همشهری آنلاین: ایندیپندنت نوشت: با حصول توافق برای تشکیل دولت آینده عراق بعد از هشت ماه کشمکش سیاسی، غروب نفوذ آمریکا در آسمان عراق پدیدار شد

iraq

به گزارش گروه اخبار صوتی و تصویری ایرنا، روزنامه ایندیپندنت در تفسیری پیرامون تشکیل دولت جدید در عراق، نوشت: با تشکیل دولت جدید عراق، آمریکا قاطعانه ترین شکست سیاسی خود را در این کشور تجربه می‌کند، چرا که سطح نفوذش در عراق، به نازل ترین سطح خود از زمان تهاجم نظامی به این کشور در سال 2003رسیده است.

برعکس، این دولت جدید و تصمیم گیری برای رهبران عراق، بعد از هشت ماه کشمکش سیاسی که همراه با خشونت‌های شدید سیاسی در سراسر این کشور بود، متبلور قدرت رو به رشد نفوذ ایران در عراق است.


همه تلاش های آمریکا برای بر مسند قدرت نشاندن  ایاد علاوی  ظاهرا به شکست انجامیده است و فهرست العراقیه  علاوی که در انتخابات روز 7 مارس (16 اسفند) گذشته اکثر کرسی‌های مجلس این کشور را تصاحب کرده بود، اینک با پیوستن بسیاری از گروه‌های متحدش به دولت، در حال از هم فرو پاشی است.

ایاد علاوی که در زمان اشغال عراق توسط نیروهای آمریکایی در سال های 2005- 2004، نخست وزیر بود، ظاهرا بیش از اندازه به قدرت خود امیدوار بود. فهرست العراقیه که از حمایت ترکیه، عربستان و اردن برخوردار بود 91 کرسی از 325 کرسی مجلس عراق انتخابات به دست آورد.

ایاد علاوی یک شیعه سکولار است، اما اغلب حامیانش را سنی‌ها تشکیل می‌دهند، ضمن اینکه فهرست العراقیه هم از درون همواره دستخوش دو دستگی بود.

به نظر می رسد علاوی بیش از اندازه بر روی توانایی آمریکا و کشورهای عرب سنی مذهب برای به قدرت رساندنش حساب باز کرده بود.

 جو بایدن  معاون رئیس جمهوری آمریکا و سناتور جان مک کین  که در راس هیاتی از کنگره آمریکا در بغداد بسر می برد، رایزنی های بسیاری با رهبران کرد برای متقاعد ساختن آنها به چشم پوشی از تصاحب قدرت ریاست جمهوری به عمل آورد، اما سرانجام نافرجام ماند.

انتظار می‌رود جلال طالبانی رهبر کردها و نوری المالکی  مجددا به سمت‌های ریاست جمهوری و نخست وزیری عراق برگزیده شوند.

هر چند باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا وعده داده است که همه نیروهایش را از عراق خارج سازد، اما هنوز 50 هزار نیروی آمریکایی در آن کشور حضور دارند.

قسام العطیه  اندیشمند علوم سیاسی در این زمینه می‌گوید: دوران هژمونی آمریکا در عراق به سر آمده و سطح نفوذش در این کشور به شدت رو به افول است.

 کامران قره داغی  روزنامه نگار کهنه کار کرد و رئیس سابق دفتر جلال طالبانی  احتمال داده است که طالبانی مجددا رئیس جمهور، نوری المالکی نخست وزیر و اسامه النجیفی سیاستمدار سنی مذهب رئیس مجلس انتخاب شوند.

قره داغی یادآور می شود که فشارهای آمریکا بر کردها مبنی بر اینکه از امیال خود برای تصاحب کرسی ریاست جمهوری عقب نشینی کنند، عمیقا دفع شد.

کردها از متحدان نزدیک آمریکا به شمار می رفتند. اگر النجیفی به مقام ریاست مجلس برسد، رضایت خاطر سنی‌ها هم که درخواست سهمی در دولت هستند هم فراهم خواهد شد.
النجیفی سابقا وزیر صنایع عراق بود.

العطیه می‌گوید: غیرقابل باور است که المالکی توانسته است پشتیبانی همه گروه‌ها اعم از کردها، صدری‌ها، ایرانی‌ها و سایر گروه‌هایی که درصدد بودند از شر وی خلاص شوند را به دست آورد.

کد خبر 120481
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز