یکشنبه ۱۶ آبان ۱۳۸۹ - ۱۷:۳۸
۰ نفر

در چند روز اخیر در کنار صدا‌های عادی و هر روزه‌ای که از گوشه و کنار به گوش می‌رسد صدای عطسه و سرفه افراد سرماخورده نیز شنیده می‌شود.

دست دادن

اغلب سرماخورده‌ها از الفبای رعایت مواردی همچون مراقبت‌های بهداشتی و استفاده از دستمال‌کاغذی‌ و خلاصه بسیاری باید و نباید‌های دیگر آگاهی دارند. با‌وجود این برخی افراد به توصیه پزشکان مبنی بر ممنوعیت روبوسی و دست‌دادن افراد سرما‌خورده با دیگران توجهی نمی‌کنند.

برخی نیز با استناد به این نکته که جواب سلام واجب است دستی که از سمت افراد سرما خورده پیش می‌آید را می‌فشارند یا هنگام روبوسی‌کردن آنها از این امر خودداری نمی‌کنند حال‌آنکه خودداری از این کار به هیچ‌وجه مغایرتی با واجب بودن جواب سلام افراد ندارد. خطرات سرماخوردگی و انتقال آن به دیگران ایجاب می‌کند که در برخی عادات روزمره خود تجدید نظر کنیم.

به‌قول معروف بهتر است بی‌رودربایستی از دست دادن با آنها خودداری کرده و دلیل آن‌را با روی خوش به آنها یادآوری کنیم. به‌طور حتم خود افراد سرماخورده نیز با این رفتار آگاه شده و در برخورد با دیگر دوستان و آشنایان از این رفتار‌ غیربهداشتی تا پایان دوره بیماری، خودداری می‌کنند.

رستوران بی‌نمک

در برخی خواربار‌فروشی‌ها عبارت « دراین مغازه سیگار فروخته نمی‌شود» دیده می‌شود و دل تمام علاقه‌مندان به سلامتی را شاد می‌کند. این اواخر برخی غذاخوری‌ها نیز برای اینکه به‌قول معروف از قافله حرکت‌های صحیح عقب نمانند نمکدان را از روی میز برداشته و به‌جای آن انواع و اقسام سبزیجات‌خشک و ادویه‌ مفید را جایگزین کرده‌اند. به‌طور حتم شهروندانی که به این غذاخوری‌ها مراجعه می‌کنند نه‌تنها از این اقدام ناراحت نمی‌شوند بلکه ‌نسبت به سالم بودن غذا‌های این رستوران‌های بی‌نمک، اطمینان بیشتری پیدا می‌کنند.

بست‌های انسانی

بار زدن بیش از حد ظرفیت خودروها و رعایت نکردن نکات و اصول‌ایمنی حمل‌بار در شرایط عادی هم خطرات زیادی را در پی دارد اما اینکه برخی از وانت‌بارها بخواهند انسانی را برای مهار بارها به‌کار بگیرند به‌اصطلاح، شاهکار این عرصه محسوب می‌شود.

در طول روز بارها دیده می‌شود که وانت‌هایی در حال حمل لوله‌ها و میله‌های آهنی هستند و اغلب راننده‌ها با توجه به اینکه احتمال سقوط این لوله‌ها و میله‌ها هر لحظه وجود دارد از پشت‌سر آنها کنار می‌کشند. اما آنچه در تصویر می‌بینید فقط نمونه‌ای از خطر سقوط میله‌ها و لوله‌ها از وانت‌ها نیست بلکه مسئله اصلی خطر سقوط افرادی است که به جای بست‌های ایمنی به‌کار گرفته شده‌اند.

البته گاهی این افراد به‌خاطر اینکه جایشان روی صندلی با مقداری اسباب دیگر پر شده است اینگونه خطر را به جان می‌خرند. به‌هر حال از آنجا که اینگونه بار‌زدن‌ها خطرات زیادی را در پی دارد و حتی می‌تواند سایر راننده‌ها را با مشکلاتی روبه‌رو کند راننده‌های وانت باید برای حمل‌بار اصول ایمنی را جدی بگیرند.

تلفن خدماتی

این روزها تعداد تماس‌های تبلیغاتی بسیار زیاد شده است. اینکه تلفن‌های معمولی بخواهند ابزاری برای تبلیغات یا فروش برخی از شرکت‌ها شوند برای بسیاری از شهروندان چندان خوشایند نیست. این شرکت‌ها گاه‌و‌بی‌‌گاه شماره تلفن‌های ثابت خانه‌ها را به‌صورت تصادفی گرفته و اغلب با دادن وعده‌و‌وعید‌های غیرواقعی مانند اینکه «شماره شما برنده یک‌جایزه شده است»

اقدام به فروش خدمات یا کالاهای خود می‌کنند. بنابراین از آنجا که ماهیت خدمات اینگونه‌ شرکت‌ها از پشت تلفن مشخص نمی‌شود از قبولی بدون‌آگاهی خدمات آنها بپرهیزید. در صورت متضرر شدن از چنین خدماتی نیز می‌توانید مراتب را به آگاهی پلیس برسانید.

کد خبر 120191

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز