چهارشنبه ۳ آذر ۱۳۸۹ - ۰۹:۱۵
۰ نفر

آیدا ابوترابی:اختراع‏های سبز دوستدار محیط زیست‏اند؛ یا از مواد بازیافتی تهیه شده‏اند یا از انرژی‏های پاک استفاده می‏کنند و یا قابل بازیافت‏اند. خلاصه این‏که به محیط‏زیست آسیب وارد نمی‏کنند.

579

 اما مسئله مهم ساخت وسیله‏های کاربردی‏، فرهنگ استفاده از آنها و راه یافتنشان به خانه و خیابان و شهر است؛ چیزی که هر طرفدار طبیعت و کره زمین دوست دارد در جای جای دنیا به سرعت اتفاق بیفتد.

 579

چادر مقوایی!

این یک چادر است، اما چادر معمولی نیست. مخترع آن دانشجویی امریکایی به نام «تینا هاوسپین» آن را بر اساس روش اریگامی (کاغذ و تا) اختراع کرده است. از این چادر به عنوان سرپناه در مواقع ضروری می‌توان استفاده کرد. سبکی و ضد آب بودن از ویژگی‏های قابل توجه این اختراع است. ضمن این‏که می‏توان آن را به راحتی تا کرد و هر جا برد. اما نکته مهم‏تری که درباره این چادر وجود دارد این است که از مواد بازیافتی (به شکل مقوا) تهیه شده و دوستدار محیط‌زیست و به طور کامل قابل بازیافت است.

 579

موتورهای کربنی!

ساختن موتورهای محیط‏زیستی این روزها رواج زیادی پیدا کرده است. چون هم جمع و جورتر از ماشین هستند و طراحی و ساخت قطعاتشان ساده‏تر است و هم در بسیاری موارد که دوچرخه پاسخ‌گوی نیاز نیست، می‏توان از آنها استفاده کرد. اما نکته قابل‏توجه درباره موتورهای سبز، باتری‏های قابل شارژی است که باید حمل کنند. در این نمونه که تصویر آن را می‏بینید، بدنه از جنس کربن و بسیار سبک ساخته شده است. اما در نظر داشته باشید که این موتور برای تأمین انرژی مورد نیازش باید یک باتری 125 کیلوگرمی حمل کند.

 579

چراغ‌های خورشیدی!

این چراغ‏ها اختراع تازه‏ای نیستند، اما آن‏قدر مهم‏اند که دیدن دوباره‏شان بی‏فایده نیست. چراغ‏های خورشیدی کاربردهای زیادی می‏توانند داشته باشند. تصور کنید اگر در باغ، حیاط، پارک و حتی خیابان از این چراغ‏ها استفاده شود، چه‏قدر در مصرف برق صرفه‏جویی می‏شود. این چراغ‏ها با ذخیره‏سازی نور خورشید در روز می‏توانند انرژی لازم برای روشن شدن در شب را تأمین کنند. با پیشرفت فناوری، شیوه ذخیره‏سازی و زمان شارژ آنها بهتر شده است.

579

گلدان درخشان!

این گلدان زیبا مجهز به سلول‏های خورشیدی است. می‏تواند نور خورشید را ذخیره کند و با روشن شدن در شب، محیط اطراف را زیباتر کند. رنگ‏های متنوع این گلدان‏ها باعث شده استفاده از آنها در بسیاری از اماکن عمومی و منازل شخصی در دنیا رواج پیدا کند؛ چرا که هم مسیر را روشن می‏کنند و هم بسیار زیبا و درخشان هستند.

کد خبر 121497
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز