علی‌اصغر محمدی- خبرنگار اعزامی همشهری به مکه مکرمه: رئیس سازمان حج و زیارت، زمان بازگشت حجاج مدینه اول به ایران را 30 آبان‌ماه اعلام کرد

حج

علی لیالی گفت: زمان بازگشت حجاج از30 آبان‌ماه تا 18آذر است که زمان دقیق بازگشت حجاج به مدیران کاروان‌ها اعلام شده‌است.وی افزود: میانگین اقامت زائران در عربستان بین 29 تا 32 روز است و محدودیت‌های زمانی، مکانی و قوانین عربستان موجب بروز برخی نارضایتی‌ها شده و ما هیچگاه نتوانستیم رضایت کامل زائران را برآورده کنیم که البته این مشکل به زائران ایران اختصاص ندارد.

میانگین تأخیرها؛ 32 دقیقه

رئیس سازمان حج و زیارت همچنین میانگین تاخیر در اعزام زائران به سرزمین وحی را 32 دقیقه اعلام کرد که نسبت به سال گذشته بسیار کاهش یافته است.

ساعت بزرگ مکه

عربستان می‌خواهد ساعت بزرگی که در یک آسمانخراش مشرف بر کعبه ساخته شده و بسیار بلندتر از گلدسته‌های خانه خداست را مبنای ساعت شرعی کشورهای اسلامی قرار دهد.

به گزارش عرب‌نیوز، ساعت بزرگ مکه دارای4 وجه به قطر 43 متر است. این ساعت بر فراز دومین آسمان‌خراش بلند جهان و بزرگ‌ترین هتل مشرف به خانه کعبه قرار دارد .بیش از 90 میلیون قطعه موزائیک و شیشه رنگی در ساخت این ساعت به کار رفته است. در 4 وجه این ساعت نیز 4 کتیبه منقش به نام‌الله قرار داده شده است که از تمام نقاط شهر مکه قابل مشاهده است.

گفته می‌شود هزینه ساخت این ساعت و برج آن بیش از 3 میلیارد دلار بوده است.بسیاری از علمای اسلام بر این نکته تاکید دارند که این ساعت و این برج با معماری اسلامی سازگاری ندارد و از سوی دیگر فضای معنوی خانه خدا را تحت‌الشعاع قرار داده است.

زنان خانه‌دار در حج

براساس جدول ترکیب شغلی زائران ایرانی حج امسال، زنان خانه‌دار با 39 هزار و 755 نفر بیشترین تعداد و بازرگانان با 70 و دانش‌آموزان با 109 نفر کمترین تعداد را در این جدول دارند.همچنین در میان حجاج امسال 18 هزار و 128 نفر مشاغل آزاد، 13هزار و 654 نفر بازنشسته و 10هزار و 369 نفر کشاورز حضور دارند. البته یکهزار و 36 نفر از زائران بیکار هستند و 3 هزار و 380 نفر نیز مشاغل خود را اعلام نکرده‌اند.

توقف خدمات رسانی اتوبوس‌ها

در مکه مکرمه همانند سال‌های گذشته از شامگاه پنجشنبه خدمات ‌رسانی اتوبوس‌ها به زائران متوقف شده و طرح‌های ترافیکی ویژه در اطراف مسجد‌الحرام اجرا می‌شود. زائران برای رسیدن به حرم، زمانی زیادی را با پای پیاده می‌پیمایند.

اتحاد کشورهای اسلامی، رمز پیروزی فلسطین

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی گفت: اتحاد کشورهای اسلامی و به‌کار‌گیری نیروها و امکانات آنها می‌تواند نه تنها رژیم صهیونیستی بلکه آمریکا را نیز به زیر بکشد و این وعده قرآن است.حجت‌الاسلام والمسلمین سید‌علی قاضی‌عسکر در همایش قدس که در بعثه مقام معظم رهبری در مکه مکرمه برگزار شد، افزود: باید بدانیم حتی آمریکا هم آسیب‌پذیر است و نباید اجازه بدهیم دشمن به ما ضربه بزند بلکه باید جلوی آنها را بگیریم و دشمن را نباید ضعیف و ناچیز شمرد.

نماینده ولی فقیه در حج و زیارت اظهار کرد: وحدت امت اسلامی برای دستیابی به اهداف‌شان ضروری است و پرسش اساسی این است که چرا برخی دولت‌های عربی و اسلامی اجازه نمی‌دهند یکپارچه علیه رژیم صهیونیستی قیام کنند.نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت تاکید کرد: مسئله فلسطین یکی از مهم‌ترین مسائل مربوط به جهان اسلام است و رسالت اساسی ما این است که اجازه ندهیم فلسطین و فلسطینیان فراموش شوند.

وی افزود: نباید فرصت‌ها را از دست بدهیم، اگر کوتاهی کنیم و فرصت‌های حیاتی از دست بروند، دشمن پیشروی می‌کند. آنها به‌دنبال اجرای نقشه نیل تا فرات هستند.نماینده ولی فقیه تصریح کرد: انقلاب اسلامی و مقاومت اسلامی در برخی از کشورها مانع اجرای این نقشه شده‌اند.

کد خبر 120501

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز