همشهری آنلاین: وزیر خارجه روسیه با بیان اینکه امیدوار است نتایج انتخابات آمریکا بر روابط این شکور با مسکو تاثیر نگذارد، اظهار داشت: روسیه از همکاری با ناتو در حوزه دفاع موشکی استقبال می‌کند اگر این شراکت مساوی و عادلانه باشد.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در حاشیه نشست گروه 20 در پایتخت کره جنوبی به خبرنگاران گفت: اگر این همکاری عادلانه و مساوی باشد، انجام خواهد گرفت. وی افزود: شراکت استراتژیک باید بر پایه مساوات ساخته شود.

 لاوروف در حالی سخنان خود را ایراد کرد که طی روزهای آینده باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا و دیمیتری مدودف، رئیس جمهور روسیه در نشست اَپک در ژاپن با یکدیگر دیدار می‌کنند.

 براساس گزارش خبرگزاری فرانسه، یک روزنامه چاپ روسیه امروز گزارش داد: ناتو در ازای همکاری روسیه در حوزه سپر دفاع موشکی برای اروپا اطلاعات ماهواره‌ای نظامی آمریکا را در اختیار روسیه قرار خواهد داد.

 آندرس فوگ راسموسن، دبیرکل ناتو از روسیه دعوت کرده تا به طرح سپر دفاع موشکی آمریکا بپیوندد و در عین حال تاکید کرد ما خواهان تحمیل یک معمار دفاعی موشکی ویژه به روسیه نیستیم.

 اما سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه پیشتر اظهار داشته روسیه خواهان دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص این پیشنهاد است.

از سوی دیگر خبرگزاری رویترز گزارش داد: سرگئی لاوروف امروز اظهار داشت: مسکو امیدوار است درگیری‌های سیاسی داخلی در آمریکا بر توافقنامه‌ کاهش تسلیحات هسته‌ای موسوم به استارت میان دو کشور تاثیر نگذارد.

 وی هم چنین خواستار تصویب این توافقنامه در مجلس سنای آمریکا شد. بر اساس توافقنامه کاهش تسلیحات هسته‌ای آمریکا و روسیه، زرادخانه‌های هسته‌ای دو کشور 30 درصد کاهش می‌یابد.

 تصویب این توافقنامه در مجلس سنای آمریکا و پارلمان روسیه نقش مهم در ارتقای همکاری‌های دو کشور پس از جنگ سرد دارد.

 لاوروف در حاشیه نشست گروه 20 به خبرنگاران گفت: ما نگران آن هستیم که پس از انتخابات میان دوره‌ای آمریکا و افزایش قدرت جمهوری خواهان در این کشور روند تصویب توافقنامه استارت در مجلس سنا با مشکل مواجه شود.

 وی افزود:‌ ما امیدواریم شرایط سیاسی داخلی آمریکا مخالف منافع ملی آمریکا نباشد.  برای تصویب این توافقنامه در مجلس سنای آمریکا و مجلس دومای روسیه 100 رای موافق نیاز است. اوباما خواستار تصویب این توافقنامه در مجلس سنای آمریکا شده است.

 مدودف نیز اعلام کرده تا زمان تصویب این توافقنامه در مجلس سنای آمریکا مجلس دوما نباید آن را تصویب کند.

 این پیمان یکی از عناصر اصلی کمپین اوباما برای ازسرگیری روابط میان آمریکا و روسیه است.

کد خبر 120497
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز