پنجشنبه ۶ آبان ۱۳۸۹ - ۱۳:۵۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: دانشگاه ملی فناوری‌های دفاعی در چین مدعی ساخت سریع ترین ابررایانه جهان شده است.

Der Tianhe-1A Supercomputer im National Supercomputer Center, Tianjin

روزنامه اتریشی استاندارد گزارش داد، این خبر را انویدیا (Nvidia) تولیدکننده تراشه‌های رایانه‌ای اعلام کرده که این رایانه قدرتمند را در مرکز ملی ابررایانه چین در تیانجین با پردازنده‌های گرافیکی تجهیز کرده است.

نام تازه‌ترین ابررایانه چین تیانه -1الف (Tianhe-1A) است که توان محاسبه 2.5 پتافلاپس (Petaflops) را دارد که به این ترتیب 30 برابر سریع تر از سریع ترین سلف خود یعنی ابررایانه اوک ریج در آزمایشگاه ملی تنسی آمریکاست.

 175 هزار نوت بوک

انویدیا معتقد است به این ترتیب تیانه-1اف قدرت محاسبه ای معادل 175 هزار نوت بوک متعارف را دارد که البته این رقم فقط از منظر تئوری برای قیاس ارایه می شود. این ابررایانه قرار است در آینده توسط پژوهشگران سراسر این کشور مورد استفاده قرار گیرد و در شبیه سازی ها برای اخترفیزیک، محاسبات ریاضی، تحقیقات پزشکی، اکتشافات نفتی و پیش بینی های هواشناسی به کار گرفته شود.

انویدیا تیانه-1الف را نمایشی از فناوری می‌داند. این شرکت تخصصی تولیدکننده تراشه‌های گرافیکی به این ترتیب نشان داده است که GPU ها (واحدهای پردازش گرافیک) امروزه به شکلی جهانی تر قابل استفاده هستند و می‌توانند عهده دار تعداد بسیاری از محاسبات و همچنین محاسبات گرافیکی شوند که تاکنون بر عهده CPU (واحد مرکزی پردازش) گذاشته می‌شد.

کد خبر 119368
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز