رسانه‌های کویت از آزاد‌ترین و شفاف‌ترین رسانه‌ها در جهان عرب هستند و غالبا مطالب تندی در ارتباط با اوضاع سیاسی و عملکرد دولت منتشر می‌کنند.

کویت - رسانه

خبرنگاران کویتی نسبت به همتایان خود در منطقه از آزادی بیشتری برخوردارند اما در مورد مطالب مربوط به شیخ کویت و مقامات بلندپایه سلطنتی از خود خویشتن داری نشان می‌دهند.

براساس قانون مطبوعات، انتشار مطالبی که ممکن است توهین به مقدسات اسلامی تعبیر شود، مجازات زندان در پی دارد. انتقاد از امیر، قانون اساسی، دستگاه قضایی و آنچه مبانی اعتقادی مملکت خوانده می‌شود ممنوع است و دادگاه می‌تواند خاطی یا خاطیان را مجازات کند.

مالکیت و کنترل رادیو و تلویزیون کویت در دست حکومت است ولی در کنار آن یک شبکه ماهواره‌ای خصوصی جدیدا کار خود را آغاز کرده است. کویتی‌ها می‌توانند برنامه‌های محبوب شبکه‌های عربی را از طریق ماهواره دریافت کنند. ناشران جراید ملزم به دریافت مجوز از وزارت اطلاع رسانی هستند. این وزارتخانه مسئول کنترل کتاب، فیلم، مجلات و نشریات وارداتی است که حاوی مطالبی هستند که حکومت آنها را از لحاظ اخلاقی موهن تلقی می‌کند.

در سال 2007 میلادی حدود820 هزار نفر یعنی یک چهارم از جمعیت کویت از شبکه اینترنت استفاده می‌کردند.
کویت تی وی یا تلویزیون دولتی کویت، شامل ۳ شبکه و یک کانال تلویزیونی ماهواره‌ای است که از این 4 کانال، یک کانال به زبان انگلیسی، یک کانال مخصوص ورزش و 2کانال نیز به زبان عربی برنامه پخش می‌کنند و علاوه بر این، 4 شبکه خصوصی تلویزیونی در کویت فعالیت دارند.

در مورد رادیوهای فعال در کویت نیز باید گفت: رادیو دولتی کویت، به زبان‌های عربی و انگلیسی پخش می‌شود. مارینا اف- ام نیز نخستین ایستگاه رادیویی خصوصی است که به انتشار موسیقی و برنامه‌های تفریحی می‌پردازد. همچنین یک شبکه رادیویی قرآنی فعال است. خبرگزاری کویت (کانا) نیز به زبان‌های عربی و انگلیسی اقدام به انتشار اخبار می‌کند. رادیوی بی‌بی سی از طریق موج اف- ‌ام در پایتخت قابل شنیدن است.

از رسانه‌های غیردولتی می‌توان به شبکه‌های تلویزیونی الرای، الوطن (سیاسی و اجتماعی)، العقاریه (بورس سهام و املاک)، فنون (کمدی)، المشکاه (سیاحتی)، و الانوار الزهراء، فور تین (مذهبی)، الرساله (مذهبی) و رادیو مارینا (دریا) اشاره‌کرد.

کد خبر 122423

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز