یکشنبه ۲۳ آبان ۱۳۸۹ - ۱۵:۰۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: درپی فشارهای آمریکا درباره استقرار سپر موشکی ناتو در خاک ترکیه این کشور پنج شرط را برای این موضوع اعلام کرد.

رجب طیب اردوغان

به گزارش شبکه خبر، نخست وزیر ترکیه در نشست سران گروه 20 دیشب در دیدار با رئیس جمهور آمریکا درباره موضوع استقرار سپر موشکی  ناتو در ترکیه گفتگو کرد .

رجب طیب اردوغان در این دیدار پنج شرط ترکیه را درباره نصب سپر موشکی در کشورش مطرح کرد .

نخست وزیر ترکیه در مصاحبه با خبرنگاران شرایط ترکیه را به این ترتیب توضیح داد:

1) سیستم سپر موشکی نباید یک کشور مشخصی را هدف قرار دهد.

2) همه اقدامات باید در چارچوب ناتو صورت گیرد .

3) محل استقرار سیستم دفاع موشکی مهم است.

4) فرماندهی آن به عهده چه کسی خواهد بود.

5) این طرح باید شامل کل ترکیه باشد نه یک منطقه آن.

وی افزود: البته این موضوع یک جنبه فنی نیز دارد که در رابطه با آن نیز شرایطی خواهیم داشت.

اردوغان با اشاره به این که این موضوع در نشست ناتو که 29 آبان بدون شرکت وی در لیسبون برگزار خواهد شد بحث و بررسی خواهد شد، تصریح کرد: بر اساس چگونگی اقدام مسئولان ناتو در چارچوب مواضع ما، تصمیم نهایی را اتخاذ خواهیم کرد.

این در حالی است که هفته گذشته استانبول صحنه تظاهرات معرتضان به طرح استقرار سپر موشکی ناتو در ترکیه بود.

مردم ترکیه با اجتماع در منطقه فاتح در استانبول نامه های اعتراض خود را به طرح استقرار سپر موشکی ناتو در ترکیه برای رئیس جمهور، نخست وزیر و وزیر امورخارجه کشورشان ارسال کردند.

تظاهرات کنندگان از سران ترکیه خواستند از تصویب طرح استقرار این سپر موشکی خودداری کنند.

آنکارا طی چند ماه اخیر تحت فشار کم ‌سابقه آمریکا قرار گرفته تا بخشی از سیستم موشکی 190 میلیون دلاری ناتو را در خاک خود مستقر کند.

آن چنان که هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه و رابرت گیتس، وزیر دفاع امریکا در یادداشتی هشدارآمیز به مقام‌های ترکیه اعلام کردند که بحث سپر موشک آزمونی برای سنجش تعهدات ترکیه به مسائل امنیتی غرب است .

کاخ سفید همچنین به دولت اردوغان تذکر داد که اگر از پذیرش سپر موشکی در خاک خود اجتناب‌ کند، کنگره آمریکا طرح پذیرش کشتار ارامنه توسط ترکیه را در دستور کار خود قرار خواهد داد.

مقامات امریکایی می‌گویند : ترکیه هنوز به طرح استقرار سپر موشکی در خاک خود پاسخ منفی نداده ولی آن طور که از گزارش‌ها برمی‌آید ممکن است پاسخ منفی از ترک‌ها بگیرند.

در پی این اظهارات و فشار واشنگتن ، وزیر خارجه ترکیه اعلام کرد: ترکیه دیگر مانند دوران جنگ سرد خط مقدم ناتو نخواهد بود.

داوود اوغلو در مصاحبه ای گفت: ترکیه در همسایگی خود «هیچ» تهدیدی احساس نمی‌کند و طرحی هم برای این ندارد که مثل دوران جنگ سرد تبدیل به کشوری در خط مقدم (ناتو ) شود.

با توجه به اظهارت اغلو به نظر می رسد هر چند آنکارا در طرح های امنیتی ناتو مشارکت خواهد کرد ، ولی معلوم نیست که با استقرار این سپر در خاک ترکیه موافقت کند؛ به خصوص این که ترکیه تأکید دارد که نباید ترتیبات امنیتی ناتو موجب رویارویی یا آسیب دیدن روابط اعضای آن با همسایگانشان شود.

کد خبر 120701
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز