گروه سیاسی: براساس آخرین خبری که از اعضای شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان شنیده شده است، نتیجه رقابت درون‌گروهی اصولگرایان مجلس برای تصدی ریاست تاثیرگذارترین فراکسیون مجلس شورای اسلامی فردا مشخص می‌شود.

مجلس شورای اسلامی

اما اگر سال گذشته مرتضی آقاتهرانی در فاصله چند روز مانده به انتخابات هیات رئیسه فراکسیون اصولگرایان، از سمت جریان حامی دولت اعلام نامزدی کرد، امسال این جریان نامزدی را معرفی نکرده است؛ چنان‌که به‌نظر می‌رسد تب این جریان برای رقابت در انتخابات درون‌جناحی خوابیده است.

روز گذشته ولی اسماعیلی، عضو شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان از برگزاری این انتخابات بعد از نماز مغرب و عشا روز سه‌شنبه خبر داد و گفت: صبح سه‌شنبه نیز فراکسیون اسامی نامزدهای عضویت در هیأت رئیسه را اعلام می‌کند.این در حالی است که فراکسیون حامی دولت در مجلس شورای اسلامی به ریاست روح‌الله حسینیان رقابت آشکاری را با دیگر اضلاع جریان اصولگرایی آغاز کرده است تا ریاست این فراکسیون را در سومین سال مجلس به دست بگیرد اما تاکنون ظاهرا برای رقابت با علی لاریجانی رئیس مجلس شورا ی اسلامی و رئیس فعلی فراکسیون اصولگرایان هنوز به توافق نرسیده‌اند.

این فراکسیون در روزهای گذشته اسامی چهره‌هایی نظیر روح‌الله حسینیان، علی اصغر زارعی، مرتضی آقاتهرانی، غلامعلی حداد عادل و محمد اسماعیل کوثری را به میان آورده است که به غیر از زارعی بقیه چهره‌های مذکور به‌نحوی اعلام کرده‌اند تمایلی به تصدی ریاست تاثیرگذارترین فراکسیون مجلس شورای اسلامی ندارند.

غلامعلی حداد عادل رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی - که اصلی‌ترین گزینه فراکسیون انقلاب اسلامی برای تصدی ریاست فراکسیون اصولگرایان بود - اخیرا در گفت‌وگویی اعلام کرده است توصیه‌هایی از سوی برخی نمایندگان برای ورود به این انتخابات به او شده است اما بنا به دلایلی به این انتخابات ورود پیدا نخواهد کرد.

از سوی دیگر با حرف‌هایی که اخیرا حداد عادل در همایش ملی نقش مدیریت راهبردی در تحقق سند چشم‌انداز 20 ساله کشور به زبان آورد، برخی ورود او را به جمع اصولگرایان منتقد دولت تبریک گفتند و شاید با این حرف‌ها جریان حامی دولت در انتخابات اخیر به او دل نبندد.

غلامعلی حداد عادل در آن همایش با انتقاد از همسو نبودن دولت و مجلس گفته بود: در قضیه هدفمندکردن یارانه یا برنامه پنجم دولت خیز برداشت که ما می‌خواهیم آن را از مجلس پس بگیریم: آیا مجلس می‌خواهد چوب لای چرخ دولت بگذارد؟ من به‌عنوان یک عضو مجلس می‌گویم خیر، اینگونه نیست که نمایندگان صبح که از خانه بیرون می‌آیند در این فکر باشند که چگونه کار دولت را خراب کنند.

این همه در حالی است که امسال زمزمه برخی اختلاف‌نظرها در مجامع استانی برای معرفی نماینده خود به شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان نیز شنیده می‌شود. استان فارس تاکنون نماینده خود را به این شورا معرفی نکرده و بین نمایندگان برخی استان‌ها برای عضویت در شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان اختلافاتی به‌وجود آمده است.

مشکل در اصول و مبانی است

علی مطهری که به همراه محمدرضا باهنر امسال نتوانست در رقابت با نمایندگان حامی دولت به شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان راه یابد، روز گذشته مشکل اصلی بین اصولگرایان را فقدان اصول و مبانی دانست و تاکید کرد: معتقدم مشکل اصلی در بین اصولگرایان فقدان اصول و مبانی مشخص است که با تغییر پست‌ها و ریاست این فراکسیون، حل نخواهد شد.

وی در گفت‌وگو با مهر درباره ویژگی‌ها و شاخص‌های بارز رئیس این فراکسیون، اظهارداشت: معتقدم کسی باید ریاست فراکسیون اصولگرایان را بر عهده بگیرد که تصور درستی از اصولگرایی و مبانی و اصول روشن آن داشته باشد. این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس که اخیرا نیز در تحلیلی تازه آرایش سیاسی درون مجلس را به2 گروه عقل‌گرا و احساس‌گرا تقسیم کرده و نمایندگان حامی دولت را احساس‌گرا نامیده، افزود: برداشت درست از موضوعاتی چون ولایت فقیه، آزادی بیان و نوع برخورد با مسائل فرهنگی ویژگی‌هایی است که ریاست فراکسیون باید از آن بهره‌مند باشد تا بتواند بین بینش‌های مختلفی که در فراکسیون وجود دارد، تفاهم ایجاد کند.

مطهری تصریح کرد: رئیس فراکسیون اصولگرایان باید برای اقتدار فراکسیون و دولتی نشدن آن ارزش قائل باشد، همچنین باید نسبت به اجرای قانون حساس باشد و مصالح مردم و انقلاب اسلامی را بر تمایلات گروهی ترجیح دهد.مطهری افزود: مهم این است که اصولگرایان ابتدا مبانی و اصول فکری خود را تدوین کرده و بر سر آن توافق پیدا کنند. او اضافه کرد: هم‌اکنون در این فراکسیون اعضا برداشت خود را از اصول دارند.

وی یادآور شد: درباره نحوه برخورد با مسائل فرهنگی نیز بینش اصولگرایان با هم متفاوت است، نمایندگان حامی دولت در فراکسیون اصولگرایان عملا پذیرفته‌اند که دولت مسئولیتی در قبال مسائل فرهنگی ندارد، درحالی‌که دیگر اصولگرایان معتقدند دولت وظیفه نظارت بر مسائل فرهنگی را دارد و مجاز به تساهل و تسامح در این حوزه نیست.

برخی می‌گویند اختلاف‌نظرهایی که در مجامع استانی حاکم بوده است باعث تاخیر یکماهه در انتخابات هیات رئیسه فراکسیون اصولگرایان شده و برخی دیگر این مسئله را به دستور کارهای پرحجم مجلس در ماه مهر و آبان ربط می‌دهند. درصورتی‌که اتفاق خاصی رخ ندهد، فردا نتیجه رقابت درون‌جناحی اصولگرایان برای به دست گرفتن قدرت در بهارستان روشن می‌شود.

کد خبر 119609

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز