به‌دنبال انتشار گزارش کمیته حقیقت‌یاب شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد علیه رژیم صهیونیستی، درخواست‌ها برای محاکمه سران این رژیم در حال افزایش است.

مقام اسرائیلی

کمیته حقیقت یاب شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در گزارش خود درباره حمله خونین نظامیان رژیم صهیونیستی به ناوگان آزادی اعلام کرده است که دلایل واضح و محکمه پسندی برای پیگرد قانونی رژیم صهیونیستی درباره این حمله وجود دارد.
در گزارش این کمیته تاکید شده است که رژیم صهیونیستی با نقض قوانین بین‌المللی به‌صورت نامتعارف و غیرقانونی از قدرت نظامی در حمله به کشتی مرمره آبی ترکیه استفاده کرده است.

در این گزارش آمده است: حمله نظامیان رژیم صهیونیستی همراه با میزان غیرقابل‌قبولی وحشیگری بوده که قوانین بین‌المللی و حقوق بشر را نقض کرده است. این کمیته همچنین بهانه رژیم صهیونیستی را با عنوان دفاع از خود در حمله به ناوگان آزادی رد و تاکید کرد که مدارک واضحی وجود دارد که پیگرد قانونی علیه رژیم صهیونیستی را به‌دلیل کشتار تعمدی ممکن می‌کند.

براساس این گزارش، مدارک موجود، کشتار عمدی و شکنجه فعالان حقوق بشر را در جریان حمله به ناوگان آزادی نشان می‌دهد. شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در تاریخ 2 ژوئن گذشته مصوبه‌ای را به تصویب رساند که براساس آن مقرر شد کمیته مستقل بین‌المللی برای بررسی حملات نظامیان صهیونیستی به ناوگان کمک‌رسانی آزادی غزه که به کشته شدن 9 تبعه ترک و زخمی شدن ده‌ها نفر دیگر انجامید، تشکیل شود.

سرنشین‌های کشتی‌های ناوگان آزادی که از ملیت‌های مختلف بودند قصد داشتند با شکستن محاصره نوار غزه، کمک‌های بشردوستانه را به دست بیش از1.5فلسطینی تحت محاصره این منطقه برسانند.

در گزارش 56 صفحه‌ای کمیته حقیقت یاب به صراحت آمده است: مدارک روشنی در دست است که بنا به ماده 147 چهارمین کنوانسیون ژنو، اسرائیل قابل پیگرد قانونی است.در این ماده تاکید شده است که کشتار تعمدی، شکنجه یا رفتار غیرانسانی قابل پیگرد قانونی به حساب می‌آید.

در تحقیق کمیته حقیقت یاب از صدها شاهد عینی از کشورهای مختلف از جمله انگلیس، اردن، سوئیس و ترکیه سؤال شده است.علاوه بر این، در این گزارش تاکید شده است که نوار غزه در شرایط بحرانی به سر می‌برد که نشان‌دهنده غیرقانونی بودن ادامه محاصره نوار غزه از سوی رژیم صهیونیستی است.

جنبش حماس با استقبال از این گزارش اعلام کرد که سازمان ملل باید مقام‌های رژیم صهیونیستی را به‌علت حمله به کاروان کمک‌های بشردوستانه غزه، تحت پیگرد قانونی قرار دهد.فوزی برهوم، سخنگوی حماس تاکید کرد: اکنون نیازمند مکانیسمی هستیم تا فرماندهان اشغالگر را به‌علت ارتکاب جنایت پای میز محاکمه حاضر کند.

وی گفت: گزارش سازمان ملل متحد تاکید دارد که اشغال سرزمین‌های فلسطینی از سوی اسرائیل، نقض حقوق بشر نه‌تنها علیه مردم فلسطین بلکه علیه انسان‌های بی‌گناهی است که برای ابراز همدردی به این منطقه می‌آیند.عزت‌الرشق، عضو دفتر سیاسی جنبش حماس هم از تلاش‌های کمیسیون حقوقی سازمان ملل برای مستند کردن جزئیات کشتار هولناکی که نظامیان صهیونیست علیه فعالان صلح طلب بین‌المللی مرتکب شدند ستایش کرد.

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران هم با استقبال از این گزارش، بر اقدام فوری مراجع ذ‌یصلاح بین‌المللی برای محاکمه سران جنایتکار این رژیم اشغالگر تاکید کرد. دولت ترکیه هم از این گزارش استقبال کرده و آن را گزارشی بر پایه اسناد و مدارک معتبر و کاملا بی‌طرفانه دانست.عبدالله گل، رئیس‌جمهوری ترکیه با ابراز خشنودی از این مسئله بار دیگر بر ضرورت عذرخواهی اسرائیل و پرداخت غرامت به بازماندگان قربانیان این حمله تاکید کرد.

احمد داوود اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه هم در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت: هدف ما ایجاد بحران سیاسی نیست بلکه حصول اطمینان از رعایت قوانین بین‌المللی است و اینکه هیچ دولتی خود را فراتر از قانون نبیند.

این گزارش که راه را برای پیگرد قضایی سران رژیم صهیونیستی هموار می‌کند به‌شدت باعث خشم مقام‌های این رژیم شده است. رژیم صهیونیستی در بیانیه‌ای اعلام کرده است که این گزارش جانبدارانه و گمراه‌کننده است!

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این رژیم هم گزارش شورای حقوق بشر سازمان ملل درباره کشتار همراهان کاروان آزادی غزه را «تحریف آمیز» دانسته است!این در حالی است که نماینده رژیم صهیونیستی در سازمان ملل روز گذشته اعلام کرد که تل‌آویو در حال فشار آوردن به سازمان ملل برای به تعویق انداختن بحث درباره این گزارش است.

در همین حال نظامیان رژیم صهیونیستی روز گذشته یک ماهیگیر فلسطینی را که مشغول کار در آب‌های شمال نوار غزه بود به شهادت رساندند.

کد خبر 116772

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز