همشهری‌آنلاین: معاون فناوری و نوآوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از رونمایی دو ابررایانه در دانشگاه‌های صنعتی امیرکبیر و صنعتی اصفهان روز چهارشنبه 4 اسفند به صورت ویدئو کنفرانس در حضور هیات دولت خبر داد

ایران

به گزارش ایسنا، دکتر سالار اظهار کرد: روز چهارشنبه یکی از طرح‌های بسیار مهم 30 سال اخیر جمهوری اسلامی ایران در حوزه علم و فناوری افتتاح می‌شود. طرح ابررایانه امیرکبیر دانشگاه صنعتی امیرکبیر و ابررایانه شیخ بهایی دانشگاه صنعتی اصفهان از ابتدای سال 88 آغاز شده و پس از فراز و نشیب‌های بسیار توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری پیگیری و به نتیجه رسید.

وی با بیان اینکه این دو ابررایانه جزو 500 ابررایانه بزرگ دنیا هستند که بیشتر آنها‌ در کشورهای پیشرفته جهان هستند، خاطرنشان کرد: توان پردازشی این دو ابررایانه بین 40 تا 85 هزار میلیارد پردازش در ثانیه است.

سالارآملی با بیان اینکه سیستم عامل این ابررایانه‌ها لینوکس بوده که دارای تنظیمات خاص و بومی ایران است، تصریح کرد: نرم افزارهای متعدد و تخصصی بی‌شماری به روی این دو ابررایانه قرار گرفته که با شبکه گرید ملی که در حال پیاده‌سازی بوده سازگار است.

وی افزود: با انجام این پروژه، ایران در سطح کلان دارای توانمندی خواهد بود که می‌تواند پردازش‌های بسیار سنگین ساختمانی، پل‌های بزرگ، ایجاد ساختارهای کنار دریا و سازه‌های درون دریا و مدل‌های پیچیده نانو و مولکولی در صنایع نفت و گاز ما در صنایع هوایی را انجام دهد.

به گفته سالار آملی، از این ابررایانه‌ها می‌توان حتی در مسائل هنری مانند ساخت انیمیشن‌ها و فیلم‌های رایانه‌یی که نیازمند میلیاردها اطلاعات هستند، استفاده کرد.

وی ادامه داد: با ایجاد این توانمندی‌ها در کشور می‌توان به کشورهای همسایه و دوست نیز خدمات پردازشی ارائه داد.

وی خاطرنشان کرد: در مجموع برای پروژه گرید ملی و ابررایانه‌ها 80 میلیارد ریال هزینه شده است البته با اتصال این دو ابررایانه به یکدیگر و سایر ابررایانه‌ها، گرید ملی راه‌اندازی می‌شود.

سالار آملی با بیان اینکه توان پردازش گرافیکی این ابررایانه بیش از 30 هزار میلیارد عملیات در ثانیه است، خاطرنشان کرد: هدایت و طراحی سایت، نصب نرم افزارها بهره‌گیری از آن بومی است و برخی از ابزارهای مورد نیاز نیز ازخارج از کشور تهیه شده‌اند اما در حال حاضر بر این فناوری جهت هر تغییر و تحولی تسلط داریم.

وی افزود: این دو ابررایانه به صورت ویدئو کنفرانس بین دانشگاه صنعتی امیرکبیر، دانشگاه صنعتی اصفهان و هیات دولت با حضور رییس جمهور افتتاح خواهند شد.

کد خبر 128972
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز