محمود مولایی: هواداران فولاد برای رسیدن به سکوهای ورزشگاه تختی، جایی که در تصرف طرفداران صنعت نفت آبادان است، ظاهرا کار ساده‌ای ندارند. احتمالا به همین دلیل است که باشگاه فولاد تمهیدات لازم را تدارک دیده است.

فوتبال

 بعدازظهر فردا، درست ساعاتی مانده به برگزاری دربی خوزستان باشگاه فولاد توسط 14 دستگاه اتوبوس هواداران این تیم را از اهواز به آبادان هدایت می‌کند.

همچنین باشگاه فولاد طی نامه‌ای به باشگاه صنعت نفت آبادان از مسئولان این تیم درخواست کرده که برنامه‌های باشگاه فولاد در این شهر را مشخص کند؛ از جمله چگونگی استقرار هواداران فولاد در ورزشگاه تختی؛ جایی که قرار است طرفداران دو تیم برای تماشای مسابقه صنعت نفت- فولاد دور هم جمع شوند.

البته حساسیت اینگونه بازی‌ها حداقل برای هواداران آبادانی به‌قدری است که از صبح بازی به این واقعه واکنش نشان دهند. معمولا برخی از طرفداران این باشگاه از شدت هیجان در گرمای طاقت‌فرسای جنوب با در دست داشتن پرچم‌های زرد به خیابان‌ها آمده و به استقبال چنین مسابقه‌ای می‌روند؛ روندی که ظاهرا فردا هم تکرار می‌شود و به گفته عبوس، طرفدار آبادانی اگر جمعه روز عید سعید فطر باشد، ماجرا کمی متفاوت‌تر خواهد بود؛ «عید فطر در جنوب فرق می‌کند و ما مثل عید نوروز به استقبال عید فطر می‌رویم. یعنی خانواده‌ها لباس نو به تن می‌کنند و این عید را به هم تبریک می‌گویند.»

طبق پیش‌بینی‌ها، ورزشگاه تختی آبادان، فردا جمعیت زیادی را در خود جای می‌دهد؛ استادیومی که اگر بیشتر از ظرفیت را هم در خود جای دهد، باز هم ردیف اول و دوم سکوها خالی است زیرا برخی تماشاگران از شدت هیجان کمی نزدیک‌تر آمده و درست پشت فنس‌های ورزشگاه قرار می‌گیرند و در این حالت از روی سکوهای ردیف اول و دوم نمی‌توان مسابقه را تماشا کرد. جالب اینکه در ردیف‌های دیگر معمولا تماشاگران ترجیح می‌دهند مسابقه را ایستاده ببینند.

با همه اینها، هواداران این دو باشگاه که سال‌هاست برای هم کری می‌خوانند، در هفته هشتم لیگ رودرروی هم قرار می‌گیرند. یکی از طرفداران صنعت نفت در پیغامی روی سایت این باشگاه چنین می‌نویسد: «برای شکست فولاد اهواز بازیکنان به آرامش و روحیه بالا نیاز دارند؛ چون فولاد اهواز مثل تیم ما بازی می‌کند و با این شرایط آب و هوایی سازگارند. پس تنها راه‌حل، افزایش روحیه بازیکنان ما است.»

برتری فولادی‌ها در مسابقه اول

گرچه فاصله میان تأسیس باشگاه صنعت نفت با فولاد خوزستان چیزی حدود 23 سال است اما فولادی‌ها سال 74 با خرید امتیاز باشگاه جنوب اهواز وارد لیگ شدند. ظاهرا رقابت تیم‌های آبادان‌و اهواز به سال‌ها پیش برمی‌گردد؛ حتی به قبل از تشکیل باشگاه صنعت نفت دراواخر سال 52. پیش از این تیم شاهین آبادان از جمله تیم‌های قدرتمند این شهر محسوب می‌شد. در عین حال، اهواز نیز در آن دوران تیم تاج را برای رقابت با شاهین داشت. بعد از این دو تیم، صنعت نفت از آبادان آمد و تیم‌های جنوب و نبرد از اهواز آمدند.
البته صنعت نفت از بدو تأسیس همچنان در لیگ‌های فوتبال ایران حضور دارد اما فولاد جانشین جنوب اهواز، یعنی تیمی که در دهه 60 می‌درخشید، شده است. تیم‌های صنعت نفت و فولاد اما در لیگ برتر تنها 2بار روبه‌روی هم قرار گرفته‌اند؛ زیرا نفت آبادان در زمان برگزاری لیگ برتر بیشتر در لیگ دسته اول کشور حضور داشته است.

جالب اینکه نخستین باری که این دو تیم در لیگ برتر به میدان رفتند، این مسابقه در آبادان برگزار ‌شد؛ درست مثل مسابقه فردا. در نخستین مسابقه دو تیم به تساوی 2-2 دست یافتند و در مسابقه برگشت فولاد در خانه توانست پیروز میدان باشد. این تیم با ارائه یک نمایش قابل‌قبول 3-1 نفت آبادان را شکست داد.

شرایط حال حاضر دو تیم

اگر بهترین‌های صنعت نفت در گذشته حسن نظری، ابراهیم قاسمپور، علی فیروزی و بهترین‌های فولاد بازیکنانی مثل ایمان مبعلی و حسین کعبی بودند، امروز روح‌اله عرب و رضا نوروزی بهترین‌های دو تیم هستند. هر دو مهاجم و هر دو بهترین گلزنان تیمشان به حساب می‌آیند و هرکدام 4گل برای نفت و فولاد به ثمر رسانده‌اند.

البته مجید جلالی، سرمربی فولاد همچنان بر این باور است که تیمش مهاجم گلزن ندارد و اگر داشت، مطمئنا فولاد نمایش بهتری در لیگ دهم ارائه می‌داد. آمار گل‌های فولاد حرف‌های جلالی را تأیید می‌کند. میانگین گل‌های فولاد در 7 هفته اول لیگ برای هر مسابقه یک گل است. این تیم در جایگاه هشتم جدول قرار دارد و جالب اینکه راه‌آهن به‌عنوان تیم هجدهم جدول نیز 7 گل به ثمر رسانده است؛ موضوعی که نشان می‌دهد که نگرانی‌های سرمربی فولاد بی‌دلیل نیست و جلالی با اینکه نتایج قابل‌قبولی در هفته‌های ابتدایی لیگ گرفته اما مهاجمان این تیم عملکرد خوبی از خود ارائه نداده‌اند.

در عین حال، فولاد با دریافت 5گل به همراه شاهین بوشهر بهترین خط دفاع را تا پایان هفته هفتم به‌خود اختصاص داده است. این موضوع باعث خوشحالی سرمربی فولاد است و البته همین موضوع می‌تواند عرب را به دردسر بیندازد. مهاجم صنعت نفت آبادان که در هفته‌های گذشته روزهای خوبی را پشت سر گذاشته، معتقد است که با تلاش دیگر بازیکنان تیم توانسته گلزن خوبی در لیگ دهم باشد.

سرمربی نفت آبادان امید زیادی به گلزنی عرب در دربی خوزستان دارد. آلفردو کاسیمیرو که با 3پیروزی متوالی در هفته‌های اول لیگ امیدوارنه لیگ برتر را شروع کرد، در تلاش است دوباره صنعت نفت را به صدر جدول برساند. کاسیمیرو، مرد پرتغالی معتقد است: «تعطیلی دو هفته‌ای لیگ برتر به سود ما بود زیرا بازیکنان ما به استراحت نیاز داشتند.»

صنعت نفت در تعطیلات لیگ یک مسابقه دوستانه با تیم نفت مسجدسلیمان برگزار کرد؛ مسابقه‌ای که از نظر سرمربی نفت نتیجه‌‌اش اهمیت نداشته و تنها به فکر آماده‌سازی‌ بازیکنان نفت برای ادامه لیگ بوده است؛ تیمی که در لیگ جایگاه بهتری نسبت به فولاد دارد. نفت آبادان با 12 امتیاز و به‌دلیل تفاضل گل، در جدول پایین‌تر از استقلال قرار گرفته است. جالب اینکه صنعت نفت تنها تیم بدون تساوی در لیگ است؛ موضوعی که احتمال پیروزی یا باخت این تیم در دربی خوزستان را افزایش می‌دهد.

امید شریفی نسب، کاپیتان صنعت نفت بر این باور است که نفت، پیروز دربی خوزستان خواهد بود. او معتقد است: «فولاد بازی راحتی در آبادان مقابل ما ندارد و برای حفظ جایگاه خود در جدول رده‌بندی این تیم را با 2گل شکست می‌دهیم.» او البته فولاد را تیم آماده‌ای در لیگ دهم عنوان می‌کند و در عین حال یادآور می‌شود که صنعت نفت در این مسابقه شانس بیشتری برای پیروزی دارد؛ «ما در این بازی میزبان هستیم و از این امتیاز نهایت استفاده را می‌بریم و 3امتیاز حساس این دیدار را به دست می‌آوریم. البته ما هم بازی سختی مقابل فولاد داریم زیرا این تیم بازیکنان باتجربه و خوبی در اختیار دارد که بازی‌های زیبایی مقابل حریفان خود انجام داده‌اند.»
این در حالی است که فولاد تیم باتجربه‌ای در لیگ به حساب می‌آید. این تیم در نخستین دوره لیگ برتر در رده سوم لیگ قرار گرفت و عنوان بهترین تیم شهرستانی را به دست آورد.

فولاد سال 84 نیز توانست قهرمان لیگ برتر شود. در این سال فولاد تیم قدرتمندی بود که توانست استقلال و پرسپولیس را در مسابقه‌های رفت و برگشت شکست دهد. البته فولاد در لیگ دهم نیز در ورزشگاه آزادی با پیروزی مقابل استقلال شگفتی ساز شد. همچنین در بازی مقابل پرسپولیس به تساوی دست یافت. شیث رضایی، مدافع پرسپولیس بعد از این تساوی گفته بود که هر تیمی بتواند فولاد را در خانه شکست دهد، شاهکار کرده است. این در حالی بود که صنعت نفت در آبادان مقابل پرسپولیس شکست خورد و البته صنعت نفت می‌تواند به اینکه فولاد در دربی رفت خوزستان میهمان است، اکتفا کند و امیدوار باشد.

کد خبر 115724

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز