گروه شهری: نزدیک شدن به روزهای پاییز در سال‌های اخیر با افزایش آلودگی هوای پایتخت‌ همراه بوده است. چند هفته پیش و همزمان با بازگشایی مدارس نیز خبرهایی از افزایش آلودگی هوای تهران منتشر شد.

car emission

پیش از این مدیر دفتر پایش آلودگی هوای محیط‌زیست تهران به افزایش 20 تا 25 درصدی ترافیک در روزهای آغازین مهرماه امسال و افزایش سفرهای درون شهری در این روزها که تعداد آن را با توجه به میزان دانش‌آموزان تهران در حدود یک میلیون و 800 هزار سفر اضافی دانسته بود،اشاره کرده بود.

در جدیدترین اظهارنظرها درباره آلودگی هوای تهران، حسینی صدر، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس وضعیت کنونی آلودگی هوا را دغدغه و نگرانی مجلسیان هم دانست و این موضوع را تایید کرد که تولید سوخت در کشور استاندارد نیست. وی در پاسخ به اینکه «حال که با محدودیت‌ تامین سوخت مواجهیم، راهکار چیست؟»

توسعه حمل‌ونقل ریلی را نسخه آن دانست و به پایگاه اطلاع‌رسانی شهرنوشت، ‌گفت: ضرورت دارد تقویت ناوگان حمل‌ونقل عمومی با اولویت توسعه خطوط مترو باشد. حسینی صدر افزود: علاوه بر غیراستاندارد بودن سوخت تولید داخل، در ایران تعداد قابل توجهی از خودروهای فرسوده وجود دارد که درصد آلایندگی آنها بسیار بالاست.

یوسف رشیدی، مدیر شرکت کنترل کیفیت هوای شهرداری تهران نیز در این ارتباط به همشهری گفت: خودروهایی که هم‌اکنون با استاندارد یورو 2 در کشور تولید می‌شوند نیاز به سوخت استاندارد با کیفیت بنزین سوپر دارند که هنگام استفاده از بنزین معمولی میزان آلایندگی آنها حتما افزایش می‌یابد. وی افزود: در بحث سوخت گازوئیل هم میزان گوگرد بین 5 تا 7 هزار برای گازوئیل معمولی است و در گازوئیل کم‌گوگرد هم حدود 500 است که همین مقدار نیز در مقایسه با گازوئیل تولیدی در کشورهایی مانند ژاپن یا آمریکا بسیار بالاست.

مدیر شرکت کنترل کیفیت هوای تهران نیز درباره خودروهای فرسوده و میزان آلایندگی آنها گفت: این خودروها نقش زیادی در آلودگی هوای تهران دارند. هر خودروی فرسوده و حتی خودروی تولیدی پیش از سال 1379 که هیچ نوع استاندارد زیست‌محیطی در ساخت آن رعایت نشده است، نسبت به‌خودروی جدید 30 تا 50 برابر آلودگی تولید می‌کند.

کد خبر 118167

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز