همشهری آنلاین: سفر رئیس‌جمهور کشورمان علاوه بر بازتاب گسترده در رسانه‌های غربی بازتاب گسترده‌تری در رسانه‌های عربی و داخلی لبنان داشت به گونه‌یی که اکثر رسانه‌های عربی و داخلی لبنان از سفر احمدی‌نژاد به لبنان به عنوان سفری که معادلات منطقه‌یی را به هم زده است، تعبیر کردند.

ahmadinejad lebanon6001

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، روزنامه النهار - چاپ لبنان - با تیتری تحت عنوان احمدی‌نژاد در قصر بعبدا و ضاحیه مشتاق نوشت:‌ بسیار نادر است که سفر رئیس جمهور یا یک شخصیت خارجی به لبنان چنین بازتاب‌های گسترده‌یی در بیروت ایجاد کند. اما رئیس‌جمهور ایران از بدو ورود خود به لبنان به عنوان مهمان دولت و ملت لبنان بازتاب‌های گسترده‌یی را در میان رسانه‌ها و اقشار مردم گذاشت.

October 13, 2010

این روزنامه می‌نویسد: این بار نیز احمدی‌نژاد با سخنان خود که بسیاری از رسانه‌های غربی آن را جنجال برانگیز می‌خواند شگفتی را برای همه ایجاد کرد.

احمدی‌نژاد سخنانی متفاوت‌تر از آن چه که در ضاحیه جنوبی ایراد کرد در قصر بعبدا ایراد کرد به گونه‌ایی که در قصر ریاست جمهوری لبنان و در حضور رسانه‌های غربی سخنرانی معتدل که به سه محور اساسی یعنی تعهد بر قطعنامه‌ 1701، تاکید بر ریشه‌کنی فتنه و نیز تاکید بر اهمیت پیشرفت در روابط و همکاری‌های تهران و بیروت متمرکز بود.

این روزنامه در جمع‌بندی خود می‌نویسد: اما سخنان احمدی‌نژاد در میان حضور گسترده‌ مشتاقان لبنانی در جنوب مثل همیشه بر ستم‌ورزی ابرقدرت‌های جهان و تبانی این کشورها با اسراییل جهت ایجاد شکاف و فتنه فکنی میان ملت‌های منطقه متمرکز بود و بالاخره امضای 17 توافقنامه مهمترین بعد این سفر بود که عمق اهمیت روابط لبنان و ایران را نشان داد و بر توانمندی جمهوری اسلامی ایران با وجود همه‌ تحریم‌ها تاکید کرد.

روزنامه البیان - چاپ امارات - نیز با ارزیابی مثبت از سفر احمدی‌نژاد به لبنان از استقبال گسترده مردم این کشور از رئیس‌جمهور ایران سخن گفت و نتایج این سفر را مثبت ارزیابی کرد.

این روزنامه می‌نویسد: دیدارهای مهم و حساس که احمدی‌نژاد با سران و رهبران لبنانی آن هم در چنین موقعیت حساسی مطمئنا بی‌نتیجه نخواهد ماند و باید به زودی منتظر نتیجه‌ این سفر حیاتی باشیم.

پایگاه اینترنتی الجزیره نیز با تیتری تحت عنوان پیام‌های سفر احمدی‌نژاد به لبنان می‌نویسد: سفر هیچ رییس‌جمهور یا شخصیت خارجی به لبنان این‌گونه که سفر احمدی‌نژاد جنجال برانگیخته است جنجال برانگیز نبوده است.

اما جنجال این سفر به دلیل حساسیت‌های موجود که مهمترین آن‌ها دشمنی با اسرائیل است، می‌باشد.

قرار است که رئیس‌جمهور ایران از تمامی روستاهای لبنانی هم مرز با سرزمین‌های اشغالی دیدن کند و این چیزی است که منجر به واکنش شدید اسرائیل شده است.

این پایگاه در ادامه‌ می‌نویسد: تحلیل‌گران معتقدند که احمدی‌نژاد با این سفر خود خواسته است که به جهان به خصوص آمریکا پیام دهد که اگر از اسرائیل حمایت کنید ما همیشه در کمین شما خواهیم بود. در واقع رییس‌جمهور ایران به اسرائیل و آمریکا هشدار می‌دهد که اگر لبنان را مورد حمله قرار دهید مثل آن است که به ما حمله کرده‌اید و این پیام حساس و مهمی است.

خبرگزاری شیما پرس نیز با تیتری تحت عنوان هزاران تن از لبنانی‌ها در استقبال احمدی‌نژاد نوشت: تمامی راه فرودگاه بسته بود.

خیابان‌ها پر از مردمانی بود که عکس‌های احمدی‌نژاد را در دست داشتند. اشتیاق میان مردم موج می‌زد، گویی که یک رهبر لبنانی که از خود مردم بود پا به خاک لبنان می‌گذاشت، نمی‌توان این همه شوق و اشتیاق را نادیده گرفت.

گرچه آمریکا و اسرائیل از سفر آقای احمدی‌نژاد ابراز نگرانی کرده‌اند و معتقدند نتایج آن برای مردم لبنان زیان‌بار خواهد بود اما به اعتقاد بسیاری از تحلیل‌گران سیاسی این سفر نتایج مثبتی را برای لبنان به دنبال خواهد داشت.

روزنامه‌ی الانوار - چاپ لبنان - نیز با تیتری تحت عنوان واشنگتن با نگرانی سفر احمدی‌نژاد را به لبنان دنبال می‌کند نوشت: اظهار نظر مقامات مسوول آمریکایی درباره‌ سفر احمدی‌نژاد به لبنان گویای عمق نگرانی واشنگتن از نتایج این سفر است.

این روزنامه می‌نویسد: گرچه آمریکا برای حمایت از اسرائیل در یک اقدامی غیرقانونی حمایت نظامی از ارتش لبنان را متوقف کرد اما امروز از این‌ که ایران بتواند این شکاف را برای ارتش لبنان جبران کند، نگران است.

کد خبر 118395
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز