همشهری آنلاین: سازمان جهانی بهداشت از مقامات بهداشتی در سراسر جهان خواست که ابرمیکروبی مقاوم به چندین دارو را که در آسیای جنوبی ظاهر شد و به انگلیس هم گسترش یافت

superbug

به گزارش خبرگزاری فرانسه سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد پژوهش منتشر شده در ژورنال پزشکی لنست در 11 اوت یک ژن جدید را شناسایی کرده است که برخی از انواع باکتری‌ها را به تقریبا همه آنتی‌بیوتیک‌های موجود مقاوم می‌کند.

این اعلامیه می‌افزاید:‌"در حالیکه باکتری‌های مقاوم به دارو موضوع جدیدی نیستند و بروز آنها ادامه خواهد یافت، ظهور این باکتری جدید نیاز به نظارت و بررسی بیشتر برای درک میزان و نحوه انتقال آن، و معین کردن موثرترین اقدام برای کنترل آن دارد."

 این گزارش تاکید می‌کند همه زنجیره بهداشتی ازجمله بیماران، بیمارستان‌ها، دولت‌ها،آزمایشگاه‌ها، شرکت‌های داروسازی و دامپزشکان باید "نسبت به مسئله مقاومت آنتی بیوتیکی هشیار باشند و اقدام متناسب را انجام دهند."

 به گفته سازمان جهانی بهداشت باکتری‌های مقاوم به چند دارو "یک مشکل بهداشتی فزاینده و جهانی را تشکیل می‌دهند."

این اعلامیه بر اهمیت اقدامات کنترل عفونت بیمارستانی برای محدود کردن انتشار چنین باکتری‌های مقاومی و استفاده معقولانه از آنتی‌بیوتیک‌ها برای کاهش تولید باکتری‌های مقاوم تاکید می‌کند.

به گفته این سازمان ناظر بهداشت جهانی، در بسیاری از کشورها ثابت شده است به کاربستن دقیق احتیاطاتی مانند شستن کامل و مکرر دست‌ها در مکان‌های مراقبت بهداشتی در کنترل باکتری‌های مقاوم به چند دارو موثر است.

پزشکان هندی حدود یک سال قبل - ماه‌ها پیش از بررسی انگلیسی که در لنست منتشر شد- در مورد تهدید یک ابر میکروب جدید مقاوم به چند دارو به نام NDM-1  که می‌تواند به همراه بیماران به سراسر دنیا منتشر شود،‌ هشدار داده بودند.

 بررسی که در ژورنال لنست منتشر شد، نشان داد که بیمارانی که برای جراحی پلاستیک به خارج رفته بودند، یک گروه جدید از ابرمیکروب‌ها را از آسیای جنوبی به انگلیس آورده‌اند.

کد خبر 114515
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز