از غرب ایران خبر می‌رسدکه 20 هکتار از جنگل‌های دنا در مرز بین کهگیلویه و بویراحمد و چهارمحال‌وبختیاری طعمه حریق شده‌است.

اتش سوزی

در این حادثه بیش از 250 اصله درخت بلوط به‌طور کامل در آتش سوخت و به 3 هزار و 750 درخت دیگر نیز آسیب جدی وارد شد.البته این آتش‌سوزی سه‌شنبه شب گذشته توسط نیروهای مردمی روستاهای رستم بیک و قره از توابع بخش فلارد و ستاد حوادث شهرستان لردگان اطفا شد. هنوز علت حادثه از سوی کارشناسان مربوطه اعلام نشده است.

از سوی دیگر ، 15 روز از بروز آتش‌سوزی در جنگل‌های گلستان می‌گذرد و آتش همچنان در 2 نقطه ازجنگل‌های استان که بخشی از جنگل‌های خزری و هیرکانی (با قدمت بیش‌از 2 میلیون سال) است زبانه می‌کشد و عرصه‌های این مناطق را خاکستر می‌کند.
اکنون آتش‌سوزی در 2 نقطه از جنگل‌های جعفرآباد گرگان و میان رستاق علی‌آباد همچنان در جریان است و در سایر مناطق، آتش‌سوزی‌ها خاموش شده است.

7 دستگاه بالگرد و بیش از 1000نفر از نیروهای ستادی منابع طبیعی، محیط‌زیست، هلال احمر، بسیج، ارتش، روستاییان و... برای نجات جنگل‌های خزری گلستان در تلاش هستند. براساس اعلام مسئولان ستاد مدیریت بحران گلستان نیز خسارت‌های ناشی از آتش‌سوزی به‌گونه‌های درختی ناچیز است و آتش در سطح جریان دارد. قائم‌مقام ستاد مدیریت بحران گلستان با بیان اینکه مناطق دچار آتش‌سوزی تحت کنترل این مدیریت است، گفت: آتش‌سوزی بسیاری از مناطق جنگلی استان مهار شده است.

عبدالرضا دادبود، افزود: اطفای حریق با تمامی توان از سوی ستاد مدیریت بحران از زمین و هوا صورت می‌گیرد و در بسیاری از نقاط، اطفای کامل حریق صورت گرفته است. وی خاطرنشان کرد: به‌جز 2 منطقه میان رستاق علی‌آباد و جعفرآباد گرگان، در سایر مناطق مشکل خاصی وجود ندارد و این دو منطقه به‌دلیل صعب‌العبور بودن، شرایط اطفا را سخت کرده است.

دادبود بیان داشت: باتوجه به شرایط جنگل‌های استان و فصل برگ‌ریزان همچنان خطر وقوع آتش‌سوزی دوباره در این عرصه‌ها وجود دارد. همچنین مدیرکل مدیریت بحران گلستان نیز گفت: وضعیت اطفای حریق در عرصه‌های جنگلی و پارک ملی گلستان بسیار مطلوب است و مناطق تحت نظارت و کنترل هستند. رسول حسام افزود: آتش‌سوزی در منطقه میان رستاق علی‌آباد کتول نیز مدیریت شده است و نیروهای اعزامی در حال مهار آن هستند.

وی اظهار داشت: در تلاش هستیم تا خسارت‌ به مناطق دیگر وارد نشود و از نفوذ آتش جلوگیری شود. مرحله اول آتش‌سوزی از روز چهارشنبه 26 آبان ماه گذشته در عرصه‌های عمومی منابع طبیعی مینودشت و پارک ملی گلستان آغاز شد که با تلاش دستگاه‌های ذیربط، اطفای حریق در دستور کار قرارگرفت. همچنین در مرحله دوم عرصه‌های عمومی جنگلی شهر‌های علی‌آبادکتول، رامیان و گرگان دچار آتش‌سوزی به‌خصوص در ارتفاعات شد.

کد خبر 122097

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز