مجید مهرابی‌دلجو: گردهمایی بزرگ اصولگرایان با محوریت 2 تشکل روحانی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و جامعه روحانیت مبارز که سبقه‌ای طولانی و تاثیر‌گذار در تحولات سیاسی داخل کشور دارند.

و موازی با آن نشست آبان ماه گذشته 30 چهره اصولگرا در پاستور روایت تلاشی 5 ساله برای تدوین منشوری است که ظاهرا هنوز اختلاف دیدگاه‌های شاخه‌های اصولگرایی اجازه رسیدن این منشور به سرانجامی واحد را نداده است.

هر سال و در آستانه هر انتخاباتی، سخنی نو از تدوین منشوری به میان می‌آید با هدف گردهم آوردن تمام شاخه‌های اصولگرایی و نهایتا با رویگردانی برخی احزاب و تشکل‌ها و در همین رابطه اختلاف‌نظرهای گریزناپذیر در این جریان ملموس‌تر می‌شود.

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز اخیرا با اشاره به نشست قریب‌الوقوع این تشکل با جامعه مدرسین و 60 چهره اصولگرا گفته است که در حال رسیدن به مجموعه‌ای از چارچوب‌ها و سندی هستیم که بتوان با سایر اصولگراها در میان گذاشت و درصورت رسیدن به نتیجه مشترک، موضوع آن به اطلاع عموم رسانده می‌شود.

این همه حساسیت در تدوین منشوری واحد شاید ریشه در دیدگاه‌هایی در برخی شاخه‌های منتسب به اصولگرایی باشد که از یک‌سو استراتژی مدارا در مقابل دیگر شاخه را به کناری نهاده و از سوی دیگر معتقد به تصفیه و محدود کردن دایره این جریان به شاخه‌هایی معدود هستند؛ درست برخلاف اصل اساسی این جریان که اصولگرایی را گسترده به تمام کسانی در کشور می‌داند که به مبانی انقلاب معتقد و پایبندند و آنها را دوست دارند.

خروج از این بن بست در نشست آینده اصولگرایان که «بررسی اصول اصولگرایی» و «بررسی موانع اصولگرایی» را محور قرار داده است، می‌تواند میسر باشد به شرطی که بازگشتی به بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار کارگزاران نظام با ایشان در خردادماه سال 85 صورت بگیرد.

در آن دیدار رهبر معظم انقلاب اگر چه تاکید فرمودند در این مجال کوتاه قصدی بر تدوین اصول اصولگرایی نیست اما 8 اصل اساسی را ذیل عنوان ایمان و هویت اسلامی، عدالت، حفظ استقلال سیاسی، تقویت خودباوری و اعتماد به نفس ملی، جهاد علمی، تثبیت و تأمین آزادی و آزاداندیشی، اصلاح و تصحیح روش‌ها و تلاش برای شکوفایی اقتصادی و رسیدگی به وضعیت مردم به‌عنوان اصول اساسی اصولگرایی ذکر کردند که می‌تواند شالوده تدوین منشوری واحد برای تمام تشکل‌هایی باشد که زیر چتر اصولگرایی گرد آمده‌اند.

کد خبر 122502

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز