدیکتری با رئیس جمهور لازم باشد که در آن موارد خاص رئیس جمهور نظرش را اعلام می‌کند.

وی گفت: این موضوع به صورت عام مطرح نیست و همه سفرا، نمایندگان رئیس‌جمهور هستند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سؤال دیگری گفت: طبق اطلاعاتی که دریافت کردیم ظاهراً آمریکایی‌ها به رغم حمایت عملی از تروریسم در نقاط مختلف دنیا هنوز منافقین را در فهرست گروه های تروریستی نگه داشته‌اند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سؤال خبرنگار دیگری درباره اظهارنظر برخی مقامات کره جنوبی درباره ایران و اعمال تحریم‌های یکجانبه و واکنش ایران در برخورد با استوارنامه سفیر جدید این کشور گفت: درباره تحریم‌های غیرقانونی منبعث از قطعنامه غیرقانونی 1929 و رویکرد یکجانبه غیرقانونی‌تر آمریکا و اتحادیه اروپا، کشورها باید متوجه منافع و مضار بلند مدت خودشان باشند.

وی درباره اظهارات متکی مبنی بر احتمال وقوع جنگ و در عین‌حال اعلام آمادگی اوباما برای مذاکره اظهار داشت: مطالبی که درباره احتمال جنگ در منطقه مطرح می‌شود، ابعاد مختلفی دارد.

مهمانپرست گفت: یکی از این ابعاد این است که رژیم صهیونیستی اساساً به دنبال فتنه و درگیری در منطقه است و سعی دارد برای جبران شکست‌های تحقیرآمیز خود در منطقه فتنه ایجاد کند. اینکه این اقدامات چقدر امکان تحقق دارد وابسته به میزان مقاومت و عکس‌العمل کشورهای منطقه در برابر این تجاوزات و تعدی‌ها است.

وی گفت: برآورد ما نشان می‌دهد به رغم میل برخی جریانات در داخل آمریکا و کشورهای غربی به ویژه رژیم صهیونیستی برای ایجاد تحرکاتی که امنیت منطقه را برهم می‌زند، با توجه به محاسبه هزینه‌هایی که برای این اقدام نسنجیده دارند، احتمال وقوع درگیری بسیار پایین است.

مهمانپرست ‌تاکید کرد: ممکن است انگیزه این اقدامات جدی باشد، اما احتمال عملی شدن آن به علت هزینه‌های سنگین بسیار پایین خواهد بود.

سخنگوی وزارت خارجه سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به اظهارات هیلاری کلینتون در رابطه با مذاکره با ایران گفت: اینکه سرکار خانم کلینتون گفتند پیامی دادند باید از خودشان بپرسید چطور پیام را داده‌اند؟ اصل درخواست همکاری آمریکا پیرامون موضوع افغانستان قبلا هم به اشکال مختلف مطرح بوده و موضوع جدیدی نیست. چرا که آمریکایی‌ها می‌دانند نقش ما در تثبیت امنیت منطقه چه میزان است

مهمانپرست در پاسخ به سئوالی در مورد احتمال مقابله به مثل ایران در صورت حمله رژیم صهیونیستی علیه لبنان، ‌گفت: مسئله‌ای که رژیم صهیونیستی باید متوجه باشد -که تاحدودی شده است- این است که تعدی به هر کشوری در منطقه و به هر ملت مسلمان با عکس‌العمل شدید کشورهای منطقه مواجه خواهد شد و این باعث می‌شود این رژیم تامل بیشتری کند. وی هشدار داد : حرکت در این مسیر حرکت به سمت یک جاده بن بست خواهد بود.

مهمانپرست در مورد تحولات لبنان و سخنان شب گذشته دبیر کل حزب الله لبنان نیز اظهار داشت: مسائل لبنان موضوعی لبنانی است، اما موضوعی که آقای نصرالله مطرح کرد موضوعی مهم است که می‌توان تصور کرد صهیونیست‌ها در ترور رفیق حریری نقش داشتند چون بیشترین منفعت ترور حریری نصیب صهیونیست‌ها شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه با طرح این سئوال که چرا دادگاه بین‌المللی به خود اجازه نداده در مورد این فرضیه کار کند ،متذکر شد: همین که حاضر نشده‌اند روی این موضوع کار کنند نشان می‌دهد به دنبال کار سیاسی هستند نه حقوقی ،‌البته این موضوع مربوط به لبنان است.

وی در رابطه با سفر وزیر نفت به چین نیز که مورد پرسش یکی از خبرنگاران بود، گفت: علی‌رغم گلایه‌مندی که از کشورهای دوست داریم فکر می کنیم با توجه به ظرفیت بالا می‌توان روابط را توسعه داد تا اشتباهات گذشته نسبت به ملت ما در عمل جبران شود.

مهمانپرست در پاسخ به سوالی در مورد رفتارغیر اخلاقی پلیس برخی کشورها با مسافرین ایرانی گفت: بحث‌های کنسولی مربوط به مامورین بعضی بخش‌های کشورها از طریق سفارتخانه، کنسولگری، وزارت امور خارجه و... رسیدگی می‌شود تا علت برخوردها درک شود و ما فکر می‌کنیم کشورهای همسایه ارتباط استراتژیک و آداب و فرهنگ مشترکی با ما دارند و باید تلاش کنیم برخی موانع کوچک را برطرف کنیم ، زیرا دنیای امروز از ما می‌خواهد تا همگرایی منطقه‌ای را ترویج کرده و منافع کشورهای منطقه را تامین نماییم.

وی در پاسخ به سوال دیگری در مورد تحلیل ایران از درگیری‌های مرزی اسرائیل و لبنان، یادآور شد: تحلیل ما این است که بعضی جریانات در خارج از منطقه به دنبال ایجاد درگیری و ناامنی هستند و ماهیت اسرائیل با این درگیری‌ها قابل تداوم است. لذا آنها شاید می‌خواهند درگیری ایجاد کنند تا خاطره شکست‌هایشان فراموش شود . اما هوشیاری کشورهای منطقه به آنها این اجازه را نمی‌دهد. سفر نمایندگان ایران به غزه نیز نشان می‌دهد که همه مردم جهان به مردم فلسطین توجه دارند.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال دیگری در مورد اینکه آیا ایران در زمینه مبادله سوخت براساس بیانیه تهران انعطاف از خود نشان می‌دهد یا خیر ، تصریح کرد: در این اعلامیه میزان سوخت جهت مبادله مشخص شده است که بر اساس آن ایران 1200 کیلو سوخت 5/3 درصد غنی شده را نزد ترکیه می‌سپارد و 120 کیلو اورانیوم غنی شده را نیز ظرف یک سال دریافت می‌کند و اینکه بخواهیم مقدار بیشتری مبادله کنیم بستگی به نیاز رآکتور دارد و اگر نیاز بیش از این نباشد به درد ما نمی‌خورد لذا دنبال چنین چیزی نیستیم.

مهمانپرست در پاسخ به سوال دیگری در مورد روابط ایران و افغانستان با بیان اینکه هرچه میزان روابط ما با کشورهای همسایه توسعه می‌یابد، شاهد تحرکات بیشتری برای برهم زدن‌آن هستیم، گفت: ما و افغانستان دو کشور همسایه دارای فرهنگ و آداب و رسوم مشترک هستیم و می‌توانیم برنامه‌های زیادی برای همکاری داشته باشیم و اخیرا در جلسه سه جانبه کشورهای فارسی زبان شاهد همکاری بودیم که قطعا خوشایند برخی کشورها نیست و سعی می‌کنند بر آن خدشه وارد کنند.

سخنگوی وزارت امور‌خارجه درباره طرح نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای پیگیری دریافت غرامت جنگی از عراق گفت: اولا نمایندگان مجلس شورای اسلامی نمایندگان ملت ایرانند و مصوبات مجلس حکم قانون را دارد و دولت موظف به اجرای آن است. اما اینکه چه موقع و در چه شرایطی برای کسب این حق ملت ایران و دریافت غرامت اقدام شود باتوجه به شرایط سیاسی داخل عراق خواهد بود

کد خبر 113572
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز