دوشنبه ۳ آبان ۱۳۸۹ - ۱۷:۱۳
۰ نفر

گروه اجتماعی ـ مینا شهنی: وزارت رفاه و تأمین اجتماعی تا‌کنون نتوانسته رضایت نمایندگان مجلس را جلب کند و نمایندگان از عملکرد این وزارتخانه و دستگاه‌های زیرمجموعه آن اظهار نارضایتی می‌‌کنند.

وزارت رفاه

بیشترین کشمکش میان نمایندگان مجلس و صادق‌محصولی در کرسی وزارت رفاه بر سر عملکرد مدیرعامل صندوق تأمین اجتماعی بود که بالاخره محصولی با گذشت بیش از یک سال از وزارتش توانست علی ذبیحی را برکنار و رحمت‌الله حافظی را به جای او منصوب کند تا رضایت نمایندگان را نیز با این تغییر به‌دست آورد اما این‌بار نمایندگان با طرح مسئله تحقیق و تفحص از صندوق تأمین اجتماعی و بازنشستگی کشوری همکاری وزارت رفاه را خواستار شدند.

وزیر رفاه هم ظاهرا با این خواسته هم‌ داستان شد و اعلام کرد همکاری لازم را خواهد داشت که به گفته اعضای هیأت تحقیق و تفحص انجام این کار حداقل تا پایان امسال زمان نیاز دارد و گزارش‌های مربوط به این عملیات پس از پایان آن منتشر خواهد شد.
سلیمان جعفرزاده، رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس، بار دیگر با انتقاد از عملکرد وزارت رفاه گفته که مدیریت این مجموعه ضعیف است.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با ابراز نگرانی شدید از عملکرد سازمان بهزیستی و با تأکید بر اینکه این سازمان توجهی به حال معلولان و نابینایان نمی‌کند به تهران سما گفت: از نظر ما در واقع سازمان بهزیستی در کشور تعطیل است. عملکرد سازمان بهزیستی بسیاربسیار ضعیف بوده و در دوره وزیر فعلی رفاه و مدیریت جدید، شرایط مجموعه خراب‌تر هم شده است.

او با بیان اینکه کمیسیون اجتماعی مجلس به‌هیچ‌وجه از عملکرد بهزیستی و مدیرانش راضی نیست، توضیح داد: اتفاقاتی که برای معلولان رخ می‌دهد تأسف‌بار است و برای رفع آنها بهزیستی باید شرایط را مدیریت کرده و هماهنگی لازم را با نهادهای دیگر داشته باشد. اما ما می‌بینیم که در دوره اخیر بهزیستی عملا تعطیل شده است.

جعفرزاده با اشاره به بودجه پیشنهادی مصوب خود برای سال 89 که عدد یکصد میلیارد تومان را برای معلولان پشت نوبتی در نظر گرفته بود، گفت: با وجود چنین بودجه‌ای، اما مدیران ضعیف مجموعه وزارت رفاه و سازمان بهزیستی نتوانسته‌اند از این کمک استفاده لازم را ببرند.

وظایف بهزیستی

محمد قیوم دهقانی، یک عضو دیگر کمیسیون اجتماعی مجلس نیز معتقد است که شرایط و سیاست‌های فعلی در رابطه با معلولان، آنها را وابسته بار می‌آورد، نه خودکفا.نماینده ایرانشهر در گفت‌وگو با تهران سما، ضمن ابراز گلایه از شرایط حاکم بر زندگی معلولان و با تأکید بر لزوم توجه سازمان بهزیستی به ابعاد مختلف وظیفه خود، گفت: شرایط زندگی معلولان ما، مساعد نیست و این در حالی است که هم شاهد افزایش تعداد معلولان و هم شاهد افزایش روزافزون مشکلات این قشر هستیم.

وی به معلولان و دیگر نیازمندان پشت درهای سازمان بهزیستی هم اشاره کرد و گفت: متأسفانه دولت در سال گذشته اعتباری برای این بخش از معلولان و نیازمندان، در نظر نگرفته بود و در واقع بودجه آن، صفر بود. امسال هم که یک عددی را در نظر گرفته‌اند، در تخصیص بودجه به مشکل برخورده‌اند و همچنان مشکلات ادامه دارد.

فرصت آخر

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس درباره شرایط وزیر رفاه گفت: وزیر رفاه تا‌کنون ۲ بار در صحن علنی مجلس حاضر شده و به سؤالات نمایندگان پاسخ داده اما نتوانسته آنها را قانع کند که طبق قوانین اگر یک‌بار دیگر نمایندگان از پاسخ‌های وزیر رفاه قانع نشوند وی به‌صورت خودکار از مقام خود برکنار می‌شود، بنابراین با این وضعیت کار به استیضاح هم نخواهد رسید.

روی موج لغزان

وزارت رفاه و تأمین اجتماعی با اینکه در تعریف ماموریت‌ها و وظایفش فهرستی بلند بالا و ظاهرا پراهمیت دارد، در طول حیات خود همواره روی لبه تیغ گام برداشته است. نمایندگان مجلس شورای اسلامی تقریبا در تمام طول مدت حیات این وزارتخانه بر سر انحلال یا ادامه فعالیتش مردد مانده‌اند.

گروهی با اعلام نارضایتی از عملکرد این وزارتخانه تلاش می‌کنند تا بحث انحلال را دنبال کرده و با این استدلال که می‌توان ماموریت‌های محوله به آن را به راحتی در میان دیگر وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها تقسیم کرد افکار عمومی مجلس را قانع کنند که وزارت رفاه هرگز نتوانسته از پس انجام ماموریت‌هایش برآید.

اما گروه دیگر تلاش می‌کنند تا شمع وزارتخانه، روبه خاموشی نرود و همواره به اهدافی که منجر به ایجاد وزارت رفاه شد اشاره می‌کنند تا نمایندگان مجلس را بر آن دارند که از انحلال وزارت رفاه صرف‌نظر کنند.وزارت رفاه در تمام طول حیات کوتاه مدتش روی موج لغزانی مانده که هر لحظه می‌رود تا موجودیت جوان‌ترین وزارتخانه را به خطر اندازد. آیا این‌بار بحث تحقیق و تفحص از صندوق تأمین اجتماعی و بازنشستگی کشور، این وزارتخانه را دچار چالش جدی خواهد کرد؟

کد خبر 119158

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز