دوشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۲۰:۲۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: پژوهشگران می‌گویند درمان فوری یک عفونت شایع معده می‌تواند از روندی که به سرطان معده می‌انجامد، پیشگیری کند.

به گزارش هلث‌دی‌نیوز این یافته‌ها می‌تواند پاسخی به این سوال باشد که آیا برای پیشگیری از بروز سرطان معده باید درمان آنتی‌بیوتیکی هلیکوباکتر پیلوری، باکتری عامل زخم گوارشی، را انجام داد یا نه و چه وقت باید به این کار دست زد.

جیمز فاکس رئیس بخش پزشکی تطبیقی در موسسه تکنولوژی ماساچوست و سرپرست این تحقیق در این باره گفت: "ما به این نتیجه رسیدیم که ریشه‌کنی هلیکوباکتر پیلوری در صورتی که در ابتدای عفونت با این میکروب انجام شود، بیش از همه از سرطان معده پیشگیری می‌کند، اما حتی اگر این درمان بعدها نیز انجام شود، ایجاد ضایعات شدید را که می‌توانند به سرطان تبدیل شوند، به تاخیر می‌اندازد."

سرطان معده دومین علت مرگ ناشی از سرطان در سراسر جهان است و حدود نیمی از جمعیت دنیا به هلیکوباکتر پیلوری آلوده هستند که عامل اصلی ایجاد هر دوی زخم معده و اثنی‌عشر به حساب می‌آید.[خطر سرطان معده جوانان را تهدید می‌کند]

 به طور معمول چندین دهه طول می‌کشد تا در افرادی که مستعد هستند- یعنی حدود 3 درصد افرادی که به هلیکوباکتر پیلوری آلوده هستند- سرطان معده رخ دهد.

به گفته فاکس تا به حال به جز در مورد وابستگان درجه یک بیماران مبتلا به سرطان معده و زخم‌های گوارشی - روشن نبود چه وقت پزشکان باید به بیماریابی و درمان آنتی‌بیوتیکی هلیکوباکتر  پیلوری بپردازند و درمان در چه هنگامی بیشترین منافع را به دنبال دارد.

او و همکارانش موش‌هایی را ایجاد کردند به عفونت شتاب‌یابنده با هلیکوباکتر پیلوری و پیشرفت این عفونت به سرطان معده حساس بودند. این پژوهشگران دریافتند که موش‌هایی که در هر مرحله پیشرفت عفونت با آنتی‌‌بیوتیک درمان شده‌اند،از شدت بیماری‌شان کاسته شد.

در موش‌های که در فاصله 8 هفته از عفونت درمان شده بودند، خطر سرطان به اندازه موش‌های غیرآلوده به میکروب یود. اما درمان در هفته‌های 12 تا 22 پس از عفونت تغییرات آسیب‌رسان آن مانند التهاب و ایجاد ضایعات پیش‌سرطانی را به حد موش‌های غیرآلوده نمی‌رساند.

دکتر فاکس دراین باره گفت: "مدل موشی ما روند پیشرونده‌ای را که در هنگام ایجاد سرطان معده در انسان رخ می‌دهد، تقلید می‌کند. بر اساس یافته‌های ما مداخله درمانی زودرس در مورد عفونت با هلیکوباکتر پیلوری بیشترین منافع را ایجاد می‌کند."

نتایج این بررسی در شماره اول مه نشریه "پژوهش سرطان" منتشر شده است.

کد خبر 50871

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز