همشهری آنلاین: آیت‌الله «حسینی بوشهری»، امام جمعه موقت قم، تأکید کرد که از رهگذر رهنمودهای مقام معظم رهبری این فرهنگ در حوز‌ه‌ها نهادینه شده که برای آینده بهتر، تحول در حوز‌ه‌ها امری اجتناب‌ناپذیر است.

رهبر

آیت‌الله «سیدهاشم حسینی بوشهری»، امام جمعه موقت قم، در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا)، با اشاره به اهمیت ویژه سفر مقام معظم رهبری به استان قم برای حوزه‌های علمیه، گفت: ایشان هم به عنوان رهبر ارزشمند انقلاب اسلامی و هم یکی از مراجع تقلید با نگاه ژرف و تیزبینانه‌ای که نسبت به مسائل جهان اسلام و حوزه‌های علمیه دارند، رهنمودهای راه‌گشایی برای آینده حوزه‌ها دارند.

وی افزود: در دو سفر قبلی رسمی ایشان به قم، شاهد این نگاه عمیق راجع به مسائل مختلف حوزه‌های علمیه اعم از آموزشی، پژوهشی، تبلیغی و مسائل مربوط به آینده حوزه بودیم و در دیداری که نخبگان حوزوی در سال 1386 با ایشان داشتند، مطالب مهمی را در رابطه با لزوم تحول در حوزه‌های علمیه مورد تأکید قرار دادند و یادآور شدند که تحول در حوزه‌ها اجتناب‌ناپذیر است.

به گفته نایب‌رئیس دوم جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، از مجموعه نگاه مقام معظم رهبری، عملا، یک فرهنگی در حوزه‌های علمیه نهادینه شده و بدنه حوزه اعم از علما، فضلا و کسانی که نسبت به مسائل این نهاد دل‌مشغولی دارند، دریافته‌اند که برای آینده بهتر و پاسخ‌گویی حوزه به نیازها، باید یک حرکت منسجم و سازمان‌یافته انجام شود که خود این فرهنگ‌سازی قدم بسیار مبارکی است که اتفاق افتاده است.

امام جمعه موقت قم با برشمردن برخی از اقداماتی که از رهگذر فرمایش‌های مقام معظم رهبری در حوزه‌ها انجام گرفته ـ از جمله برپایی کرسی‌های نظریه‌پردازی، پژوهش درباره مسائل جدید، تحول در برنامه‌های آموزشی و پژوهشی و جهت‌گیری‌های برنامه‌های تبلیغی ـ اظهار کرد: این تغییرات و اقدامات از جمله خروجی‌هایی است که از رهگذر توصیه‌ها و رهنمود‌های مقام معظم رهبری حاصل شده است.

حسینی بوشهری همچنین با بیان این که قم به عنوان «عش آل محمد» شناخته می‌شود، گفت: آبادانی و رونق‌گرفتن این شهر و معرفی آن به عنوان یک شهر الگو برای همه کسانی که به قم سفر می‌کنند، بسیار اهمیت دارد که امیدواریم در پی سفر مقام معظم رهبری با این افق روشن مواجه شویم.

وی در ادامه درباره چرایی شبهه‌افکنی‌های دشمنان نسبت به این سفر نیز توضیح داد: تصور می‌کنم این اقدامات ناشی از عدم شناخت صحیح روحانیت، مراجع و حوزه‌هاست و یا اگر هم شناخت دارند، بالاخره شیطنت‌های آ‌ن‌ها همواره برای این که شاید به گوشه‌ای خدشه وارد کنند، وجود داشته است.

امام جمعه قم اضافه کرد: ایشان علاوه بر جایگاه رهبری که دارند، یک عالم دین، روحانی و مرجع تقلیدی هستند که مقلدان بسیاری در ایران و خارج از کشور دارند.

حسینی بوشهری با بیان این که رابطه مراجع همواره مستحکم بوده و خواهد بود، یادآور شد: ما در طول سال شاهد ملاقات‌های غیررسمی مقام معظم رهبری با مراجع در قم و مشهد هستیم که نشان‌دهنده علاقه وافر و متقابل بین رهبری معظم انقلاب و مراجع است.

نایب‌رئیس جامعه مدرسین در پایان اظهار اطمینان کرد در پی سفر مقام معظم رهبری به قم همگان شاهد بی‌اثر شدن تبلیغات منفی دشمنان در ارتباط با رابطه مراجع و علما و مقام معظم رهبری خواهند بود. 

کد خبر 118624

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز