گروه شهری: انتشار خبر تصویب طرح «انتخاب شهردار به پیشنهاد وزارت کشور» در کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس، موجب انتقاد برخی از نمایندگان از این طرح شد.

مجلس

این نمایندگان اجرای چنین طرحی را موجب تصدیگری بیشتر دولت در امور و مغایر با اصل 44 قانون اساسی، موجب سیاسی شدن شهرداران و تضعیف شوراها و سرانجام باعث دوری مدیریت شهری از اهداف خود دانستند. عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در این‌باره گفت: درحالی‌که استانداران در انتخاب چند مدیر برای فرمانداری‌های خود مشکل دارند، چگونه از پس موضوع انتخاب شهرداران شهرها که در برخی استان‌ها آمار بسیار بالایی هم دارند بر‌می‌آیند.

حسین نژاد‌فلاح در مخالفت با این طرح گفت: این طرح در زمره طرح‌هایی است که با کمترین رای موافق مواجه خواهد شد، بنا براین هم‌اکنون که اصل 44 قانون اساسی در حال اجراست به جای تنگ‌نظری و استفاده از ناپخته‌ترین روش‌ها، به مردم اعتماد کنیم و از تصمیماتی که به افزایش تصدیگری دولت می‌انجامد پرهیز کنیم. نژاد فلاح تاکید کرد‌: بهترین اتفاقی که در مورد نحوه انتخاب شهرداران ممکن است بیفتد، انتخاب شهرداران توسط خود مردم است که این طرح نیز چندی پیش به مجلس ارائه شد اما به‌رغم نظر مثبت غالب نمایندگان به‌دلیل برخی نواقص رد شد.

وی توضیح داد: درصورت انتخاب شهردار توسط مردم، شهرداران به مردم پاسخگو خواهند بود و مبنای انتخاب‌ها و تصمیم‌گیری‌هایشان، خواسته مردم است اما زمانی که توسط وزارت کشور انتخاب شوند به‌دلیل زاویه دید سیاسی یا خطی، عمدتا مشکلات یا اختلافاتی پیش می‌آید که در نهایت، این اختلافات به ضرر شهروندان خواهد بود.

وی ادامه داد: همچنین معمولا در انتخاب شهردار توسط وزارت کشور یا هر نهادی غیراز رای مستقیم مردم، افرادی انتخاب می‌شوند که به جای تسلط به امور شهری، بیشتر، افرادی سیاسی هستند، درحالی‌که شهر و اداره آن شرایط خاص خود را می‌طلبد و باید نگاهی مدیریتی و تخصصی قوی بر آن حاکم باشد.

تیر خلاص به شوراهای شهر

سید شریف حسینی عضو فراکسیون مدیریت شهری نیز معتقد است: دولتی شدن انتخاب شهرداران، زدن تیرخلاص به شوراهاست.وی گفت: در صورتی که شهرداران توسط وزارت کشور انتخاب شوند، نه تنها تجربه شکست خورده قبلی تکرار می‌شود بلکه دیگر بود و نبود شوراها هم فرقی به حال شهر نمی‌کند.

وی ادامه داد: تجربه انتخاب شهردار توسط وزارت کشور موجود است، در آن دوران همیشه افراد ثابتی از سوی وزارت کشور انتخاب می‌شدند و از یک شهر به شهر دیگر می‌رفتند بدون اینکه گردش نخبگان در کار باشد. وی ادامه داد: در آن زمان به هیچ چهره و ایده جدیدی اجازه ورود داده نمی‌شد و نیروهای جوان هم اجازه ورود به سطح مدیریت شهری را نداشتند.

عضو فراکسیون مدیریت شهری خاطرنشان کرد: با آمدن شوراها این دایره بسته شکسته شد و استفاده از نیروهای ثابت در وزارت کشور از بین رفت، به این ترتیب افرادی که وارد مجموعه مدیریت شهری شدند نه تنها توانایی بیشتری از انتخاب‌های وزارت کشور داشتند بلکه توانستند وظایف خود را بهتر از گذشته انجام دهند.

بنا براین گزارش، از سوی دیگر علی اصغر یوسف نژاد عضو فراکسیون مدیریت شهری نیز انتخاب شهردار توسط وزارت کشور را متناقض با روح شوراها اعلام کرد و گفت: تصویب این ماده حاکی از دخالت دولت در تصدیگری‌هاست و با روح فعالیت‌های شورایی و مشارکت مردمی سازگاری ندارد.

وی تاکید کرد: آن چیزی که مهم به‌نظر می‌رسد این است که باید به شوراها اختیارات کافی بدهیم تا در حوزه نظارتی خود با قدرت عمل کرده، به برنامه‌ریزی و همچنین فعالیت‌های شهری بپردازند، نه اینکه هر روز در جهت تضعیف این نهاد قدم برداریم.

داریوش قنبری، نماینده ایلام در مجلس شورای اسلامی هم می‌گوید: متأسفانه کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس به جای اینکه مدافع شوراها باشد، به‌دلیل گرایش‌هایی که در میان برخی از اعضا وجود دارد، در جهت تضعیف شوراها گام برمی‌دارد. وی، معتقد است تصویب چنین ماده‌ای از سوی این کمیسیون حاکی از عزم آنها برای افزایش قدرت دولت و واگذاری اختیارات شوراها به نهاد قدرتمند دولت است.نماینده ایلام می‌گوید: این مصوبه پیام مهمی را به‌دنبال دارد و آن هم حذف مردم‌سالاری در اداره شهر و دولتی شدن شهرداری‌هاست.

کد خبر 120297

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز